اخبار اسکوداویژه

در آذر به هر وکیل کمتر از ۲ پرونده رسیده است

وکلاپرس– جعفر کوشا، رییس اسکودا، درباره وضعیت اشتغال وکلا با توجه به وضعیت فعلی جامعه گفت: ماه گذشته به هر وکیل کمتر از ۲ پرونده رسیده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، دکتر جعفر کوشا روز پنجشنبه در نشست مشترک رییس اتحادیه سراسری کانون‌ های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)  و اعضای هیأت مدیره کانون وکلای بوشهر در این شهر گفت: با توجه به این که قراردادها الکترونیکی شده، بررسی‌ ها نشان می‌ دهد در ماه گذشته به هر وکیل کمتر از ۲ پرونده رسیده است.

پذیرش سه هزار نفر از مجموع داوطلبان

جعفر کوشا با اشاره به اینکه همه تلاش کانون‌ های وکلا این است که آزمون وکالت در بهترین و سالم ترین شرایط ممکن برگزار شود، یادآور شد: متولی برگزاری آزمون وکالت سازمان سنجش آموزش کشور است.

کوشا اظهارداشت: از مجموع افراد نام نویسی کرده در آزمون وکالت سه هزار نفر پذیرش می شوند.

بیشتر بخوانید: تاریخ جدید آزمون وکالت ؛ ۲۲ اسفند ۹۹

میزان شفافیت حرفه وکالت

وی اضافه کرد: هیچ شغلی و صنفی به اندازه فعالان در این حرفه شفاف نیست؛ به این صورت که از وکیلان تمبر مالیاتی گرفته و در پایان سال مالی برای تمدید پروانه باید مالیات پرداخت شود.

کوشا گفت: پروانه فعالیت هیچ وکیلی بدون پرداخت مفاصا تمدید نمی شود.

وکیل داریم مشغول کار در اسنپ است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌ های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: برخی ها معتقد هستند حق الوکاله‌ ها شفاف نیستند و نجومی پرداخت می‌ شود. این درحالی است که ما وکیل داریم که در اسنپ کار می‌ کند و کارآموزانی داریم که به دلیل مشکل بودجه نمی‌ توانند پروانه خود را تمدید کنند.

وی با بیان اینکه کسانی که ادعا می‌ کنند وکلا حق الوکاله نجومی می‌ گیرند، این افراد را باید معرفی کنند، گفت: امروز در راستای شفاف سازی حق الوکاله‌ها، تمام قراردادها الکترونیکی شده است با این وجود برخی‌ها برای ایجاد هجمه علیه این نهاد ادعا می‌ کنند “این نهاد شفاف نیست”.

کوشا ادامه داد: وکلا به اندازه کافی معاضدت حقوقی و وکالت تسخیری انجام می‌ دهند.

بیشتر بخوانید:

وکیل ؛ حلقه اتصال حاکمیت و مردم

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وکیل به عنوان حلقه اتصال حاکمیت و مردم بایستی از حقوق موکل خود دفاع کند و ابزار او حاکمیت قانون است و با استقلالی که نهاد وکالت دارد می تواند بعنوان یک نهاد مردمی، قانونی و صنفی از حقوق موکل خود دفاع کند.

کوشا اضافه کرد: جامعه وکالت امروز به دلیل برخی طرح‌ هایی که در مجلس ارائه، لایحه‌ هایی که در قوه مجریه و مسائلی که در قوه قضائیه مطرح می‌شود همواره با مشکلاتی در این سال‌ ها روبرو بوده و امروز در اوج این مشکلات قرار دارد.

تربیت وکیل از سوی دو نهاد موازی را قبول نداریم

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: بر اساس ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه کشور، بر موضوع اشتغال فارغ التحصیلان رشته حقوق برای امر وکالت با ایجاد ساز و کارهایی مورد تاکید قرار گرفت و قوه قضاییه از این ماده استنباط به کارگیری این فارغ التحصیلان کرد.

وی با اعلام این که تربیت وکیل از سوی کانون وکلا و قوه قضاییه موازی کاری است و به دلیل خدشه به استقلال وکیل، این موضوع را قبول نداریم که قوه قضاییه اقدام به تریبت وکیل کند.

وی ادامه داد: فرایند موازی کاری برای تریبت وکیل سبب ضرر و زیان به مردم، حاکمیت و استقلال وکلا می‌شود که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

بیشتر بخوانید: مخالفت برخی کانون های وکلا با پذیرش کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه

اسکودا عضو رسمی IBA است

کوشا گفت: اتحادیه سراسری کانون وکلا در دنیا، از ایران اسکودا را به عنوان یک عضو به رسمیت می‌ شناسد و اگر متوجه شود نهادی موازی با این اتحادیه در ایران در زمینه تریبت وکیل اقدام می‌ کند، می‌ تواند زمینه اخراج این اتحادیه از اتحادیه بین المللی را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: کانون وکلای بین‌المللی(IBA) پیش نویس آیین‌نامه لایحه استقلال را محکوم کرد

وی ادامه داد: به عنوان یک نهاد موثر در تربیت وکیل و اعتمادی که به شخص رئیس قوه قضائیه داریم، آماده ایم در یک فرایند قانونی عقلانیت محور، مشکلات موجود را با علم به استقلال وکیلان، دوباره مورد بررسی قرار دهیم.

کانون های وکلا مجوز دریافت وجه برای انتقال وکیل به کانون وکلای دیگر ندارند

وی در پاسخ به وضعیت نقل و انتقال وکلا از یک کانون در استانی به استان دیگر، گفت: بر اساس آیین نامه داخلی نقل و انتقال وکلا در اسکودا، هر وکیل می‌تواند پس از سه سال اقامت در محلی که پروانه فعالیت از کانون‌ وکلای دادگستری دریافت کرده درخواست انتقالی بگیرد که پس از بررسی در کمیسون‌های مربوطه داخلی، زمینه انتقال پروانه کاری وی فراهم می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با رد دریافت هرگونه وجهی برای این نوع انتقالات و به خصوص قبل از طی شدن مدت سه سال، گفت: کانون‌ های استانی مجوزی برای دریافت هزینه برای انتقال وکلا ندارند و  این مباحث در این کانون‌ ها اتفاق نمی افتد.

در آذر به هر وکیل کمتر از ۲ پرونده رسیده است

وی با رد گرفتن سه پرونده از سوی یک وکیل در طی یک ماه افزود: با توجه به این که قراردادها الکترونیکی شده، بررسی‌ ها نشان می‌ دهد در ماه گذشته ۱۷۷ هزار قرارداد فیمابین وکلا و جامعه حقیقی و حقوقی هدف منعقد شده که با وجود ۶۰ هزار وکیل عضو اسکودا و ۴۰ هزار مشاور حقوقی قوه قضائیه، به هر وکیل کمتر از ۲ پرونده رسیده است.

بیشتر بخوانید: ثبت ۱۷۷ هزار قرارداد الکترونیک وکالت در آذر ماه

تلاش برای اشتغال وکلا

وی در خصوص اشتغال وکلا گفت: اگرچه اشتغال وکلای عضو، جزء وظایف ذاتی و سازمانی اسکودا نیست اما موضوع وکالت خانواده، تفاهم نامه با برخی از کسب و کارها مانند آژانس‌های املاک برای حضور هر وکیل پای هر قرارداد و بکارگیری وکلا در سازمان‌ها و شرکت‌ های دولتی به عنوان جایگزین کارشناسان حقوقی را پیگیری می‌ کنیم.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا