اخبار کانون هاویژه

۲۵ هزار وکیل فعال در کانون وکلای مرکز

وکلاپرس ـ جلیل مالکی رییس کانون وکلای مرکز تعداد وکلای کانون وکلای مرکز را ۲۵ هزار وکیل اعلام کرد و از افزایش این مقدار به ۲۷ هزار وکیل بر اساس جذب جدید کارآموز در سال جاری خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جلیل مالکی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما درباره افزایش ۲۰ درصدی جذب کارآموز وکالت در سال جاری خبر داد و تعداد وکلای فعلی کانون وکلای مرکز را ۲۵ هزار وکیل اعلام کرد.

امسال آزمون وکالت در مراکز استان ها برگزار می شود

وی با بیان اینکه ثبت نام آزمون امسال، مهرماه خواهد بود، گفت: آزمون امسال ۲۸ آذر ماه برگزار خواهد شد که به دلیل شرایط کرونایی با تاخیر برگزار می‌شود و نخستین بار آزمون امسال به دلیل کرونا در مراکز همه استان‌ها برگزار خواهد شد یعنی در سال‌های قبل که آزمون کانون وکلای دادگستری مرکز فقط در تهران برگزار می‌شد، امسال به دلیل شرایط کرونایی با همکاری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری مقرر شد آزمون در مرکز استان‌های زیرمجموعه کانون مرکز برگزار شود.

جلیل مالکی ادامه داد: امسال در مرکز استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، سمنان و تهران با حضور نمایندگان تام الاختیار کانون برگزار خواهد شد.

وی درباره تعداد کار آموزان وکالت نیز گفت: امسال هزار و ۸۰۰ نفر از طریق آزمون وکالت، کارآموزان وکالت جذب خواهیم کرد که این تعداد بنا به تصمیم کمیته سه نفره موضوع ماده یک قانون کیفیت اخذ وکالت دادگستری تصویب شده است و تقریبا ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشتیم.

بیشتر بخوانید: افزایش حدود ۲۰ درصدی جذب کارآموز در آزمون وکالت ۹۹

وی با بیان اینکه ما امسال در کانون مرکز افزایش ظرفیت داشتیم، ادامه داد: پذیرش این تعداد کارآموز جدای از متقاضیان بند دال ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری است. طبق این ماده: «تمام کسانی که دارای لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال‌متناوب در سمت‌های حقوقی در دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت و نهاد‌ها و نیرو‌های مسلح هستند، بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال سابقه خدمت بازنشسته شوند، بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی، پذیرش می‌شوند.»

در کانون وکلای مرکز ۲۵ هزار وکیل فعال داریم

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره تعداد وکلای این مرکز نیز گفت: در کانون وکلای دادگستری مرکز که زیرمجموعه اش استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، سمنان و هرمزگان است، بیش از ۲۵ هزار وکیل داریم که فعال هستند و با این هزار و ۸۰۰ کارآموز وکالتی که جذب می‌کنیم بعد از طی دوره کارآموزی تعداد وکلای ما به ۲۷ هزار نفر وکیل خواهد رسید که براساس رتبه بندی، توزیع جغرافیایی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: بیکاری ۶۵ درصدی وکلای کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری

 

در مورد پذیرش کارآموز وکالت مستقل نیستیم

 در مورد پذیرش کارآموز وکالت مستقل عمل نمی‌کنیم و تابع کمیته سه نفره (ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت) هستیم که متشکل از رئیس کل دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی استان و رئیس کانون وکلای دادگستری استان است.

آقای مالکی گفت: اکنون کانون مرکز نمی‌تواند بگوید که سال آینده چه تعداد وکیل پذیرش خواهد کرد آیا افزایش خواهد داشت یا خیر؟

وی افزود: با توجه به مولفه‌هایی که در این کمیته مورد بحث قرار می‌گیرد، از جمله حوزه‌های قضایی، تعداد شعب دادگاه‌ها و امکاناتی که در حوزه‌های قضایی برای آموزش کارآموزان وکالت وجود دارد، نسبت جمعیت به وکیل و وضع اشتغال وکلای جوان، درباره پذیرش تعداد وکلا تصمیم گیری می‌کنند که در واقع با در نظر گرفتن جمیع این شرایط تصمیم می‌گیرند که سال آینده چه تعداد باید کارآموز وکالت در کانون وکلا جذب کنیم.

بیشتر بخوانید: وکالت مستقل؛ تلاقی‌گاه ضرورت و آزادی

میزان تعداد وکیل به جمعیت در کشورهای مختلف متفاوت است

دکتر جلیل مالکی ، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، درباره اینکه به نسبت جمعیت، تعداد وکلا چقدر باید باشد؟ افزود: ما نمی‌توانیم یک معیار ثابتی را در این خصوص درنظر بگیریم، در کشور‌های مختلف دنیا به نسبت جمعیت تعداد وکیل متناسب با متغیر‌های مختلفی تعیین می‌شود.

کشور‌هایی هستند که حضور وکیل در محاکم دادگستری اجباری و الزامی است، طبیعتا در این کشور‌ها تعداد وکلا به نسبت جمعیت کشور یک نسبت بالاتر است، اما در کشور‌های که وکالت دادگستری در آنجا‌ها اجباری و الزامی نشده و همین طور فرهنگ استفاده از وکیل نیز در آن کشور‌ها نهادینه نشده، این نسبت جمعیت یک مقدار ممکن است در این خصوص متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: شرایط و ضوابط وکالت در کشور فرانسه(۱)

وی گفت: بنابراین در کشور ما با توجه به وضعی که وجود دارد وکالت دادگستری اجباری نشده است و هم اکنون نیز بستر‌ها در این خصوص فراهم نیست و متاسفانه فرهنگ استفاده از وکیل نیز هنوز در کشور ما نهادینه نشده است یعنی مردم فکر می‌کنند خودشان می‌توانند یک کار فنی، تخصصی و حقوقی را که طرح دعاوی یا دفاع از دعاوی باشد، انجام دهند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: از طرفی دیگر یک بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های وکالت نیز متاسفانه در زیر مجموعه نهاد وکالت نیست، به همین علت این نسبت در کشور ما مناسب با این ظرفیت‌ها تعیین می‌شود.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا