اخبار مجلس شورای اسلامی

نماینده کرمان در مجلس: ای‌کاش ده‌ها نهاد مدنی مانند کانون وکلا وجود داشت تا از تصدی‌گری دولت می‌کاهید

وکلاپرس- شهباز حسن پور بیگلری نماینده مجلس در انتقاد از مصوبات اخیر مجلس در جهت نقض استقلال وکلا، استقلال نهاد وکالت را در راستای استقلال دستگاه قضایی دانست و بر آن تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقش از ایلنا شهباز حسن پور بیگلری درباره مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص  نهاد وکالت گفت: با توجه به اینکه وکیل دادگستری وظیفه دارد از حقوق موکل خود اعم از آنکه شخص حقیقی باشد یا حقوقی، دولتی باشد یا غیر دولتی، دفاع نماید و در این منصب و جایگاه به دستگاه قضایی در جهت احقاق حق و صدور احکام عادلانه کمک کند، وکلا در تمام دنیا مستقل هستند، کشور جمهوری اسلامی نه آنکه از این شرایط مستثنی نیست بلکه باید سرآمد باشد تا حقی از کسی تضییع نشود؛ مستقل بودن کانون‌های وکلا و وکیل دادگستری به معنای استقلال عدلیه و در جهت اعتبار آراء قضایی ارزیابی می‌شود.

 در تمام دنیا کانون‌های وکلا مستقل هستند

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است بعضی افراد قدر و جایگاه وکیل مستقل را ندانند ولی باید توجه داشته باشیم که اگر وکیل در مقام دفاع از موکل خود نگران تبعاتی باشد و بترسد که ممکن است توسط دستگاه قضایی یا جایگاه و مقام دیگری مورد مؤاخذه قرار گیرد، نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند؛ در تمام دنیا کانون‌های وکلا مستقل هستند و به راحتی و بدون دغدغه و مستند به قانون از حق دفاع می‌کنند؛ همین است که عدالت را دارای دو بال دانسته و وکالت یکی از این دو بال در کنار قضاوت است.

بیشتر بخوانید:

کانون های وکلا باید مورد قدردانی قرار گیرد نه اینکه سرکوب شود

وی ادامه داد: از طرف دیگر کانون‌های وکلا هیچ بار مالی بر دولت ندارند، آن‌ها خودگردان و خودانتظام هستند و مرتباً از طریق وکالت‌های تسخیری و معاضدتی به حاکمیت سرویس می‌دهند؛ سالیانه برای چند نفر شغل ایجاد کرده و آموزش و نظارت بر پذیرفته‌شدگان را رأساً کانون‌ها انجام می‌دهند؛ شما ببینید دولت برای ایجاد هر شغل چقدر هزینه می‌کند حالا وقتی این نهاد مدنی و تخصصی بدون حتی ریالی کمک یا تسهیلات برای تحصیل کردگان رشته حقوق، شغل ایجاد می‌کند باید مورد قدردانی قرار گیرد نه آنکه تحت فشار و احیاناً منکوب شود. ای‌کاش در کشور ما ده‌ها نهاد مدنی مانند کانون‌های وکلا وجود داشت و باعث می‌شدند از کار تصدی‌گری دولت بکاهند.

جمهوری اسلامی وظیفه دارد از نهادهای مدنی حمایت کند

نماینده سیرجان و بردسیر تاکید کرد: باید به  سطح علمی افرادی که وارد حرفه وکالت می‌شوند توجه بیشتری شود تا از ورود اشخاص بدون صلاحیت علمی به این حرفه که مسبب نقض حقوق بنیادین شهروندان در دادرسی عادلانه می‌شود، جلوگیری شود. فکر می‌کنم جمهوری اسلامی وظیفه دارد از نهادهای مدنی از جمله کانون‌های وکلای دادگستری حمایت کند و اجازه ندهد افراد غیر متخصص به این جایگاه که یکی از مؤثرترین جلوه‌های مدنیت در ایران است، خللی وارد شود.

بیشتر بخوانید:

نهاد‌های بسیاری وجود دارند که سزاوار تحقیق و تفحص هستند

وی عنوان کرد: قاضی ما هرچقدر عادل و دقیق باشد و تمامی ملاحظات قانونی را رعایت کند، درصورتی در آن محکمه وکیل مستقل نباشد جامعه بین‌المللی آراء ما را عادلانه ارزیابی نمی‌کند و به آنها خدشه وارد می‌کند. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خارجی، رغبت سرمایه‌گذاری در کشورمان را از دست می‌دهند چرا که فکر می‌کنند اگر با مشکل حقوقی در جهت حفظ سرمایه مواجه شدند، وکیل مستقلی که تحت حاکمیت دولت نباشد وجود ندارد تا احقاق حق صورت گیرد. اگر قرار باشد نمایندگان  مجلس به دغدغه خود در خصوص بحث تحقیق و تفحص بپردازند، من فکر می‌کنم مکان‌ها، شخصیت‌ها و نهاد‌های بسیاری وجود دارند که سزاوار تحقیق و تفحص هستند، چرا که با بودجه دولتی اداره می شوند.

منبع: ایلنا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا