اخبار کانون هاویژه

توضیح عضو هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه درباره مصاحبه پذیرفته شدگان آزمون وکالت

وکلاپرس- سمیه اکبری، عضو هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه، درباره آگهی این کانون در خصوص مصاحبه با پذیرفته شدگان آزمون وکالت بر اساس ماده ۴۸ آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش وکلاپرس، روز گذشته کانون وکلای دادگستری کرمانشاه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که درصدد برگزاری مصاحبه با پذیرفته شدگان آزمون وکالت بر اساس ماده ۴۸ آیین نامه موسوم به مصاحبه عقیدتی-سیاسی است.

پس از انتشار این خبر در وکلاپرس و بازخوردهای فراوان کارآموزان نهاد وکالت و سایر کانون های وکلای دادگستری، سمیه اکبری، عضو هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه در گفت و گو با وکلاپرس توضیحاتی را در این خصوص ارائه داد.

بیشتر بخوانید:

توضیح عضو هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه درباره مصاحبه پذیرفته شدگان آزمون وکالت

وکیل سمیه اکبری(عضو هیأت مدیره کانون وکلای کرمانشاه) در گفت و گوی مختصر با خبرنگار وکلاپرس گفت: براساس ماده ۴۸ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۴/۲( با اعمال اصلاحات مصوب ۱۴۰۲/۴/۱۱)، احراز شرایط موضوع بندهای الف و ب ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه توسط اعضای کمیسیونی متشکل از رئیس کانون، رئیس کمیسیون کارآموزی و دادستان انتظامی کانون به عمل می آید.

وی عنوان داشت: کانون های وکلا در تمامی ادوار گذشته نیز به تکلیف مقرر در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، عمل و پس از اخذ استعلام از مراجع ذی‌صلاح و با احراز شرایط مقرر در این ماده، مبادرت به صدور پروانه ی کارآموزی وکالت نموده اند.

اکبری در پایان گفت: دعوت از پذیرفته شدگان گرانقدر جهت شرکت در جلسه ی کمیسیون، بنا بر تشخیص اعضای محترم کمیسیون موضوع ماده ۴۸ این کانون است و قطعا بیش از چارچوب پیش بینی شده در قانون تکلیفی بر پذیرفته شدگان بار نخواهد شد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. صرف نظر از تفکر یک بام و دوهوایی هیات مدیره غالبا حداقلی کانونها و عصاره رذائلشون یعنی اعضای هیات رییسه اسکودا، که هرجا منفعتشون اقتضا کنه به نام استقلال وکالت ایین نامه رو زیر سوال می برند و بیانه های دسته جمعی می دن در تقبیح ایین نامه و هرجا به نفعشون باشه یاد لازم الاتباع بودن ایین نامه میفتند و مخفیانه اون رو اجرا می کنند، مساله مبهم در اظهارات سرکار خانم عضو هیات مدیره اینه که ایا قانون عادی برای ایشون و همکارانشون لازم الاتباع نیست؟ ایا این بزرگوار و همکارانشون در هیات مدیره در تعارض بین قانون و ایین نامه برای ایین نامه اعتبار قائل میشن؟
    وقتی که تبصره ۱ ماده ۲ قانون کیفیت ، تکلیف قطعی شما رو در نحوه احراز همه شرایط مقرر در این ماده، استعلام از مراجع ذیصلاح دانسته، چرا باید این حکم صریح و کماکان معتبر قانون رو نادیده گرفت و به ایین نامه ایی استناد کرد که پر از ایراد و اشکاله!؟
    بنده که فکر می کنم چنین رویکردی فقط یک علت داره. علت چیست؟ تلاش کانونها برای تعدیل اثار قانون تسهیل در افزایش دو نیم برابری سالانه قبول شدگان در ازمون به هر طریق و روشی.
    سو استفاده از مقرره غیر قانونی ماده ۴۸ ایین نامه
    و همچنین بند ۲ ماده ۴۴ اون توسط بعضی از کانونها،
    نتیجش حذف بعضی از پذیرفته شدگان و وارد کردن اونها به مسیر طولانی و پرپیچ و خم اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات و محاکم عمومییست. اتفاقی که مطمئنا می تونه عطای پیگیری تقاضا توسط این بخش از پذیرفته شدگان رو به لقای اون ببخشه.

  2. اسکودا بارها نشان داده که نهاد تعاملگری نیست و اتفاقا بسیار برخورد لجبازانه ای دارد. در اوج حساسیت های مجلس روی این نهاد و تحقیق و تفحص بر امور آن، انجام چنین کاری موجب افول بیش از پیش آن نهاد می شود. مانند طرح سوالات آزمون وکالت ۱۴۰۲ اسکودا که بسیار بسیار سخت طرح شده بود و این لجبازی و رفتار بچگانه آخر و عاقبت خوشی ندارد. اسکودا برای حقوق خوان های این کشور که مدرک دانشگاهی حقوق دارند و بالاخره حداقل ۴سال در فضای مباحث، کلاس و دروس حقوقی نفس کشیده اند و با هزاران امید و آرزو و علاقه در آزمون وکالت شرکت می کنند و به اصطلاح داوطلب وکالت هسند ذره ای احترام قائل نیست که طرح سوالات آنچنانی مهر تاییدی است بر عرایض بنده. از نهادی که حتی توان حمایت کامل اعضای خودش را ندارد چه انتظار که بخواهد با مردم و داوطلبان صحیح برخورد کند!!!
    علی ایحال ای کاش اعضای هیئت مدیره کانون ها به خودشان بیایند و این حجم از غرور در صحبت ها و منش خویش را کنار بگذارند و در کنار مردم باشند بجای خون دل دادن به افرادی که در آزمون مضحک ۱۴۰۲ قبول شده اند وگرنه با ادامه این رویکرد، اسکودا محکوم به ادغام است زیرا حمایت حامیان خودش را از دست خواهد داد و باید بنشیند و ریزش طرفدارانش را نظاره کند.
    در آزمون وکالت اسکودا ۱۴۰۲ نزدیک به یکصد و ده هزار نفر شرکت کردند که هر کدام حداقل ۵ وابسته در خانواده و دوست و آشنا داشته اند که منتظر بیرون آمدن فرزندشان یا دوستشان یا قوم و خویششان از جلسه آزمون بودند. یعنی حدود نیم میلیون نفر درگیر این آزمون بودند و با شنیدن خبر فوق سخت بودن و استاندارد نبودن سوالات آزمون امیدشان ناامید شد و دلسرد نسبت به اسکودا و زیر لب به طراحان سوال بدگویی کردن. آیا این نوع رفتار اسکودا به جز کاشتن تخم کینه بر دل این نیم میلیون نفر است؟ مگر آنها دشمنان شما بودند؟! مگر پذیرفته شدگان آزمون کرمانشاه دشمنان شما هستند؟! هرچند این مصاحبه عقیدتی فرمالیته باشد و سوالاتش آسان، آیا استرس و فشاری که در مراحل مختلف به آنها وارد می کنید مهم نیست؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا