اخبار کانون ها

نماینده بندرعباس در مجلس: دوره کارآموزی وکالت نه تنها نباید حذف شود، بلکه باید پررنگ تر از پیش برگزار شود

وکلاپرس- نماینده بندرعباس در مجلس در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان، در بیاناتی ضمن تاکید بر اهمیت و نقش نهاد وکالت در کشور بر ضرورت حفظ استقلال این نهاد تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری هرمزگان نشست اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان با دکتر محمد آشوری نماینده بندرعباس،قشم،حاجی آباد،خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی امروز مورخ ۲۷ شهریور ماه برگزار شد.

در این نشست دکتر محمد آشوری ضمن قدردانی از کانون وکلای هرمزگان، کانون‌های وکلا را نهادی مدنی دانست که افزون بر نقش آفرینی در مقام یک نهاد واسط میان حاکمیت و مردم، نقش مصلحانه و اعتمادساز برای نظام و دستگاه قضا را دارند، بطوریکه می‌توانند خواست مردم را کانالیزه کرده به گوش مسئولان برسانند و ملاحظات حاکمیت را برای ملت جا بیاندازند و در راستای اهداف عالیه نظام در درون و بیرون از مرزهای کشور گام بردارند.

کانون های وکلا به جای تقابل به تعامل بپردازند

نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه همراه سازی این نهاد با سیاست‌های کلی نظام و اثر گذاری آن بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار نباید دست آویزی جهت تضعیف و از میان بردن استقلال این نهاد بشود بیان داشت: بنظر میرسد بهتر است در زمان تصویب قوانین و مصوبات علاوه بر بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسان مورد اعتماد کمیسیونهای مجلس، نظرات خود جوامع صنفی و مدنی که از جمله آنها جامعه مدنی وکلای دادگستری میباشد اخذ و تمامی زوایای مشکلات و ایرادات آسیب شناسی شود، لذا نقش کانون‌های وکلا در این راه بسیار مهم است و می‌بایست کارگروه های پژوهشی در هر کانون دایر تا با بررسی های همه جانبه و گسترده چکیده آنرا در قالب طرح به مجلس و سایر نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر ارائه کنند.

بیشتر بخوانید:

وی همچنین عنوان کرد: کانون‌های وکلای دادگستری می بایست به جای تقابل به تعامل پرداخته و به ارائه طرح های دقیق و پژوهشی اهتمام ورزند تا در مجلس مورد استفاده قرارگیرد.

ضرورت ادغام نهاد موازی در کانون وکلای مستقل

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان ضرورت ادغام نهاد موازی در کانون وکلای مستقل به اصلاح قوانین وکالت بر پایه روش های روزآمد تاکید کرده و گفت: کانون وکلای مستقل می‌تواند به جذب سرمایه گذاری خارجی و اعتبار کشور در نظام بین المللی کمک شایانی کند.

کانون‌های وکلا خود تمهیدی جهت آنلاین سازی و یکدست بودن رویه در صدور، تمدید و … بیاندیشند

دکتر آشوری در ادامه در خصوص مصوبه اخیر مجلس و الزام کانون ها به درگاه ملی مجوز ها گفت: کانون‌های وکلا خود تمهیدی جهت آنلاین سازی و یکدست بودن رویه در صدور، تمدید، ابطال و نقل و انتقال و تمامی امور جاریه اندیشیده و آن را آگاهی رسانی کنند تا از موضع گیری های تند در مقابل خود و آسیب رسیدن به ارکان این نهاد اجتماعی جلوگیری بعمل آید.

وی تاکید کرد: کانون‌های وکلا خود وارد میدان شده و از باب انفعال خارج شوند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در ادامه در ارتباط با قوانین وکالت بیان داشت: ایرادتی به قوانین وکالت و رویه کانون‌های وکلا وجود دارد که می بایست توسط خود کانونها با کار کارشناسی این نقاط ضعف احراز و راه حل های آن نیز ارایه شود تا در فرجام تبدیل به قانون گردد.

دوره های کارآموزی نه تنها نباید حذف شوند بلکه باید پررنگ تر و وزین تر از پیش برگزار شود

دکتر آشوری در رابطه با برگزاری دوره های آموزشی و کارآموزی گفت: این دوره‌ها بسیار مهم و حیاتی بوده و نه تنها نباید حذف شوند بلکه باید پررنگ تر و وزین تر از پیش برگزار شود، چرا که وکلای حرفه ای از متن کار عملیاتی و کارگاهی بیرون می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

وی در پایان با بیان اینکه جامعه از مدار مشورت حقوقی خارج شده است افزود: باید به سمت ترویج فرهنگ مشاوره با وکیل در حوزه‌ های مختلف رفت، وکلا می‌توانند نقش مهمی در اجرای سند تحولی قضایی، برنامه توسعه هفتم در زمینه برون سپاری، حل مسائل از طریق داوری،صلح و میانجیگری داشته باشند، با الزامی کردن وکالت در بسیاری از امور حتی فراتر از محاکم قضایی می‌توان به این مهم دست یافت.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری هرمزگان

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. بله دوره های کارآموزی شرط لازم برای تبدیل شدن به یک وکیل حرفه ای است ولی آزموده را دو بار یا سه بار آزمودن هم خطاست
    مخصوصا با این آیین نامه ۱۴۰۰ که مخالف قانون است و اجازه فعالیت نداشتن وکلای جوان و شش ماه تمام وقت اداری در تمام مراجع قضایی حضور داشتن که با توجه به مشکلات معیشتی که برای کارآموزان از جمله هزینه های اجاره خانه و خورد و خوراک و ایاب و ذهاب و بیمه صندوق حمایت و غیره غیره ایجاد خواهد شد.

  2. کاا با حرفهای این نماینده بندرعباس مخالفم چون هیچ تخصصی راجب این موضوعات نداره فقط داره رجز میخونه الکی ….

  3. دوره کارآموزی اگر به سبک فعلی باشد چندان کارا نیست، وکلای سرپرست هم خوب طبیعتا نمی شود خیلی ازشان انتظار داشت وگرنه می گویند اصلا کارآموز قبول نمی کنیم، بنابراین برای دوره کارآموزی باید فکر دیگری کرد مثلا موسسه کارآموزی وکالت تشکیل شود که مدرسین آن و وکلایی از اساتید سطح بالای رشته حقوق که ضمن وکیل بودن، عضو هیات مدیره ها نباشند و بیطرفانه نظر می دهند، بر کارآموزان نظارت کنند و پرونده هایی ارجاع دهند از معاضدتی ها و کاملا روی کارآموز نظارت داشته باشند، توان علمی و دفاعی اش را بسنجند، و در پایان هم بر اساس همینها اظهار نظر شود و نیاز به امتحان دیگری نباشد

  4. برای اینکه باز بدانید چه مشکلاتی هست، یکی از همکاران خودش به من گفت که متاسفانه کارآموزش امضای او را جعل کرده و وقتی این همکارمان شکایتش را کرده، یک مدیر وقت کانون وکلا با او تماس گرفته که حالا مگه طوری شده بیا رضایت بده و او را از شکایتش با استفاده از قدرتش منصرف نموده… آیا نظارت بر کارآموز اینگونه است.. آن وقت همین مدیر بود که برای من کلی شانتاژ کرده بود در حالیکه نه متخلف بودم… نه چیزی…. آن کارآموز بعد هم که وکیل شد همه می دانند چه تخلفاتی می کرد و در نهایت پروانه اش ابطال شد.. خوب چرا در دوره کارآموزی از جعل او گذشتند که بعدش کار به جاهای بدتر برسد

  5. باسلام البته من هم کاملا موافقم با کاراموزی و حتی در کشوری مثل آلمان دو سال کاراموزی هست منتهی چون اجازه وکالت ندارن در اون مدت دولت ماهیانه بهشون هزار یورو حقوق میده ولی در ایران طی این مدت کاراموزی از کجا منبع درآمدش رو تهیه کنه اونم با این اوضاع اقتصادی اینجای کار میلنگه و باید فکری بکنند

  6. درود برشما
    اما سوال اینه که زمان تصویب قانون تسهیل کجا بودید ؟! چرا اجازه دادید بقالی و پیاز و سیب زمینی فروشی هم شان وکالت باشد و از درگاه ملی مجوزها پروانه صادر شود و دستگاه قضا و عدالت این همه تنزل پیدا کند. واقعا زشت و تاسف بار و شرم اوره

  7. خانم عاطفه غلامعلی در کشور فرانسه آموزش و تربیت حرفه‌ای وکلای دادگستری به عهده کانون وکلا است. هر کانونی در فرانسه بدین منظور مراکز آموزشی تحت عنوان «مرکز آموزشی حرفه‌ای وکلای دادگستری» دایر کرده است تا این آموزش را برای داوطلبان حرفه وکالت در حوزه خود تضمین نماید. این مراکز آموزشی تحت نظر کانون مربوطه اداره شده و برنامه آموزشی آنها توسط آن کانون تنظیم و تدریس می‌گردد.
    قانون شرایط کلی را برای ورود به این مراکز آموزشی تعیین کرده است. این شاید تنها مرحله آموزش حرفهای وکلا است که از انحصار کانون خارج می‌باشد. طبق قانون، داوطلبان ورود به این مراکز باید دارای درجه فوق لیسانس حقوق یا معادل آن بوده و قاعدتاً دوره آمادگی یکساله را در مؤسسات مطالعات قضایی وابسته به دانشکده‌های حقوق گذرانده و نهایتاً امتحانات ورودیه به مرکز آموزشی حرفه‌ای وکلا را با موفقیت پشت سر گذارد. پس از تصویب قانون ۱۹۹۰، کسانی که دارای درجه دکترای حقوق هستند از گذراندن دوره آمادگی و دادن امتحان ورودیه معاف بوده و می‌توانند مستقیماً درمراکز آموزشی برای گذراندن دوره آموزش حرفه‌ای ثبت نام کنند.

  8. دوره آموزش حرفه‌ای وکلای دادگستری فرانسه زیر نظر کانون:
    این دوره شامل دروس، کنفرانس‌ها و تمرین‌های عملی در زمینه‌های متعدد رشته حقوق و حرفه وکالت میباشد. نکته قابل توجه این است که طی این دوره، جنبه‌های عملی، فنی و تخصصی به شاگردان وکالت آموخته می‌شود. با توجه به شرایط لازم برای ورود به این دوره، تصور می‌شود «شاگردان» از معلومات حقوقی پایه برخوردارند و رشته حقوق را به طور نظری در دانشکده آموخته‌اند. لذا باید دراین مرحله فقط بر جنبه عملی تأکید کرد و آنان را برای اجرای حرفه آینده خود تربیت کرد.
    البته اصولاً در ایران، معلومات دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق محدود به جزوات بیست صفحه‌ای می‌شود.

  9. شاگردان وکالت در گروه‌های متفاوتی براساس درجه تحصیلات، تخصص درسی، سن یا سابقه شغلی تقسیم می‌شوند. برای هر گروهی زمان‌های خاصی برای آموزش تعیین می‌گردد. کلاسها و کنفرانسها عمدتاً توسط وکلای دادگستری یا قضات برگزار می‌شود. در کلاس‌ها نحوه تشکیل و مدیریت پرونده، طرز برخورد با موکل از ابتدا تا پایان پرونده، طریقه تنظیم لایحه و ارایه استدلالات و کلاً و هرچه که به پیگیری یک پرونده مربوط می‌شود، تدریس می‌شود و شاگردان وکالت باید این آموخته‌ها را در تمرین‌های متعدد آن هم در زمینه‌های گوناگون (مدنی، تجاری، کار، کیفری، اداری و …) به اجرا درآورند.

    موضوع بعضی کلاسها آموزش حرفه‌ای فنی است، نظیر طرز صحبت و بیان در حضور جمع و نحوه دفاع در دادگاه و درحضور قاضی. «شاگردان» برای تمرین این قبیل دروس در دادگاه حضور یافته و در مقابل قاضی محاکمه‌ای را صحنه‌سازی کرده و در دعوایی فرضی از پرونده‌ای که قبلاً روی آن کارکرده‌اند دفاع می‌کنند. کنفرانسها درباره موضوعات مختلف و بااهمیت متفاوت برگزارمی‌شوند و اصولاً سعی دارند، به غیراز آشنایی حضار با موضوعات کلی نظیر وظایف صنفی یا مقررات اروپایی، تحولات اخیر حقوقی را برای آنان تشریح و نقد کنند.

    شاگردان وکالت در این دوره آموزشی حداقل دو ماه نزد محاکم قضایی معین یا نزد وکیلی کارآموزی می‌کنند و در پایان این کارآموزی باید گزارشی از کارهای انجام داده و تجربه کسب کرده ارایه دهند. «شاگردانی» که دارای درجه دکتری می‌باشند از کارآموزی معاف هستند.

  10. کارآموزی وکالت دادگستری در فرانسه:
    منبع: وکلاپرس.
    دراینجا نباید دوره کارآموزی در فرانسه را با کارآموزی وکالت در ایران تشبیه کرد زیرا این دوره برای وکیل فرانسوی پس از دریافت پروانه وکالت آغاز می‌شود و نه قبل از آن و برای دریافت آن. درنتیجه، تفاوت اساسی که باید بدان اشاره کرد این است که وکیل کارآموز در فرانسه درمقام وکیل عمل می کند و دارای تقریباً تمامی اختیارات و وظایف یک وکیل می‌باشد، درحالی که در ایران چنین نیست.

    از آنجا که حرفه وکالت دادگستری مسؤولیت شخصی و اجتماعی زیادی را دربردارد، اعتقاد براین است که وکیل باید در ابتدا نزد وکیل یا وکلای باتجربه‌ای آغاز به کار کند و مدتی زیرنظر آنان شاغل باشد تا تجربه کسب کند. بدین لحاظ و به منظور حمایت از منافع موکلان، قانون وکلایی که جدیداً وارد حرفه شده‌اند را به مدت دو سال از داشتن دفتر شخصی منع کرده است و کانون وکلا را مأمور نظارت براین ممنوعیت کردهاست.

    بنابراین منظور در اینجا از وکیل کارآموز وکیلی است که این دوره دوساله، اشتغال اجباری نزد وکیل باتجربه‌ای را طی می‌کند. لازم به ذکر است که عنوان کارآموز برای وکیل فرانسوی فقط در روابطش با کانون و همکاران خود مطرح است؛ برای اشخاص ثالث و بویژه موکل خود، او به عنوان وکیل دادگستری عمل می‌کند و نیازی به شرح وضعیت خود در مقابل کانون را ندارد. به همین دلیل روی کارت ویزیت خود عنوان وکیل دادگستری را قید می‌کند.

    معذالک، در این مدت دوساله کارآموزی، وکیل تازه کار موظف است در تعداد معینی کلاس آموزش حرفهای و تخصصی یا کنفرانس ها حضوریابد. هدف از این آموزش تکمیلی، تقویت معلومات حقوقی وکلای کارآموز است.

    پس از این دوره دوساله، وکیل کارآموز گزارشی از وکیل سرپرست خود درباره فعالیتش طی دوره کارآموزی را به کانون وکلا ارایه داده و از کانون درخواست صدور گواهی پایان دوره کارآموزی را می نماید. شایان ذکر است که دوره کارآموزی از لحاظ مالیاتی و همچنین مخارج کانون مزایای زیادی دارد، لذا درگذشته بسیاری از وکلا سعی داشتند این دوره را تاحد امکان، یعنی تا سه یا حتی پنج سال به درازا کشانند، تا اینکه چندسال پیش کانون مدت این دوره را به دوسال محدود ساخت.

    پس از آن، وکلایی که مایل باشند می‌توانند به تنهایی یا بایک یا چند تن از همکاران دفتر وکالتی را دایرکرده و به طور مستقل فعالیت خود را ادامه دهند.

    1. شما یک جا ادعا میکنی کارآموزی و آزمون دوماهه را قبول شدی و جای دیگه ادعا میکنی که پروانه وکالت رو گرفتی.

  11. کارآموزی نیاز نیست حذف شود، انحصارطلبان حذف شوند همه مشکلات حل می شود انگار شما نماینده محترم خواب تشریف دارید بحث فساد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا