اخبار کانون هاویژه

نهاد وکالت باید استقلال را در کنار پاسخگویی داشته باشد

گزارش نشست هیأت مدیره کانون وکلای گلستان با نماینده مجلس

وکلاپرسرضا آریان پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، در دیداری که با اعضای هیأت مدیره کانون وکلای گلستان داشت، گفت: نهاد وکالت باید استقلال را در کنار پاسخگویی داشته باشد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای گلستان، جلسه اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان و نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۱۵ مهر در محل کانون وکلای گلستان برگزار شد.

در این نشست، با تأکید بر اجرای عدالت و برخورداری از سیستم دادرسی عادلانه در جامعه، بر استقلال نهاد وکالت تأکید شد.

سلیمانی: انحصار طلبی؛ کلیدواژه حمله به کانون وکلا

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان با تأکید بر استقلال نهاد وکالت و وکیل، به طرح های مجلس شورای اسلامی برای نهاد وکالت اشاره کرد و گفت: یکی از طرح هایی که برخی از نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند الزام دایر بودن دفاتر وکلا در اماکن تجاری است در حالی که نه وکیل و نه پزشک، تاجر نیستند و تجارت نمی کنند بلکه با عدالت و سلامت جامعه سر و کار دارند.

رضا سلیمانی در ادامه با اشاره به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در مجلس اظهار داشت: هر ساله تعداد وکلای مورد نیاز در هر استان از سوی دو نماینده دستگاه قضا و یک نماینده از کانون وکلا تعیین و از طریق آزمون سازمان سنجش پذیرفته می شوند.

وی با بیان اینکه کلیدواژه حمله به کانون وکلا، انحصارطلبی است، تصریح کرد: این انحصار زمانی می تواند متوجه کانون وکلا باشد که این نهاد صرفا خود تصمیم گیرنده باشد. متأسفانه کسانی که به کانون وکلا اتهام انحصارطلبی می زنند همان کسانی هستند که حذف آزمون وکالت و افزایش بی رویه تعداد وکیل را دنبال می کنند.

سلیمانی با اشاره به تبعات منفی این طرح، تأکید کرد: وجود وکیل بیکار در هر جامعه ای فساد آور است و متضرر نهایی این طرح، مردم و حکومت خواهد بود.

وی با تأکید بر ضرورت کارشناسی طرح ها، در ادامه به وجود سازمان موازی نهاد وکالت اشاره و ادامه فعالیت آن را خدشه به نهاد وکالت و استقلال آن برشمرد.

بیشتر بخوانید: « انحصارطلبی وکلا »؛ واشکافی یک ادعا

آریان پور: کمیت باید بر اساس نیازسنجی جامعه باشد

در این نشست، نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی و نایب رییس فراکسیون سلامت گفت: بنده نیز با انحصارطلبی مخالفم اما معتقدم در رشته هایی چون وکالت یا پزشکی نباید کیفیت فدای کمیت و کمیت فدای انحصارطلبی شود.

رضا آریان پور افزود: در حالی که برخی از موضوعات نیازمند کارشناسی است اما با نگاهی عوامانه به آن توجه می شود که این نگاه نباید از سوی نمایندگان به حوزه وکالت صورت گیرد. در کلیت موضوع، آنچه باید مدنظر مجلس و دولت باشد رعایت استانداردهاست و اگر طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس بخواهد این استانداردها را کنار بگذارد کاملا اشتباه خواهد بود.

وی با بیان اینکه کمیت باید بر اساس نیازسنجی جامعه باشد، عنوان کرد: نمایندگان مجلس نباید با وضع یک قانون تمام فیلترها و استانداردها را خنثی کنند. در آن صورت شاید رضایت عده ای جلب شود اما درنهایت جامعه و شهروندان متضرر خواهند شد. همانگونه که به استقلال قوه قضاییه معتقدیم، اعتقاد داریم نهاد وکالت نیز باید استقلال را در کنار پاسخگویی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نظارت بر دریافت حق الوکاله وکلا باید در مجلس مورد بازنگری قرار گیرد

طالع زاری: تضعیف کانون وکلا موجب تضعیف حقوق شهروندان می شود

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان با اشاره به این که بخشی از نگرانی های امروز ما در نهاد وکالت، صنفی است گفت: نگرانی های جدی ما برای سیستم اجرای عدالت در جامعه، حقوق شهروندان و دادرسی منصفانه است که با استقلال وکیل و اعتلای نهاد وکالت پیوند خورده است.

دکتر علی طالع زاری افزود: اگر کانون وکلا تضعیف شود دادرسی عادلانه تضعیف و حقوق شهروندان نیز تضییع خواهد شد. کانون وکلا نهادی ریشه دار و ازجمله قدیمی ترین نهادهای عمومی کشور است که به کانون های قدرت و ثروت متصل نبوده و با استقلال قانونی و بدون ارتزاق از بودجه دولتی، خدمات رایگان نیز به شهروندان ارایه می کند.

بیشتر بخوانید: استقلال وکیل حقی شهروندی است

وی با تأکید بر استقلال نهاد وکالت عنوان کرد: کانون های وکلا با احترام و پایبندی به ارزش های جامعه معتقدند به عنوان عضوی از حاکمیت باید در همان مدار قانونی حرکت کنند. وقتی از استقلال کانون وکلا صحبت می کنیم بدان معنا نیست که جزیره ای جداگانه یا تافته جدا بافته ایم بلکه معتقدیم وکیل باید در اجرای وظایف وکالتی خود مستقل باشد تا بدون وابستگی به کسی یا جایی، از حقوق شهروندان به حق دفاع کند.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان اظهار کرد: متأسفانه گاهی برخی از نمایندگان مجلس بدون اطلاع از جایگاه و مشکلات نهاد وکالت، به مسایل این صنف دامن می زنند و به جای حمایت، چوب لای چرخ این نهاد می گذارند.

وی با اشاره به وجود کمیسیون پارلمانی در کانون های وکلا، خواستار تعامل بیشتر نمایندگان مجلس با نهاد وکالت شد و گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که در حوزه وکالت مدافع حفظ استقلال نهاد وکالت باشند و مصالح عمومی شهروندان در بررسی طرح ها و لوایح مرتبط مدنظر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا