تاریخچهویژه

جنایاتی که آمریکا را تکان داد ؛ کتابی که بهمن کشاورز را شیفته حرفه وکالت کرد

وکلاپرس ـ « جنایاتی که آمریکا را تکان داد » نام کتابی است با تیتر اصلی « اتاق دادگاه » ؛ کتابی که مرحوم بهمن کشاورز را در سنین کودکی و نوجوانی به حرفه وکالت علاقه‌مند کرد.

هنگامی که «ساموئل لیبوویتز» در سال ۱۹۴۱، بعد از بیست و یک سال اشتغال به حرفه خسته کننده وکالت، در سن چهل و هفت سالگی از آن کار کناره گیری کرد و به سمت ریاست دادگاه جنایی نیویورک انتخاب شد، هیچ کس در این کشور وجود نداشت تا با او به عنوان وکیل مدافع جنایی شماره یک آمریکا رقابت نماید.

برای انتشار رپرتاژ آگهی در پایگاه خبری وکلاپرس بر روی ایــــــــــــــنـــجــــــــــــا کلیک کنید.

مطالعه ترجمه فارسی کتاب مذکور استاد بهمن کشاورز را شدیداً علاقه مند حرفه وکالت می‌کند. تا جایی که وی در سن ۱۱-۱۲ سالگی با خواندن این کتاب هدف شغلی خود را انتخاب می‌کند. وی درباره این کتاب می‌گوید: «من به طور مشخص از سال پنجم دبستان تصمیم گرفته بودم وکیل دادگستری بشوم و انگیزه انتخاب من، خواندن این کتاب بود . بارها و بارها در سنین مختلف این کتاب را به طور مکرر خواندم و خواندن آن را به کسانی که برای وکالت آماده می شوند یا دوست دارند حقوق بخوانند توصیه می کنم»

برای تهیه کتاب « جنایاتی که آمریکا را تکان داد » از کتابفروشی دادبازار بر روی لینک زیر کلیک کنید:

جنایاتی که آمریکا را تکان داد

این کتاب از طرفی مطالعه و تحقیقی است درباره روش هایی که لیبوویتز در سال های وکالت خود در دادگاه های جنایی به کار می بست و از طرف دیگر شرح صحنه های هیجان انگیز و تأثرآور زندگانی زنان و مردانی است که وی از آنان دفاع نموده و غالب آنها امروز در نتیجه استـادی و مهـارتی که در دفـاع از ایشـان نشان داده بود، آزاد در خیابان های شهرهای آمریکا راه می روند.

«کنتین رینـالدز»، مؤلـف کتـاب که یکی از نویسنـدگان و خبرنگـاران معروف آمریکـا می باشـد و آثـار زیادی دارد، این کتـاب خـود را از چند جهـت با ارزش نمـوده است. نخست این که کتـاب مزبـور را به صـورت یک اثـر تحقیقـی قضـایی درآورده است، دیگـر این که آن را با رعـایت انصـاف و بی طرفی کامل تألیف کرده است .

مرحوم بهمن کشاورز در توضیح علاقه خود به تجدید چاپ این کتاب می‌گوید:

شاید در جامعه ما اینگونه برنامه ریزی و جهت گرفتن زیاد متداول نباشد چرا که افراد در تحصیل یک مقداری دنبال حوادث می روند. اما من بطور مشخص ازسال پنجم و ششم دبستان تصمیم گرفته بودم وکیل دادگستری بشوم و به همین دلیل که می دانستم باید رشته ادبی بخوانم همین مسیر را ادامه دادم.

دقیقا می توانم بگویم انگیزه ای که ایجاد شد از چه زمانی آغاز شد. کتابی بود به نام(Court room)، “اتاق دادگاه” ، این را همکار بسیار دانشمند و عزیز ما مرحوم البرت برناردی ترجمه کرده بود و عنوانش راهم گذاشته بود “جنایاتی که آمریکا را تکان داد ” و این مجموعه ای بود از پرونده های جنایی یک وکیل برجسته نیویورکی به نام ساموئل لیبووویتز ( samoel libovitz) که در بسیاری از موارد، کارش در وکالت بیشتر به اعجاز و شعبده شبیه بود. البته با وجود هیات منصفه (ژوری) و در سیستم کامن لاو امریکایی ( common law ).

من این کتاب را بارها و بارها در سنین مختلف و بطور مکرر خواندم . خواندن آنرا به کسانی که برای وکالت آماده می شوند یا دوست دارند حقوق بخوانند توصیه می کنم البته کتاب نایابی است.

در یک دوره که تصدی کانون راداشتم از آقای البرت برناردی برای تجدید چاپش اجازه گرفتم. ایشان یک نسخه کتابش را فرستاد و من دادم فتوکپی کردند و تجلید کردند که از روی آن بدهم چاپ کنند.

در کانون متاسفانه ماهمیشه درگیر مسائل مالی بودیم و به همین جهات این مهم معوق ماند تا دوره من تمام شد و فرصت نشد این کتاب را چاپ کنیم . بعدها که در دوران وکالت خدمت آقای برناردی رسیدم – که بسیار هم به بنده عنایت و محبت داشتند و بنده هم خیلی به ایشان ارادت داشتم – بارها خدمتشان عرض کردم کتاب شما باعث شد وارد این حرفه شوم واگر بلایی به سرم بیاید خونم پای شما است!

جان مایه کتاب طبع مبارزه جویی بود که البته در کتابهایی هم که بعدا خواندم – از جمله پرونده های کلارنس دارو (clarence darrow) که یک وکیل شیکاگویی و وکیل اتحادیه های کارگری بوده که برایشان مجانی کار میکرد اما پرونده های سنگین جنایی می گرفت تا بتواند با حق الوکاله هایی که از پروندهای جنایی بدست می آورد این کارهای جانبی را انجام بدهد-این خصلت را دیدم.

حرفه وکالت این ویژگی را دارد که می تواند یک معارض قانونی و منضبط در مقابل ظلم وجور و ستم باشد. پرونده های آقای لیبووتیز و دارو انگیزه ورود به این شغل را در من ایجاد کرد.

برای تهیه کتاب « جنایاتی که آمریکا را تکان داد » از کتابفروشی دادبازار بر روی لینک زیر کلیک کنید:

جنایاتی که آمریکا را تکان داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا