اخبار کانون هاویژه

کانون وکلای کرمانشاه با پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت مصاحبه عقیدتی سیاسی می‌کند

سنگ بنای این رویه توسط کانون وکلای کرمان در مرداد ۱۴۰۲ گذاشته شد.

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری کرمانشاه در اطلاعیه‌ای پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ را جهت مصاحبه عقیدتی سیاسی فراخوانده است.

به گزارش وکلاپرس، کانون وکلای دادگستری کرمانشاه روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای درصدد برگزاری مصاحبه عقیدتی-سیاسی از پذیرفته شدگان جدید آزمون وکالت برآمده و روزانه از ۱۵ پذیرفته شده جدید مصاحبه به عمل خواهد آورد.

بیشتر بخوانید:

روش مصاحبه در آیین نامه جدید لایحه استقلال ذکر شد

بر اساس ماده ۴۸ آیین نامه جدید لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ (اصلاحی تیر ۱۴۰۲)، در هر کانون کمیسیونی متشکل از رئیس کانون، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون و دادستان انتظامی کانون مکلف شده اند «اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام» و «اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی» را در کارآموزان جدید الورود به حرفه وکالت احراز کنند.

با این وجود احراز وجود بند الف و ب ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری منحصر به شیوه مصاحبه عقیدتی سیاسی نبوده و بر اساس متن ماده ۴۸ «سایر روش های قانونی و شرعی» برای کسب اطلاع و احراز شرایط کفایت می‌کند.

پیش از کانون کرمانشاه، کانون وکلای دادگستری کرمان در مرداد ماه سال جاری به اخذ مصاحبه عقیدتی سیاسی از پذیرفته شدگان آزمون وکالت اقدام و سنگ بنای عمل به این شیوه را پایه گذاری کرد. تا کنون مدیران کانون وکلای کرمان در این زمینه پاسخگو نبوده‌اند.

مشخص نیست علت اتخاذ این روش توسط دو کانون مذکور، توصیه‌های بیرون از نهاد وکالت بوده است یا تصمیم مستقلانه مدیران این دو نهاد مدنی؟

اخذ مصاحبه عقیدتی-سیاسی از جمله مراحل جذب در مرکز وکلای قوه قضائیه است که مدیر آن مستقیما توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شود.

اطلاعیه کانون وکلای دادگستری کرمانشاه

طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی کانون وکلای دادگستری کرمانشاه از تاریخ ۲ دی ماه، طبق جدول زمانبندی شده، روزانه ۱۵ نفر می بایست در جلسه کمیسیون احراز شرایط عقیدتی-سیاسی شرکت کنند.

در اطلاعیه کانون وکلای دادگستری کرمانشاه آمده است:

قابل توجه پذیرفته شدگان ورودی سال ۱۴۰۲کارآموزی وکالت

بدین وسیله به اطلاع می‌رساند که بر حسب رتبه کسب شده از روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲ روزانه ۱۵ نفر در جلسه کمیسیون مرتبط با ماده ۴۸ آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحیه آن راس ساعت ۱۰ شرکت فرمایند.

جدول زمانبندی مراجعه حضوری برای مصاحبه عقیدتی-سیاسی کانون وکلای دادگستری کرمانشاه

متن ماده ۴۸ آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰:

ماده ۴۸ (اصلاحی ۱۴۰۲/۴/۱۱)- احراز شرایط موضوع بندهای الف و ب ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه، توسط اعضای کمیسیونی متشکل از رئیس کانون، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون، دادستان انتظامی کانون به عمل می‌آید.

کمیسیون با تشکیل جلسات منظم وضعیت داوطلبان را بررسی میکند و حسب مورد با انجام مصاحبه یا دستور تحقیق محلی یا استعلام از مراجع ذی صلاح و سایر روش‌های قانونی و شرعی، در مورد احراز شرایط مذکور، اظهار نظر می کند. تصمیم کمیسیون از طریق کانون به داوطلب ابلاغ می شود.

تبصره (الحاقی ۱۴۰۲/۴/۱۱)-در اجرای ماده ۵ قانون کیفیت اخذ پروانه، در صورت تخلف هر یک از اعضای کمیسیون از مفاد این ماده، به مجازات درجه ۵ محکوم خواهد شد.

متن ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری:

ماده ۲- برای اشخاصی پروانه کارآموزی وکالت صادر می شود که علاوه بر دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی دارای شرایط ذیل باشند:

الف – اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.

ب – اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی.

ج – نداشتن پیشینه محکومیت مؤثر کیفری.

د – نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروههای الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروههایی که مرامنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی می باشد.

هـ – عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه های رژیم طاغوت.

و – عدم عضویت و هواداری از گروهکهای غیر قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران.

ز – عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی.

‫۳ دیدگاه ها

  1. ایین نامه ها نباید برخلاف قانون باشند.
    حتی ماده ۲۲ لایحه که ایین نامه اجرایی به استناد اون وضع شده بر لزوم رعایت مقررات قانونی در وضع ایین نامه تصریح داشته.
    ولی مقرره ماده ۴۸ که راه های مختلفی برای احراز شرایط بند الف و ب پیش بینی کرده، در تعارض اشکار با قانون و به طور مشخص تبصره ۱ ماده ۲ قانون کیفیت است.
    تبصره ۱ ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه، کانونها رو مکلف کرده که به منظور احراز شرایط مندرج در ماده ۲ از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام نمایند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند:
    “تبصره ۱- کانونهای وکلا مکلفند به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام نمایند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند”

    کانونها به موجب نص قانون تکلیف به استعلام همه شرایط رو از مراجع ذیصلاح دارند. در واقع طریقه انحصاری احراز این شرایط استعلام از مراجع ذیصلاح است.
    در قانون حق مصاحبه های عقیدتی برای کانونها پیش بینی نشده.
    سپردن احراز این موارد به کمیسیون های من دراوردی سه نفره(که سرنوشت متقاضیان رو در معرض قضاوتها و تصمیم گیری های توام با حب و بغض قرار میده)، از طریق دادن اختیاراتی که در صلاحیت مراجع امنیتی و انتظامیه کاملا بر خلاف قانون است.
    استناد به ایین نامه پراشکالی که دستپخت مشترک قوه قضاییه و کارگروه ۶ نفره پر از حب و بغض و فاقد صلاحیت منتخب اسکودا بوده هم نمی تونه غیرقانونی بودن اقدامات کانون کرمانشاه و سایر کانونها در احراز یا عدم احراز شرایط عقیدتی و سیاسی متقاضیان رو از طریق مصاحبه های عقیدتی و سیاسی توجیه کنه.

    مطمئنا اعضای هیات مدیره کانونها که غالبا ادعای رسیدن به درجه اجتهاد حقوقی دارند از غیرقانونی بودن اقدامشون مطلعند ولی به وضوح از ضعفی که در قوانین عالیه ما وجود داره و موجب شده تا مسیر ابطال ایین نامه های وضع شده توسط رییس قوه قضاییه سخت و پرپیچ و حم باشد، سوءاستفاده می کنند.

    این سوء استفاده و استناد به مواد ایین نامه پر حرف و حدیث قوه قضاییه نیز صرفا محدود به ماجرای مصاحبه عقیدتی-سیاسی نیست.
    برخی از کانونها و به طور مشخص هیات مدیره جدید کانون اصفهان و کانون مرکز مقرره خلاف قانون مندرج در بند ۲ ماده ۴۴ رو هم مستمسکی برای سواستفاده و اجحاف در حق بعضی از پذیرفته شدگان ازمون امسال قرار دادند. بنا دارند با استناد به این مقرره کذایی مانع پذیرش برخی از پذیرفته شدگان بشن که در بینشون صاحبان رتبه های دو رقمی ازمون هم دیده (یعنی پذیرفته شدگانی که با هر متر و معیاری دارای بالاترین صلاحیت و شایستگی علمی به جهت شروع دوره کاراموزییند)میشه. و کانون اصفهان حتی مانع ارائه مدارک برخی از این پذیرفته شدگان مظلوم هم شده.

    یک نکته دیگه هم که متقاضیان عزیز کاراموزی بهش توجه داشته باشند اینه که این کمیسیون من دراوردی و خلاف قانون که موضوع ماده ۴۸ ایین نامه لایحه است، در ایین نامه ابلاغی سال ۱۴۰۰ پنج عضو داشت.که دو عضو اون خارج از کانونها انتخاب می شدند و در اصلاحات اخیر به ۳ نفر عضو کانون تقلیل پیدا کرد.
    نمایندگان محترم شما در کانونها، که دو سال تمام سنگ قانون مندی رو به سینه میزدند و برای استقلال کانون سینه به تنور می چسباندند، و خواستار اصلاح ایین نامه بودند، در واقع نگران اصلی شون انحصار تصمیم گیری خودشون بوده نه استقلال کانون و قانونمندی اون. وگرنه اساسا با این ماده غیر قانونی که اختیار احراز صلاحیت رو به گروه ۳ نفره داده به علت مغایرتش با قانون مخالفت می کردند. نه اینکه سر اعضای اون چک و چانه بزنند و خواستار اصلاح اون از ۵ نفر به سه نفر بشن.و بعد از این مقرره بر خلاف قانون برای پالایش سلیقه ایی تعداد دیگری از پذیرفته شدگان استفاده کنند.

  2. با سلام
    دواطلبی که شرایط لازم از باب عقیدتی و سیاسی را نداشته باشد بیجا میکند که وکیل شود.
    کانون ها اگر به این نکته توجه نکنند امت حزب الله ریشه هر چه … خواهد زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا