اخبار بین المللیویژه

آلس بیالیاتسکی ؛ یک وکیل حقوق بشری در میان برندگان جایزه صلح نوبل امسال

وکلاپرس- با اعلام برندگان جوایز نوبل، نام یک وکیل حقوق بشری در بین برندگان جایزه نوبل صلح به چشم می‌خورد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، آلس بیالیاتسکی، وکیل حقوق بشری از بلاروس که در کشورش زندانی است به عنوان یکی از سه برندگان جایزه صلح نوبل است.

بیشتر بخوانید:

 بنا بر اعلام کمیته نروژی نوبل امسال “آلس بیالیاتسکی”، وکیل حقوق بشری از بلاروس که در کشورش زندانی است، سازمان حقوق بشری “یادبود” از روسیه و سازمان حقوق بشری اوکراینی “مرکز آزادی‌های مدنی” به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل اعلام شدند.

آلس بیالیاتسکی یک وکیل فعال مدنی است که به علت همکاری با مرکز حقوق بشر «ویاسنا» به شهرت رسید.

بیشتر بخوانید:

آنه انگر، رئیس کمیته انتخاب جایزه صلح نوبل، علت اهدای این جایزه به اشخاص مذکور را تلاش در حمایت از حقوق شهروندی گفته است.

بر اساس وصیت نامه آلفرد نوبل، جایزه صلح به شخصی اعطا می‌شود که در سال گذشته «بیشترین یا بهترین کار را برای برادری بین ملت‌ها، برای لغو یا کاهش ارتش‌های ثابت و حفظ و ارتقای صلح انجام داده باشد.

آلس بیالیاتسکی کیست؟

آلس بیالیاتسکی، موسس مرکز “ویاسنا” (بهار) در بلاروس است که در سال ۲۰۲۰ نیز جایزه حقوق بشری Right Livelihood Award را در یک مراسم در سوئد دریافت کرده بود.

بیالیاتسکی ۶۰ سال سن دارد و بنیانگذار مرکز حقوق بشر ویاسنا در بلاروس است که در سال ۱۹۹۶ در پاسخ به سرکوب اعتراضات خیابانی در بلاروس تأسیس شد.

بیالیاتسکی اولین بار در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به اتهام فرار مالیاتی دستگیر و زندانی شد، اتهامی که او همیشه آن را رد کرده است.

او سپس در سال ۲۰۲۰ در پی اعتراضات گسترده به آنچه که مخالفان دولت بلاروس و ناظران مستقل تقلب در انتخابات می‌دانستند، مجددا بازداشت شد.

بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نوبل گفت که او «حتی یک ذره در مبارزه‌اش برای حقوق بشر» در بلاروس عقب نشینی نکرده است.

منبع: ایسنا

یک دیدگاه

  1. من خیلی دوست دارم جایزه صلح بین ادیان را دریافت کنم ارزوی من زندگی و صلح بین پیروان همه ادیان است و برای همه مردم دنیا ارزوی سلامتی و شادی و موفقیت و صلح و ارامش دارم.من محمدرضا صدیق هستم از روستای دوبخشر از توابع شهرستان شفت استان گیلان شمال ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا