یادداشت

استخاره محمدعلی شاه برای به توپ بستن مجلس

وکلاپرس- دکتر فرشید فرحناکیان از میان مجموعه استخاره‌ های محمدعلی‌ شاه در طول حکمرانی، به موضوع استخاره او برای به توپ بستن مجلس پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، دکتر فرشید فرحناکیان، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری، طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به موضوع استخاره محمدعلی شاه قاجار برای به توپ بستن مجلس پرداخته است.

متن یادداشت در ادامه آمده است:

در میان مجموعه استخاره‌ های محمدعلی‌ شاه که در طول حکمرانی خود از میرزا ابوطالب زنجانی درخواست کرده و از او جواب گرفته‌ است، یک مورد بیش از همه جلب توجه می‌ کند: استخاره محمدعلی‌ شاه برای به توپ بستن مجلس.

محمدعلی‌ شاه در درخواست استخاره خود آورده است: «پرودگارا اگر من امشب توپ به در مجلس بفرستم و فردا با قوه جبریه مردم را ساکت کنم، خوب است و صلاح است استخاره خوب بیاید و الا فلا. یا دلیل المتحیرین. یا الله. محمد علی».

آیه‌ ای که در جواب استخاره او امد: «قُل لا تَخافا انّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَ اری فَأتیاه فَقُولا لَهُ اِنّا رَسُولا رَبِّک فَأرسِل مَعَنا بَنی إسرائیل».

تفسیر میرزا ابوطالب زنجانی: «از این جهت اعلی‌ حضرت همایونی حتما باید به این کار اقدام فرمایند. غلبه قطعی است گرچه در اول زحمت داشته باشد».

پی‌نوشت:

در روز سه‌شنبه ۲ تیر ۱۲۸۷ (برابر با ۲۳ ژوئن ۱۹۰۸ م.) به دستور محمدعلی‌ شاه ساختمان مجلس شورای ملی توسط نیروهای بریگاد قزاق روسی به فرماندهی کلنل ولادیمیر لیاخوف به توپ بسته شد.

بیست روز بعد، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۲۸۸ (برابر با ۱۳ ژوئیه ۱۹۰۹ م.) محمدعلی‌ شاه با فتح تهران توسط مشروطه‌ خواهان، به سفارت روسیه در تهران پناهنده و در آن‌ جا متحصن شد. نهایتاً توسط مجلس عالی از مقام سلطنت خلع و مجبور به ترک ایران شد.

بیشتر بخوانید:

برخی دیگر از استخاره های انجام شده توسط محمدعلی شاه قاجار:

بسم ﷲ الرحمن الرحیم ــ پروردگارا اگر من عجالتاً با همین وضعی که دارم در سلطنت و پادشاهی بمانم و صبر کنم و تحمل نمایم عاقبت برای من خوب است و نتیجهٔ خیر خواهد داد که استخاره خوب بیاید والّا فلا یا دلیلَ المتحیرین یااﷲ… محمدعلی

جواب سطر اول: علی کل شیء قدیر و ابتدای آیهٔ ذلک بان اﷲ و هو الحقّ و ان یُحیِی المَوتی و انه. سطر دوم: بنظر بنده بسیار خوب آمد.

بسم ﷲ الرحمن الرحیم ــ پروردگارا اگر حکم تبعید میرزا علی ثقهالاسلام را از تبریز بدهم صلاح است استخاره خوب بیاید والّا فلا یا دلیلَ المتحیرین… محمدعلی

جواب: اﷲ الذی خلکم ثمّ رزقکم ثمّ یُمیتُکم ثمّ یُحییکم هل من شرکائکم من یفعل من ذلکم. بسیار خوب است لیکن زمان را چهار قسم است هرگاه فرض کنیم قسمت اول و دوم در نهایت خوبی‌ست و قسمت سوم یک قدری خمود در کار دیده می‌شود. قسمت چهارم در نهایت خوبی است. پس ازهرجهت خوب است ان شاء اﷲ الرحمن.

بسم اﷲ الرحمن الرحیم ــ پروردگارا اگر در ۱۷ ربیع‌الاول سلطان احمد را ختنه بکنند صلاح است و خوب است استخاره خوب بیاید و اگر صلاح نیست استخاره بد بیاید… محمدعلی

جواب: فساهم فکان من المحصنین، بد است پشیمانی دارد وقت دیگر اقدام شود انسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا