گفت و گو

وکیل سابق پرسپولیس: قرارداد بازیکن گل گهر بر اساس قوانین بین المللى ثبت شده است

وکلاپرس- وکیل سابق باشگاه پرسپولیس استدلال های خود را درمورد نادرست بودن رأى کمیته انضباطى درمورد بازیکن گابنى باشگاه گل‌ گهر سیرجان بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا حضور اریک باگناما، بازیکن باشگاه گل‌ گهر سیرجان، در این تیم با حواشی بسیاری همراه بود و مسئله غیرقانونی بودن وی مطرح شد.

مانی درویشی، وکیل سابق باشگاه پرسپولیس، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به بیان تبعات رأی کمیته انضباطی پرداخت و عنوان کرد: یک اشتباه کوچک اما دارای تبعات بزرگ، لیگ برتر فوتبال ایران را تاثیر خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

از فدراسیون فوتبال ایران تا کشور گابن و از دپارتمان روابط بین الملل فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران تا پلیس فتا همگی درگیر موضوع شده اند. لذا توجه دقیق به قوانین داخلی و بین المللی و به ویژه قوانین فیفا تا حدود زیادی تکلیف این پرونده جنجالی را روشن می کند.

بی توجهی به “اصل لزوم یکپارچگی” مسابقات به عنوان یکی از اصول مهم قوانین فیفا

درویشی ادامه داد: آن چیزی که در پرونده بازیکن گابنى تیم فوتبال گل‌ گهر سیرجان مورد توجه قرار نگرفته است “اصل لزوم یکپارچگی” مسابقات است که اتفاقا یکی از اصول مهم قوانین فیفا می باشد. طبق بند ٣ ماده ٢٢ مقررات انضباطی فیفا که بیان می دارد: «اگر بازیکنان فاقد صلاحیت در یک مسابقه شرکت کنند، ارکان قضایی با در نظر گرفتن یکپارچگی مسابقه (integrity) مربوطه می توانند اقدامات انضباطی، از جمله جریمه را اعمال کنند یا باشگاه یا فدراسیون را فاقد صلاحیت شرکت در یک مسابقه دیگر اعلام کنند». بدان معنی که به دلیل لزوم حفظ یکپارچگی  مسابقات نمی توان بر فرض تخلف یک باشگاه جدول مسابقات را دستخوش تغییرات قرار داد و یکپارچگی آن را از بین برد؛ چرا که این موضوع به حقوق سایر تیم‌ها نیز خلل وارد می کند.

وی ادامه داد: طبق ماده فوق می‌توان از مجازات‌های جایگزین استفاده نمود که متاسفانه کمیته محترم انضباطی در کمال تعجب بدون توجه به آثار این موضوع، رأی به تغییر نتیجه و همچنین تغییر عمده در جدول مسابقات بر خلاف اصول کلی حقوق ورزشی و صراحت آیین نامه فیفا داده است. به نظرم نمی‌توان تاثیر مخرب این رأی بر جدول مسابقات، عدم حفظ و صیانت از آن و همچنین خلل وارده به حقوق سایر تیم ها را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید:

قرارداد بازیکن گل گهر بر اساس قوانین بین المللى ثبت شده است

او افزود: نکته مهمی که باید در مجاز و غیرمجاز بودن بازیکن گابنی تیم گل گهر مورد توجه قرار گیرد، فهم مفاهیم TMS و ITC است که شاید بارها و بارها این عناوین را از مراجع و اشخاص مختلف شنیده باشیم. این دو، مدارکی بین المللی هستند و طبق قوانین فیفا و اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران می‌بایست بدون هیچ گونه تغییری در قوانین داخلی ایران درج شوند.

وکیل سابق باشگاه پرسپولیس ادامه داد: TMS سیستم یکپارچه نقل و انتقال بازیکنان و ITC گواهی بین المللی نقل و انتقالات است. بنابراین بازیکن تیم فوتبال گل گهر بر اساس ماده ۵ آیین نامه وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا جذب شده و مقررات بین المللی حاکم در این زمینه در خصوص بازیکن به طور کامل رعایت شده است. همچنین پس از طی مراحل و تشریفات قانونی و ثبت در TMS، برای بازیکن ITC نیز صادر شده است. بر همین اساس بازیکن گل گهر با توجه به موارد پیش گفته به هیچ وجه بازیکن غیرمجاز نیست؛ چرا که بر اساس قوانین بین المللى قرارداد این بازیکن ثبت شده است.

دپارتمان روابط بین الملل فدراسیون مسئولیت تایید بازیکن است

این وکیل دادگستری گفت: در تشخیص بازیکن غیرمجار توجه به این موضوع هم ضروری است که طبق بند ١-٧-٢ دستورالعمل جذب بازیکنان خارجى، باشگاه ها صرفا مسئولیت تهیه و ارائه مدارک را دارند و مسئولیت تایید این موضوع با دپارتمان روابط بین الملل فدراسیون فوتبال است. در نتیجه باشگاه گل‌ گهر سیرجان مسئولیتی درخصوص این اشتباه ندارد و به نظر می‌رسد رأی کمیته انضباطی  بر اساس قوانین و قواعد بین المللی و داخلی و اصول حاکم بر آنها صادر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا