اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نباید به بهانه اشتغالزایی ورود افراد فاقد پشتوانه علمی را به حوزه قضایی کشور تسهیل کرد

وکلاپرس- یک نماینده مجلس با موثر دانستن طرح تسهیل صدور برخی از مجوز های کسب و کار در اشتغال جوانان، حرفه وکالت و قضاوت را به دلیل حساسیت بالای این مشاغل مستثنی از مزایای این طرح دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خانه ملت، علی بابایی کارنامی با تاکید بر شکستن انحصار مشاغل، ورود فارغ التحصیلان حقوق را به حوزه های قضایی کشور با انگیزه اشتغالزایی و جوانگرایی، عاملی برای تضییع حقوق عامه و از بین بردن استقلال وکلا دانست.

بیشتر بخوانید: موسی غضنفرآبادی: طرح تسهیل مجوز کسب و کار به اشتغال وکلا یا دسترسی آسان به وکیل کمک نمی‌کند

وکالت شغل نیست

علی بابایی کارنامی در مورد انحصارطلبی برخی افراد باسابقه در مشاغل مختلف که مانع از ورود جوانان تحصیلکرده و نخبه به بازار کار می‌شوند، گفت: این موضوع دو وجه دارد که یکی به رشته‌هایی که نیاز به تخصص و تجربه در کنار هم دارند و یکی هم به سایر رشته‌هایی که نیاز به ورود جوانان تازه نفس و نخبه دارد، برمی‌گردد. کما اینکه در مورد شغل قضاوت و وکلا معتقدم وکالت شغل نیست و به دلیل حساسیت بسیار بالایی که دارد نمی‌توانیم تنها به این دلیل که تعدادی از جوانانی که در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند و بیکار هستند راه ورود آنها را به بهانه اشتغالزایی و جوانگرایی به حوزه قضایی کشور باز کنیم چرا که از پشتوانه علمی لازم برخوردار نبوده و ممکن است استقلال وکلا را نیز زیر سوال ببرند.

باید زیرساخت‌های لازم برای ورود جوانان به حوزه وکالت مهیا شود

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید باید زیرساخت‌های لازم برای ورود جوانانی به این حوزه باز شود که از سطح نمرات و کیفیت کار بالایی برخوردار هستند. ضمن اینکه آنها باید زیر نظر افراد با تجربه در این حوزه فعالیت داشته باشند چرا که نمی‌توان برای دفاع از افرادی که تنها یکبار حق ارائه دفاعیات متقن در محاکم قضایی را دارند از ظرفیت فردی که قصد دارد تجربه کسب کند، استفاده کرده و حقش را تضییع کرد.

بسیاری از افراد تنها با استفاده از رانت وارد اداره‌ها می‌شوند

بابایی تصریح کرد: ما باید هر چه سریعتر انحصار در سایر مشاغل را بشکنیم چرا که در شرایط کنونی بسیاری از افراد تنها با استفاده از رانت وارد اداره‌ها می‌شوند و اگر فردی رابطه‌ای نداشته باشد حتی با وجود بهره‌مندی از تخصص لازم هم نمی‌تواند وارد فضای کسب و کار شود.

بیشتر بخوانید: دادستان یزد در خصوص طرح تسهیل مجوز کسب ‌کار: منتظر طوفانی از دعاوی و شکایات و ترغیب مردم به چالش حقوقی باشید

نماینده مجلس یازدهم افزود: البته برخی مدیران نیز در حوزه‌های مختلف انحصار ایجاد کرده‌اند و بعد از اینکه در سمت خاصی قرار می‌گیرند، بیشتر از ظرفیت فرزندان و اقوام خود استفاده می‌کنند. ضمن اینکه متاسفانه در برخی از سازمان‌ها  بحث تعارض منافع نیز وجود دارد به همین دلیل اجازه ورود به سایر جوانانی که رابطه‌ای ندارند، داده نمی‌شود.

دولت باید آیین نامه‌های عادلانه‌ای در این حوزه ارائه دهد

نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید با سرعت موضوع تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نهایی شود و دولت هم باید آیین نامه‌های عادلانه‌ای در این حوزه ارائه داده تا به سمت ورود عادلانه جوانان به بازار کار بر اساس علم و تخصصی که دارند، پیش برویم.

منبع: خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا