گفت و گوویژه

وکیل مدافع سعید مومیوند: دادگاه هم‌عرض قتل رخداده توسط موکلم را شبه عمد دانست

توضیحات وکیل خزایی درباره تشخیص جدید دادگاه درخصوص قتل شبه عمد در پرونده محیط بان سعید مومیوند

وکلاپرس- وکیل مدافع سعید مومیوند با اعلام تشخیص دادگاه هم عرض به وقوع قتل شبه عمد توسط موکلش(برخلاف نظر دادگاه های سابق که وقوع قتل را عمدی تشخیص داده بودند) درخصوص وضعیت فعلی این محیط بان گفت: سعید مومیوند هم اکنون طی قرار وثیقه آزاد است.

به گزارش وکلاپرس، اسحاق خزایی، وکیل دادگستری، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس جزییاتی را درخصوص این پرونده مطرح کرد.

نگاهی به وقوع قتل در پرونده محیط بان سعید مومیوند

این وکیل دادگستری با اشاره به جزئیات پرونده سعید مومیوند گفت: با عنایت به اینکه در سال ۱۳۹۵ در منطقه حفاظت شده قهاوند در استان همدان، تعدادی شکارچی غیر مجاز اقدام به تیراندازی کردند اما گروهی از مامورین حفاطت محیط زیست به نام آقای سعید مومیوند و محمد نورمحمدیان به منطقه مورد نظر اعزام و طی یک تعقیب و گریز در دامنه کوه که زمین شخم زده و ناهموار بوده است موجب رها شدن تیر از سلاح سازمانی و نهایتا مجروح شدن یکی از شکارچیان به نام آقای رضایی شد که نامبرده پس از ۱۷ روز بستری در بیمارستان فوت کرد.

وی ادامه داد: پرونده در دادسرا و نهایتا دادگاه کیفری یک استان همدان بررسی و پس از سه سال حکم قصاص محیط بان سعید مومیوند صادر شد که طی فرجام خواهی توسط بنده و حمید قیاسوند، پرونده در دیوان عالی کشور نقض و مجددا به شعبه ارجاع شد. اما شعبه پس از بررسی و انجام کارشناسی های متعدد، مجددا حکم قصاص را صادر و نوع جرم را قتل عمد تعیین کرد.

تشخیص قتل شبه عمد در رأی جدید شعبه هم عرض

اسحاق خزایی درخصوص تغییر ارتکاب قتل عمد به شبه عمد عنوان کرد: با توجه به تقدیم لوایح و دفاعیات دقیق ما، دیوان عالی کشور با پذیرش ایرادات اعلامی مجددا حکم را نقض و پرونده را به شعبه هم عرض یعنی شعبه دوم دادکاه کیفری یک استان همدان ارجاع داد. نهایتا در ۱۱ اردیبهشت ماه جلسه رسیدگی تشکیل شد و طی دفاعیات وکلا نهایتا دادنامه اصداری در تاریخ ۲۰ اردیبهشت صادر و حکم بر شبه عمد بودن صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر کارشناسی دلالت بر سهوی بودن داشت

وی افزود: در روند رسیدگی دو مرتبه کارشناسی توسط کارشناسان خبره صورت گرفت و در مرحله دوم به جهت حساسیت موضوع هیأت کارشناسی از تهران تعیین و به محل اعزام شد که نهایتا نظر کارشناسی دلالت بر سهوی بودن ارتکاب جرم داشت.

حمایت سازمان محیط زیست از محیط بان خود

خزایی در پاسخ به پرسش میزان همکاری سازمان محیط زیست و حمایت این سازمان از محیط بان خود گفت: سازمان محیط زیست و همکاران اداره حقوقی طی این پنج سال به طور شبانه روزی همکاری موثر و همه جانبه از این محیط بان داشته اند و تلاش این بزرگواران ستودنی و قابل تحسین بود.

آزادی سعید مومیوند با قرار وثیقه

این وکیل دادگستری با اشاره به شخصیت موکل خود افزود: مومیوند محیط بانی با وجدان و متعهد است که در جلسه دادرسی هم برخلاف بعضی پرونده ها، سعی بر تسلی خاطر خانواده متوفی داشت و بدون هیچگونه جبهه گیری بر مبنای شرف و وجدان خود در عین صداقت تمام واقعیات را بیان کرد. خوشبختانه با همکاری و تلاش وکلای دادگستری در قالب متن قانون و مواد قانونی مرتبط علیرغم شرایط پیچیده پرونده، رأی بر غیر عمد بودن قتل صادر شد.

وی در پاسخ به وضعیت فعلی مومیوند گفت: سعید مومیوند هم اکنون طی قرار وثیقه آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا