ویژهیادداشت

یک سال پس از انحلال انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان

وکلاپرس- یک سال پیش طالبان با اعلام انحلال انحلال انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان اعلام کرد که وزارت عدلیه تحت سرپرستی طالبان به افراد پروانه وکالت خواهد داد.

انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان

«انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان» (Afghanistan Independent Bar Association) در سال ۱۳۷۸ تشکیل شده بود و در اواخر کار حدود ۶۰۰۰ عضو داشت که یک چهارم آنان را زنان تشکیل می دادند.

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان در مرداد ماه ۱۴۰۰ از جمله بخش حقوقی و قضایی کشور افغانستان نیز از این تحول متاثر شد.

شورای وزیران طالبان در ۲۸ آبان ۱۴۰۰ با پیشنهاد عبدالحکیم شرعی سرپرست تعیین شده از سوی طالبان برای وزارت عدلیه برای انحلال انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان موافقت کرد.

بر اساس این تصمیم انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان محل می شد و پس از آن افرادی که پروانه وکالتشان توسط وزارت عدلیه طالبان تمدید یا صادر می شد اجازه وکالت داشتند.

پس از اعلام این تصمیم، وکلای مدافع افغانستان آن را نپذیرفتند تا اینکه نهایتا روز ۲ آذر ۱۴۰۰ افراد مسلح طالبان به دفتر مرکزی انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان هجوم بردند و این مکان را تخلیه کردند.

محمد بشار سخنگوی وزارت عدلیه درباره وضعیت آینده وکلا گفته بود: «از این پس انجمن مستقل وکلای مدافع مستقل نیست و شامل وزارت عدلیه است و برای این انجمن سرپرست هم معرفی شده و کارهای دیگر هم جریان دارد.»

وضعیت امروز وکلای مدافع افغانستان

حالا پس از گذشت یکسال از انحلال انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، گزوه طالبان امور وکلا را تحت سرپرستی بخشی از وزارت عدلیه با عنوان «ریاست وکلای مدافع» قرار داده است که طبق آیین نامه مصوب فروردین ۱۴۰۰ شورای وزیران طالبان به امور وکلا از جمله تمدید یا صدور پروانه وکالت می پردازد.

وزارت عدلیه طالبان از ۴ تیر ماه ۱۴۰۰ روند ارزیابی وکلای مدافع افغانستان و تجدید پروانه وکالت آن ها را آغاز کرد و تا آبان ماه امسال در ۳۸ نوبت وکلای متقاضی دریافت پروانه وکالت جدید از وزارت عدلیه را مورد ارزیابی قرار داده است.

از تعداد پروانه های وکالت تجدید شده وکلای دادگستری افغانستان توسط وزارت عدلیه اطلاعاتی منتشر نشده است.

وضعیت نگران کننده زنان وکیل در افغانستان

وکلای زن افغانستان از شرکت در روند ارزیابی و طبعا تجدید پروانه های وکالتشان محروم هستند، یک مقام بین المللی اخیرا در حساب توییتر خود از گدایی کردن برخی وکلای دادگستری زن افغانستان برای سیر کردن شکم بچه هایشان خبر داده و نسبت به این شرایط ابراز نگرانی کرده است.

 

ویدئو مربوط به زمان آغاز روند ارزیابی و تجدید پروانه وکلای دادگستری افغانستان است که از شبکه طلوع افغانستان پخش شده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا