اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نظارت بر دریافت حق الوکاله وکلا باید در مجلس مورد بازنگری قرار گیرد

وکلاپرس ـ موسی غضنفرآبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان این مطلب که برخی وکلا با سوء استفاده از نگرانی مراجعانشان، بیش از تعرفه قانونی حق الوکاله دریافت می کنند، گفت: روند نظارت بر دریافت حق الوکاله وکلا باید در مجلس مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش وکلاپرس، موسی غضنفرآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد مشکلات ناشی از عدم شفافیت پیرامون تعرفه وکلا که باعث شده هم این قشر هزینه گزافی را به عنوان حق‌الوکاله اعلام کنند و هم افراد نتوانند از ظرفیت آنها استفاده کنند، گفت: برخی وکلا تبرعی برای انجام وکالت ورود پیدا می‌کنند.

برخی مبلغی را تحت عنوان حق‌الزحمه به صورت توافقی در وکالت نامه درج می‌کنند، در صورتی که پشت پرده این گونه نیست و ما مواردی را مشاهده کرده‌ایم که گویای این مطلب بوده است.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: قوه قضاییه باید به نحوه رسیدگی به شکایات در کانون وکلا ورود پیدا کند

وکلا نباید از نگرانی مردم سوء استفاده کنند

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید در جهت حفظ حقوق مردم به دنبال ارایه راهکاری در حوزه نظارت بر نحوه دریافت حق‌الوکاله وکلا و نظام مند کردن این بخش باشیم.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است زمانی مردم از ظرفیت وکلا استفاده می‌کنند که نگران وضعیت خود و نتیجه پرونده‌ قضایی که تشکیل داده‌اند، هستند و استرس دارند و به دلیل همین دغدغه‌ای که دارند به وکیل مراجعه می‌کنند.

دریافت‌کننده حق الوکاله سنگین نمی تواند متقاضی صدور حکم عادلانه شود

موسی غضنفرآبادی گفت: برخی وکلاء با سوء استفاده از نگرانی مراجعانشان، کار ناشایسته و ناصوابی انجام می‌دهند و بیش از تعرفه قانونی که برای نوع وکالتی که برعهده گرفته ‌اند، تعیین شده است از مردم مبالغی را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: حذفیات و تغییرات محسوس آیین نامه تعرفه حق الوکاله

وکیلی هم که چنین اقدامی را انجام می‌دهد و برخلاف عدالت عمل می‌کند قطعا نمی‌تواند متقاضی صدور و اجرای حکم عادلانه برای موکل خود باشد.

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه روند نظارت بر دریافت حق الوکاله وکلا باید در مجلس مورد بازنگری قرار گیرد، تأکید کرد: هم‌اکنون باید برای نظارت بر نحوه دریافت حق الوکاله وکلا بر اساس تعرفه تعیین شده، راهکار قانونی تعریف شود و افراد و گروه های صاحب نظر در این حوزه پیشنهادی ارایه دهند تا بر اساس آن در مجلس این رویه اصلاح شود.

گفتنی است در ابتدای هفته جاری نیز حسن نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با همین رسانه گفته بود:  تخلف‌های گزارش شده به کانون وکلا یا مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند یا رای به نفع وکلا داده می‌شود که این امر می‌طلبد قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا کند.

منبع:‌ ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا