اخبار مجلس شورای اسلامی

نقد علی: ورود کانون های وکلا به محتوای پرونده های قضایی نوعی وابستگی به حاکمیت است؛ پس حاکمیت حق تحقیق و تقحص از عملکرد کانون وکلا را دارد

وکلاپرس- محمدتقی نقدعلی یکی از نمایندگان بهارستان که روزهای پایانی دوره یازدهم را سپری می کنند، در واکنش به اظهارات نایب رئیس اسکودا درخصوص تحقیق و تفحص مجلس، استدلالاتی ضد و نقیض برای تحقیق و تفحص از کانون های وکلا ارائه کرده است.

به گزارش وکلاپرس محمود حبیبی نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در یادداشتی تفصیلی بیان کرده بود که کانون های وکلای دادگستری به جهت استقلال و عدم وابستگی به حاکمیت مشمول مقررات قانونی راجع به تحقیق و تفحص مجلس قرار نمی گیرند.

نقد علی معتقد است اظهارات نایب رئیس اسکودا به هیچ وجه منطقی و درست نیست و مستند قانونی ندارد و ورود کانون های وکلا به پرونده ها و دستگاه قضایی، به معنبی ورود آن ها به حاکمیت است و به همین دلیل مجلس می تواند از این نهاد تحقیق و تفحص کند!

طبق اظهارات این نماینده مجلس ورود کانون های وکلا به محتوای پرونده های قضایی نوعی وابستگی به حاکمیت است؛ پس حاکمیت حق تحقیق و تقحص از عملکرد کانون وکلا را دارد.

بیشتر بخوانید:

محمدتقی نقدعلی در واکنش به اظهارات محمود حبیبی نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران مبنی بر اینکه کانون های وکلای دادگستری به دلیل استقلال و عدم وابستگی به حاکمیت و دریافت ردیف بودجه مشمول مقررات قانونی راجع به تحقیق و تفحص مجلس قرار نمی‌گیرند، گفت: تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس بوده و منوط به استفاده از بودجه عمومی نیست و مجلس بر اساس اصل ۷۶ قانونی اساسی حق تفحص در تمام امور کشور را دارد.

وی با یادآوری اینکه در اصل ۷۶ ذکر نشده نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده نمی کنند نباید تحت تحقیق و تقحص قرار گیرند، افزود: نمایندگان در مقابل تمامی ملت مسئول هستند و حق اظهار نظر در مورد تمامی امور داخلی و خارجی را دارند بنابراین اظهارات نایب رئیس اسکودا به هیچ وجه منطقی و درست نیست و مستند قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید:

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر چه مجموعه کانون وکلا از حیث بودجه عمومی وابسته به حاکمیت نیست اما نوع فعالیتش اعمال و ورود به حاکمیت است در این رابطه چگونه به اشخاص عمومی اجازه ورود به پرونده ها و دستگاه قضایی داده نمی شود اما به وکلا داده می شود؛ همین که وکیل بر اساس قانون اجازه ورود به محاکم و پرونده ها را دارد و در جریان محتوای پرونده ها قرار می گیرد نوعی وابستگی به حاکمیت است و این موضوع را هم برای کانون وکلا اثبات می کند و حاکمیت حق تحقیق و تقحص از عملکرد کانون وکلا را دارد.

منبع: خانه ملت

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    اقای …. تکلیف را معلوم کنید بلاخره وکالت کسب و کار هسست یا اعمال و وابستگی حکومتی؟؟

    حالا فرق کانون و شخص وکیل و منظور از ورود و… بماند

  2. این چه سمی بود دیدیم؟؟؟ تحقیق و تفحص چه ربطی به دریافت بودجه عمومی داره ؟ این بنده خدا واقعا خودشو به اون راه زده ؟؟! مجلس میتونه سرش رو پایین بندازه هر جایی برای تحقیق و تفحص بره.اصلا نیازی به اجازه کسی نیست .خدایا وکیل مملکت رو…..

  3. به نام خداوند
    استقلال کانون های وکلای دادگستری در مملکت از باب این است که قدرتی مستقل وجود داشته باشد که بتواند در برابر فساد و خودسری های حکومت بایستد و مدافع حق اشخاص در برابر حکومت و اشخاص دیگر باشند. به عبارتی دیگر فلسفه وجودی کانون های مستقل وکلا در این است که تحت سلطه حکومت و وابسته حکومت نباشد، تا بدین وسیله سلامت حکومت تا حدودی تامین بگردد! وکلا همچون قضات در زمره حقوقدانان قرار می گیرند و حقوقدان هم تخصص ورود به انواع پرونده های قضایی و شبه قضایی و بطور کلی هر عمل حقوقی را حالا بنا به هر موضوعی دارد؛ لکن این نظر که وکلا وابسته حکومت هستند مردود بوده و تنها میتوان گفت که اینان از دو دیدگاه متفاوت وارد یک موضوع می شوند و تنها با یکدیگر تعامل دارند، همین!
    و از همین بابت بوده که ما همواره مخالف تاسیس خانواده مشاوران قوه قضاییه بوده ایم؛ زیرا زمانی که هم قاضی و هم وکیل، هر دو از قوه قضاییه حکم بگیرند، بدون شک قدرت قاضی فزونی گرفته و به طبع تعامل سازنده به وابستگی مخرب تبدیل می گردد!
    و در خصوص اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس می تواند کانون های وکلای دادگستری را به عنوان یک نهاد مستقل در حاکمیت ایران، بنا بر موضوعات معینی مورد تحقیق قرار دهد لکن حق ندارد این نهاد مقدس را خدچه دار کرده و بخواهد از استقلالش محروم سازد!

  4. خمینی شهر حدود۳۰۰هزار جمعیت داردکه ایشان با حدود ۳۰هزار رای که همانطورکه تمام ملت میدانندکه اکثرنمایندگان محترم در روز رای گیری چگونه و با چه ابزاری رای جمع اوری میکنند رای اورده است.یعنی با یک دهم از جمعیت شهر خود ایشان وارد مجلس انقلابی شده است.که البته جمعیت قابل رای دادن هم حدودا ۱۹۰هزارنفرمیشوند.ببینید این تفکرات و ذهن سازیهای اخیری که برخی ازنمایندگان محترم درپیش گرفته اندبایدبررسی شودتوسط دستگاه های نظارتی زیرا برخی از عزیزان گویا از قدرتی خارج از میهن دستوراتی مبنی بر اختلال افکنی در دستگاههای زحمتکش گرفته اند. مالیات ستانی های غیرواقعی ومضاعف.حذف کانون وکلا.مهاجرت پرستاران و پزشکان.جلوگیری از واردات صنایع قدرتمند.عدم احداث کارخانجات بزرگ و اساسی.تغییرکاربری زمینهای کشاورزی وباغی. ازبین بردن کشاورزی.اختلال روند کاری ارباب رجوعان.تاسیس بانکهاوموسسات بدون پشتوانه.دستکاری دربورس و اختلال.ظلم به اموزش و پرورش و معلمین زحمتکش و صدها مشکلی که به یکباره درچندسال گذشته حمله ور به میهن عزیز شده است. به فرمایشات رهبری توجه بفرماییدوباملت شفاف باشید.دستگاه نظارتی سخنان رهبری را عملی کنیدلطفا. کشور حال خوبی ندارد. به سخنان پدر دلسوز مملکت ،رهبری که بارهاشفافیت را گوشزد کرده گوش فرادهیدخواهشا.

    1. چه ربطی داره اصفهانی
      مگه نمایندگان شما غیر این راه انتخاب میشند خواهشا جوسازی نکن
      و اینکه همه فهمیدند یه معلم دلسوز هستی!!!!
      ضمن اینکه از این آقا اصلا حمایت و دفاعی نمیکنیم

  5. دیر به فکر افتادین و اگر منظورتون از تفحص فقط گرفتن مالیات از درامدهای نامشروع کانون وکلا مثل هدیه گرفتن برای انتقالیه.. دردی از کسی دوا نمیکنه البته پولی تو جیب شما میکنه

  6. باید بین شخصیت حقیقی وکیل و شخصیت حقوقی کانون ها تفکیک و تمیز قائل شدو با توجه به حرف شما وکلا در پرونده ها ورود می کنند لذا مجلس هم می تواند تفحص کند که آیا وکیل مذکور در راستای آئین نامه ها دفاع داشته است یا خیر و در مورد شخصیت حقوقی کانون ها حق تفحص ندارد چون نه از دولت بودجه ای می گیرد و نه زیر مجموعه دولت هست

  7. اولا این استدلالی که ایشان ذکر کرده اند کامملا غلط و بی ربط است . چگونه استنتاج کردید که ورود کانونهای وکلا به محتوای پرونده های قضایی نوعی وابستگی به حاکمیت است و بالتبع مجوز دخالت حاکمیت در کانونهای وکلا را صادر نمودید ؟ ثانیا : متاسفانه در این نظام حاکم و قوه قضاییه ان از نظرات اشخاص خبره و کارشناس استفاده ای نمیشود و یک اخوند بی اطلاع و کم بضاعت از لحاظ علمی به خود اجازه اظهارنظر میدهد

  8. آنکه از حساب پاک است از محاسبه چه باک هست
    نباید منتظر بود دوره این مجلط به سر برسد بعد در موردش انتقاد کنیم به نظرم هر دوی این دو طرف باید از صحت عملکرد یکدیگر بدون تعصب و غرض بررسی و تفتیش کنند و تفتیش یا بازرسی به معنای بدون اطلاع و تشریفات قبلی ..تا معنا و مفهوم بازرسی و تفحص زوایای تاریک و پنهانش آشکار گرددمانند سر زده وارد یه خانه شدن کجا و با اطلاع و تشریفات قبلی وارد شدن کجا
    ذات و واقعیت محض ‌منظور عدالت و عدل گستری هست
    اگر ریگی در کفش ندارند هیچ نهادی نباید ناراحت بشه

  9. کانون وکلا ،لا اقل در اصفهان کانون مرکز ثروت و قدرت و نفوذ و وقاحت هست
    وکیل برگه ی مصالحه ی مارا نداد پول راهم به حساب همسرشون واریز کردن که بقول خودشون مالیات ندهند
    وقتی به کانون مراجعه کردیم گفتند برید سراغ کسی که معرفی کرده 😓
    چندین مورد دیگر هم هست اما دریغ از نظارت وبازرسی ورسیدگی

  10. کار درستو نقدعلی میکنه
    واقعا کانون های وکلا که سرنوشت خیلی از علاقمندانو بدست گرفتن دیگه خیلی مستقل شدن و به هیچ کسی هم پاسخگو نیستن.و اخیرا هم داریم می بینم همش پافشاری میکنن که قانونو زیر پا بذارن و راه رسم خودشونو پیش ببرن

  11. آقای نقد علی . بفرمایید عملکرد اوقاف که وابسته به حاکمیت است چرا مورد تحقیق و تفحص قرار نمیگیرد؟! عملکرد کمیته امداد ؟ بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای وابسته به دفتر رهبری چرا مورد تحقیق و تفحص قرار نمیگیرد ؟!!! شما موضوع وکلا و کانونهای وکلا را شخصی کردین و کاملا مشخصه که به دنبال نفع عمومی و مردم نیستین.
    امان از افراط و افراطگرایی

  12. عدم اطلاع این نماینده و حب و بغض امثال ایشان با ارائه طرح های عجیب و غریب جهت بی اثر کردن، نهاد وکالت در ایران کاملا مشهود است .ادعای ایشان یک سفسطه است .زیرا وکیل به وکالت از موکل بدنبال دفاع از حقوق موکل است .یعنی وکیل نماینده موکل است .اگر هر کس در پرونده قضایی دخالت می کند ،مجلس اجازه تفحص در امور آن دارد ،در واقع تالی فاسد چنین نظری این است که طبق آمار حدود ۶۰ میلیون ایرانی بنوعی درگیر پرونده های قضایی هستند .آیا به صرف مداخله در پرونده توسط طرفین دعوی ،مجلس حق تحقیق و تفحص در امور زندگی کلیه اصحاب دعوی دارد ؟ بنابراین تالی فاسد چنین سفسطه هایی برای برچیدن کانون وکلا یا قراردادن کانون زیر چتر حاکمیت و وابسته کردن ‌کانون ،بر هیچ کس پوشیده نیست .۴۰ سال از پیروزی انقلاب ۵۷ گذشته ،نه در زمان شاه و نه بعد از انقلاب تاکنون ،تحقیق تفحص در نهادهای مردمی مستقل از حاکمیت ،سابقه نداشته است .دفاع از متهمین پرونده های امنیتی ،اینان را بر آن داشته تا به هجمه به اصل کانون و از طریق تصویب قانون ،کانون وکلا را وابسته و استقلال نیم بند آن ……..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا