یادداشت

جرم مدیرانی که سهمیه واکسن پاکبانان آبادانی را استفاده کردند چیست؟

وکلاپرس ـ یک وکیل دادگستری در یادداشتی به بررسی ابعاد حقوقی تصاحب و تزریق واکسن کرونای پاکبانان آبادانی توسط برخی از مسئولین در این شهر پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، وکیل علی مجتهدزاده، فعال صنفی کانون وکلای مرکز، در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، تزریق واکسن کرونا توسط شهردار آبادان و برخی دیگر از مدیران شهری و مقامات مذهبی در این شهر را از مصادیق سوء استفاده از منصب موضوع ماده ۵٧۶ قانون مجازات اسلامی دانست.

بیشتر بخوانید: جریمه نخست وزیر نروژ به دلیل نقض مقررات کرونایی

در ادامه متن این یادداشت را می خوانید:

در سال‌های اخیر خبرهای رنگارنگ و متنوعی از وقوع تخلفات و مفاسد در سطح شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها گزارش شده اما خبر اخیر مربوط به اقدام برخی از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آبادان، یک اتفاق نوبر و شوکه کننده است. ماجرا از این قرار است که تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای این شهر با قرار دادن نام خود در لیست پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا، از سهمیه واکسن آن‌ها استفاده کردند. شکرالله سلمان زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان نه تنها این خبر را تائید کرده بلکه توضیح داده «این افراد ماسک زده بودند و امکان شناسایی آن‌ها برای پرسنل بهداشت مقدور نبوده و بر اساس لیست ارسال شده اقدام به تزریق واکسن کردند.»

در زمان نگارش این یادداشت یعنی ساعت ٢٠ شامگاه جمعه، ٢٧ فروردین ماه بیش از ٢۴ ساعت از اقدام این افراد می‌گذرد. این کار مطابق ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی مصداق جرم کلاهبرداری با جعل عنوان است که بین ۶ ماه تا ٢ سال حبس دارد و نکته اینکه وقوع جرم نیز کاملا مشهود شده. علاوه بر این طبق ماده ۵٧۶ قانون مجازات اسلامی این موضوع سواستفاده از منصب محسوب می‌شود که مجازات آن از یک تا ۵ سال حبس و انفصال از خدمات دولتی است. مهمتر اینکه با توجه به جایگاه این افراد و سواستفاده ای که از آن جایگاه در جهت این اقدام کرده‌اند، رویه حقوقی این است که به اشد مجازات محکوم شوند.

با توجه به صراحت قانون و همینطور قطعی بودن وقوع اقدام مجرمانه، جای سوال است که چرا دادستان محترم آبادان علیه این اقدام اعلام جرم نکرده است؟ نکته دیگر اینکه چرا دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارت بهداشت از این اقدام متقلبانه که مستقیما مرتبط با حوزه مسئولیت آنهاست، در این میان اقدام حقوقی انجام نداده‌اند؟

اما مسأله ابعادی ملی هم دارد؛ وقتی در یک شهرستان به چنین شکلی در جریان توزیع واکسن تقلب صورت می‌گیرد، قطعا می‌تواند شک‌ها و ابهامات قابل توجهی درباره ابعاد ملی این موضوع ایجاد گردد. به عبارتی این اتفاق، غیر شفاف بودن و مبهم بودن شیوه توزیع واکسن را نشان می‌دهد. جا داشت که در همین مرحله، یعنی وقتی هنوز در شرایطی هستیم که واکسیناسیون عمده در کشور آغاز نشده دادستان کل کشور بر پایه این اتفاق دستوری برای شفاف شدن توزیع این واکسن‌ها صادر می‌کرد. خصوصا اینکه آقای جهانپور، مدیرکل مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در توئیتی به صراحت نوشته بود که اطلاعات افراد دریافت کننده واکسن کرونا منتشر و شفاف نخواهد شد. اقدام دادستان محترم کل کشور فارغ از وظایف قضایی از این جهت مهم است که می‌تواند زمینه حفظ اعتماد مردم به سیستم اجرایی کشور در خصوص موضوع حیاتی کرونا باشد.

از آنجا که مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان با روشی متقلبانه از سهمیه پاکبانان سواستفاده کرده، حق شکایت برای این قشر زحمتکش و حتی اعضای خانواده آنها هم وجود دارد و این افراد به شکل جمعی یا فردی می‌توانند با مراجعه به محاکم قضایی از این اتفاق شکایت کنند. قطعا وکلایی هم در منطقه هستند که می‌توانند در این اقدام این قشر را همراهی کنند.

در این میان وجهه دو ارگان هم خدشه‌دار شده؛ یکی شورای شهر و شهرداری آبادان و دیگری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو. بر این دو مجموعه واجب است که حالا با علنی شدن این اقدام، خود علیه این اتفاق اقدام متناسب اداری و حقوقی انجام دهند. جز این طبیعی است که این دو مجموعه را هم شریک در آن اقدام فرض کنیم. حداقل خواسته منطقی این است که اسامی این افراد منتشر شوند.

اما آخرین نکته اینکه وقتی مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر جایی از واکسن کرونایی که حق زحمت‌کش‌ترین قشر کشور است نمی‌گذرند، با منابع و اختیارات وسیعی که زیر دست خود دارند چه می‌کنند؟ با همین سوال من اگر جای مقامات سازمان بازرسی بودم در اولین فرصت بازرسان خود را در این دو نهاد مستقر می‌کردم تا ببینم با چنین مدیرانی در آنجا چه خبر است.

منبع: تلگرام نویسنده

*لازم به ذکر است وکلاپرس صرفا به انتشار یادداشت های وکلای فرهیخته پرداخته و این امر لزوماً به معنای تأیید و همسویی این رسانه با دیدگاه های نویسندگان محترم نیست.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا