گفت و گوویژه

به اسکودا اختیار تام برای مذاکره داده شد؛ به شرط آنکه از استقلال نهاد وکالت عبور نکند

گزارشی از جلسه روز یکشنبه هیأت عمومی اسکودا درباره آزمون وکالت و آیین‌نامه لایحه استقلال در گفتگو با دکتر لیلا رییسی

وکلاپرس- رییس کانون وکلای اصفهان به تشریح موضوعات مورد بررسی در هیأت عمومی فوق العاده اسکودا درخصوص آزمون وکالت ۱۴۰۰ و آیین نامه جدید لایحه استقلال پرداخت.

دکتر لیلا رئیسی، رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس ضمن تشریح تصمیمات هیأت عمومی اسکودا درخصوص آزمون وکالت ۱۴۰۰، پیشنهاد کانون وکلای اصفهان را درخصوص نحوه برگزاری آزمون مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

مصوبات جلسه هیات عمومی اسکودا درخصوص ازمون وکالت ۱۴۰۰ چه بوده است؟

مهم ترین مصوبات جلسه درمورد ادامه رایزنی ها درمورد آیین نامه بود که قرار بود چهارشنبه هفته گذشته ریاست محترم اسکودا و کانون مرکز با برخی مقامات قضایی داشته باشند که احتمالا این رایزنی ها به هفته جاری موکول شده است. قرار بر این شد رایزنی ها و تلاش برای اصلاح مواردی که از سوی کانون ها محل ایراد است، ادامه یابد.

بیشتر بخوانید:

یک بحث مهم دیگر که در جلسه اخیر بررسی شد، تکلیف قانونی کانون ها به برگزاری آزمون وکالت است. در همین راستاعلی رغم اینکه سازمان سنجش وابسته به قوه مجریه است و نباید به تاکید قوه قضاییه مبنی بر درج عنوان آیین نامه یا آیین نامه ها عمل کند، اما شاهدیم حاضر به انتشار آگهی آزمون براساس قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت نیست. در این شرایط برگزاری آزمون با مشکل مواجه خواهد شد. در همین راستا پیشنهادهایی از سوی کانون ها ارائه شد.

پیشنهاد کانون اصفهان چه بود و درنهایت چه تصمیمی گرفته شد؟

پیشنهاد کانون اصفهان این بود که با قوه قضاییه صحبت کنیم و از وی بخواهیم در قالب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت اجازه برگزاری آزمون را بدهد و در صورت اصرار قوه، خود کانون ها با محوریت اسکودا آزمون را برگزار کنند.

در نهایت مصوب شد کانون های وکلا به هیات مدیره اسکودا اختیار تام بدهند تا موضوع از طریق اتحادیه پیگیری شود. در جلسه تاکید شد هیات مدیره مصلحت جامعه وکالت را رعایت می کند و از استقلال آن عبور نمی کند.

رویکرد شخصی شما نسبت به آزمون وکالت ۱۴۰۰ چیست؟ به نظر شما در موعد مقرر برگزار می شود؟

 باتوجه به اینکه برگزاری آزمون وکالت طبق قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت حق و تکلیف کانون های وکلاست و تاکنون آیین نامه ای نداریم که مخالف این قضیه باشد و آیین نامه ۱۴۰۰ نیز از سوی کانون ها غیرقابل اجراست، لذا کانون ها باید بتوانند خودشان آزمون را برگزار کنند.

اگر کسی نیز مانع این قضیه بشود، کانون ها به وظیفه خود عمل کرده اند و ایرادی بر آنها وارد نیست.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما نحوه جلب مشارکت وکلا و کاراموزان درمقابل فشار مضاعف وارد شده به کانون ها چیست؟

گمان می کنم هنوز بسیاری از همکاران و وکلا به دلیل بیکاری و … در جریان مشکلات و وضع موجود نیستند. لذا معتقدم باید بدنه جامعه وکالت را در جریان مسائل صنفی قرار دهیم تا متوجه خطر جدی علیه نهاد وکالت شوند. بهترین راهکار برگزاری نشست های صنفی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی است.

یقین دارم بدنه وکلا نیروی مهم و اصلی جامعه وکالت هستند و اگر آنها آگاه باشند و اجرای قانون را مطالبه کنند، مشکلات حل خواهد شد. علاوه بر این فعالیت رسانه های صنفی مثل وکلاپرس نیز بسیار مفید و موثر خواهد بود.

درخصوص داوطلبین آزمون نیز معتقدم آنان به دلیل پیگیری برای شرکت در آزمون، بیشتر در جریان مشکلات هستند. آنها می دانند کانون ها در راستای صیانت از نهاد وکالت نتوانسته اند آزمون را برگزار کنند و قصد گریز از تکلیف قانونی خود را ندارند. اطلاع رسانی درخصوص این گروه نیز بسیار موثر خواهد یود.

باتوجه به اینکه تعامل با دستگاه قضا در اکثر موارد نتیجه معکوس داشته است، کانون ها و اسکودا باید چه رویکردی در پیش بگیرند؟

شاهدم که مدیران اسکودا و کانون ها در راستای صیانت از نهاد وکالت و به طور خاص استفلال وکالت بسیار تلاش می کنند. اما از آن جا که ما یک نهاد مدنی هستیم، می دانیم که جایگاه نهادهای مدنی در کشورهای در حال توسعه از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

تکیه گاه نهادهای مدنی پس از قانون، افکار عمومی جامعه است و متاسفانه جامعه وکالت فاصله جدی از بدنه جامعه دارد و ارتباط خوبی شکل نگرفته است.

به همین علّت علی رغم تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته، نتایج حاصل نشده است و در موقعیت و موضع ضعف قرار گرفته ایم. شاید اگر این ارتباط زودتر شکل می گرفت قطعا در وضعیت بهتری قرار داشتیم و به نحو مطلوب تری از منافع صنفی خود دفاع می کردیم.

آیا کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری اصفهان با مشکل محدودیت دسترسی به سامانه‌های قضایی مواجه شده اند؟

باتوجه به اینکه کانون وکلای دادگستری اصفهان در شرف صدور پروانه برای کارآموزان است، طبیعتا هنوز مطلع نیستیم وضعیت چگونه خواهد بود اما امیدواریم زودتر مسئله حل بشود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا