اخبار بین المللی

بیش از ۲۲ سال حبس برای قاتل جورج فلوید

وکلاپرس- قاضی دادگاهی در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای‌ آمریکا پلیس قاتل جورج فلوید را به ۲۲ سال و شش ماه حبس محکوم کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز درک شوین، مامور پلیسی که جورج فلوید را به قتل رسانده بود به ۲۲ سال و نیم زندان محکوم شد.

درک شووین، افسر سابق اداره پلیس مینیاپولیس در تاریخ ۲۵ مه سال گذشته حدود ۹ دقیقه زانوی خود را روی گردن جورج فلوید فشار داد و باعث مرگ وی شد. انتشار ویدئوی لحظه مرگ این سیاه‌پوست آمریکایی اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت و به یک جنبش ملی در موضوع عدالت نژادی تبدیل شد.

عدم ابراز پشیمانی افسر پلیس

وی در اظهاراتی کوتاه قبل از قرائت حکم‌ در دادگاه به خانواده جورج فلوید تسلیت گفت، اما از اقدام خود ابراز پشیمانی و عذرخواهی نکرد. بایدن این حکم را مناسب ارزیابی کرد.

درک شوین ۴۵ ساله در ماه آوریل به دلیل نقش‌اش در مرگ جورج فلوید، برای دو فقره «قتل عمد درجه دوم» و یک فقره «قتل شبه‌عمد درجه دوم» مجرم شناخته شده بود. جرم‌هایی که می‌توانست تا ۴۰ سال زندان برای او به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: وکیل جورج فلوید خواستار محکومیت قاتل وی به قتل عمد درجه یک شد

تقاضای درک شووین برای دادرسی جدید ساعاتی قبل از قرائت حکم دادگاه توسط قاضی رد شده بود.

آزادی تحت نظارت پس از گذراندن یک سوم مجازات

از سوی دیگر، وکلای مدافع شووین مدعی شده بودند که توسل به زور از سوی افسر پلیس هرچند «خوشایند» نبوده اما «به‌درستی» صورت گرفته و افزودند که جمعیت هیجانزده‌ای که دور پلیس گرد آمده بوده‌اند تمرکز وی را بر هم زده‌اند.

طبق قوانین مینه سوتا ، شووین نیاز به گذراندن یک سوم مجازات خود قبل از واجد شرایط بودن برای آزادی تحت نظارت دارد.

رای دادگاه

در جریان برگزاری جلسات دادگاه در مجموع ۳۸ شاهد و کارشناس، از جمله کارشناسان پلیس و نیز پزشکان، در سه بخش مجزا کوشیدند با ارائه تصاویر، نمودارها و ویدئوها نشان دهند که این افسر پلیس چطور با زانو زدن بر گردن جورج فلوید او را کشته است.

بیشتر بخوانید: دادگاه تجدیدنظر پاریس پلیس این شهر را به علت رفتار تبعیض‌نژادی علیه رنگین‌پوستان محکوم کرد

قاضی دادگاه پس از قرائت حکم گفت که تصمیم وی «تحت تاثیر احساسات، صمیمیت یا فشار افکار عمومی» گرفته نشده است. وی همچنین گفت که با این تصمیم در پی «فرستادن پیام» نیست.

واکنش بایدن به حکم دادگاه

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این حکم گفت: من از همه شرایطی که در نظر گرفته شده اطلاع ندارم اما به نظر من با توجه به دستورالعمل، حکم مناسبی است.

بایدن همچنین خواستار تصویب قانون اصلاحات پلیس به نام فلوید توسط کنگره و ملاقات با خانواده فلوید در سالگرد مرگ وی شده است.

وکیل خانواده جورج فلوید: خشونت پلیس سرانجام جدی گرفته شده است

وکیل خانواده جورج فلوید نیز ضمن استقبال از تصمیم دادگاه، آن را «آشتی ملی» خواند. بریجیت فلوید، خواهر جورج، که بنیادی را در یادبود برادرش تاسیس کرده است در بیانیه‌ای گفت حکم دادگاه نشان داد که «خشونت پلیس سرانجام جدی گرفته شده است».

در جلسه دادگاه روز جمعه بستگان جورج فلوید با جملاتی از او تقدیر کردند و جیانا، دختر ۷ ساله فلوید، در ویدئویی احساس دلتنگی‌اش را نسبت به فقدان پدر بیان کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا