اخبار کارآموزی وکالتگفت و گوویژه

احتمال اصلاح ماده ۱۵۸ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا توسط قوه قضائیه

وکلاپرس- قوه قضائیه علاوه بر اصلاح مقررات مربوط به کارآموزی وکالت در آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، در صدد اعمال اصلاحاتی در سایر مواد این آیین نامه است.

به گزارش وکلاپرس، پس از انتشار خبر ابلاغ اصلاح تکالیف کارآموزی وکالت در روزهای آینده، یک منبع آگاه در گفت و گو با وکلاپرس، از احتمال اصلاح برخی دیگر از مواد آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰، از جمله ماده ۱۵۸ آن خبر داد.

احتمال اصلاح ماده ۱۵۸ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

این منبع آگاه در خصوص اصلاح آیین نامه لایحه استقلال گفت: به نظر می‌رسد قوه قضائیه درصدد اصلاح برخی مقررات ازجمله ماده ۱۵۸ آیین نامه نیز می باشد.

وی ادامه داد: در مورد زمان ابلاغ نمی توان با قطعیت صحبت کرد؛ چرا که شنیده ها حاکی از آن است که قوه قضاییه درصدد اصلاح برخی مقررات از جمله ماده ۱۵۸ آیین نامه لایحه استقلال برآمده است. لازم به ذکر است اصلاح این مقررات به درخواست کانون ها نبوده است.

گفتنی است ماده ۱۵۸ آیین نامه لایحه استقلال درباره ممنوعیت عضویت وکلایی که براساس تصمیم دادگاه عالی برای شرکت در انتخابات هیئت مدیره رد صلاحیت شده باشند، در ارکان، در کمیسیون ها و سایر بخش های مرتبط با کانون وکلاست.

از آیین نامه لایحه استقلال:

ماده ۱۵۸- در کلیه مواردی که مطابق قوانین یا مقررات این آیین‌نامه، برای تصدی هر یک از سمت‌های مربوط به ارکان کانون و نهادهای وابسته به آن و یا سمت‌های مربوط به مجامع، کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و هیئت‌های مربوط یا وابسته به کانون، داشتن شرایط قانونی عضویت در هیئت‌مدیره کانون مقرر شده باشد، افرادی که به موجب تصمیم دادگاه عالی جهت عضویت در هیئت‌مدیره کانون رد صلاحیت شده باشند، تا پایان آن دوره از تصدی سمت‌های مذکور ممنوع هستند. تصدی هر یک از سمت‌های مذکور در این ماده توسط افراد رد صلاحیت شده بعد از دوره مزبور، منوط به تأیید صلاحیت آنان در دادگاه عالی است.

بیشتر بخوانید:

حذف و ادغام مراحل کارآموزی از سوی معاونت حقوقی قوه به کانون های وکلا ارجاع شده است

اگر چه نائب رئیس اسکودا (ابراهیم کیانی هرچگانی) در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس موضوع ابلاغ شرایط اصلاح تکالیف کارآموزی وکالت در روزهای آینده را تایید نکرد، اما منبع آگاه دیگری به خبرنگار وکلاپرس گفت که اصلاح مقررات کارآموزی وکالت کانون های وکلای مبنی بر حذف و ادغام مراحل کارآموزی، صورت گرفته و از سوی معاونت حقوقی قوه به کانون وکلا ارجاع شده است.

طبق متن اولیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰، کارآموزان مکلف بودند مراحل سه گانه کارآموزی را در مدت ۱۵ ماه (دوره اول ۲ ماه، دوره دوم ۶ ماه، دوره سوم ۷ ماه) بگذرانند اما با اصلاح این ماده، آزمون مرحله اول کارآموزی حذف خواهد شد و مراحل دوم و سوم کارآموزی نیز با هم تلفیق می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. دوستان گرامی؛
    واقعیت این است که همه ما درگیر یک “بازی فکری” هستیم… !

    برای عدم برگزاری آزمون مرحله اول اصلاً نیازی به ابلاغ ریاست قوه قضائیه نیست…. !

    چون اساساً برگزاری آزمون مجدد خارج از ضوابط و استاندارد تعیین شده در قانون تسهیل برخلاف مقررات آمره این قانون در ماده ۵ در خصوص نحوه پذیرش وکیل و برگزاری آزمون است و در ثانی طبق تبصره ۴ ماده ۷ مکرر ذیل ماده یک هرگونه محدودیت و مانع (شامل آزمون مجدد و محدودیت جغزافیایی و غیره) “ممنوع است”.

    لذا این که مکرر برخی از وکلا می گویند ما منتظر ابلاغ رییس قوه در این خصوص هستیم یک “بازی روانی و مهندسی ذهن” مخاطبان جوان است…‌

    عزیزان و بزرگواران در کانون خودشان هم به خوبی می دانند که برگزاری آزمون مجدد و ظرفیت بندی شهرها و سایر محدودیت های سابق بر قانون تسهیل همگی منتفی و منسوخ هستند….

    آزمون مجددی هم که سال گذشته برگزار شد خلاف قانون بود…‌ و یقیناً کسانی که اصرار بر تخلف از قانون به استناد آیین نامه و قوانین منسوخه را دارند باید پاسخگو باشند….

    پاسخگو نه در برابر مجلس یا قوه قضائیه…
    بلکه پاسخگو به درگاه الهی…‌
    اینها همه حق الناس است.‌‌‌..

  2. سلام
    نتیجه این اصلاحیه و حذف آزمون مرحله اول کار آموزی و ادغام مرحله دوم و سوم هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود . سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا