یادداشت

معرفی «ریاست وکلای مدافع» وزارت عدلیه طالبان

وکلاپرس- طالبان پس از تسلط بر افغانستان از جمله نظام حقوقی این کشور را بر اساس نگرش های خود دستخوش تغییراتی کردند از جمله این اقدامات انحلال انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان و قرار دادن امور وکلای دادگستری تحت نظارت بخشی از وزارت عدلیه طالبان با عنوان «ریاست وکلای مدافع» بود.

شورای وزیران طالبان ۲۸ آبان ۱۴۰۰ با پیشنهاد عبدالحکیم شرعی سرپرست تعیین شده از سوی طالبان برای وزارت عدلیه مبنی بر انحلال انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان موافقت کرد.

بیشتر بخوانید:

«انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان» (Afghanistan Independent Bar Association) در سال ۱۳۷۸ تشکیل شده بود و در اواخر کار حدود ۶۰۰۰ عضو داشت که یک چهارم آنان را زنان تشکیل می دادند.

محمد بشار سخنگوی وزارت عدلیه درباره وضعیت آینده وکلا گفته بود: «از این پس انجمن مستقل وکلای مدافع مستقل نیست و شامل وزارت عدلیه است و برای این انجمن سرپرست هم معرفی شده و کارهای دیگر هم جریان دارد.»

طالبان پس از انحلال انجمن مستقل وکلای افغانستان، امور وکلا را تحت سرپرستی بخشی از وزارت عدلیه تحت اداره خودشان با عنوان «ریاست وکلای مدافع» قرار داده است و وکلای سابق هم مجبور هستند با بررسی دوباره این ریاست پروانه های وکالت جدید دریافت کنند.

«ریاست وکلای مدافع» به عنوان یکی از چند ریاست وزارت عدلیه طالبان طبق آیین نامه ای با عنوان «طرزالعمل انسجام وکلای مدافع» مصوب فروردین ۱۴۰۰ شورای وزیران طالبان امور وکلا از جمله تمدید یا صدور پروانه وکالت را مدیریت می کند.

بیشتر بخوانید:

در ادامه معرفی «ریاست وکلای مدافع» وزارت عدلیه طالبان به نقل از وبسایت این وزارت را می خوانید:

معرفی ریاست وکلای مدافع

ریاست وکلای مدافع یکی از ریاست های حقوقی ومسلکی در بدنه وزارت عدلیه بوده که به اساس فقره دوم ماده پنجم طرزالعمل انسجام وکلای مدافع در مقر وزارت عدلیه تشکیل و به فعالیت آغاز نموده است. از آنجاییکه مشروعیت وکالت به اساس نصوص شریعت و هم از منظر قانون وضعی ثابت گردیده و نیز در قوانین ملی و بین المللی برای تأمین عدالت موجودیت وکیل مدافع را در جامعه خاصتاً در مراجع عدلی و قضائی اصل محاکمه عادلانه قید نموده اند. به همین منظور وزارت عدلیه بعد ازفعالیت همه جانبه مسوده طرزالعمل انسجام وکلای مدافع را طی ۶ فصل و ۵۸ ماده ترتیب وجهت تصویب به تاریخ ۱۴۴۳/۸/۱۴ ه.ق به شورای وزیران ارسال نموده که سپس در ماه رمضان ۱۴۴۳از جانب شورای وزیران امارت اسلامی تصویب گردید، که به اساس صراحت ماده پنجم طرزالعمل انسجام وکلای مدافع وزارت عدلیه ریاست وکلای مدافع را در مرکز غرض آغاز روند کار و ارائه خدمات به وکلای مدافع ایجاد نموده که این ریاست رسماً در ماه حمل سال ۱۴۰۱ قرار تشکیلات ذیل به فعالیت آغاز نموده وعملاً دفاتر خویش را فعال ساخته است. تشکیلات ریاست وکلای مدافع مشتمل بر۱۶بست اداری ومسلکی بوده به اساس طرزالعمل انسجام وکلای مدافع مسؤلیت تمدید جواز نامه های وکلای مدافع، توزیع جوازنامه ها جدید، نظارت از فعالیت های وکلای مدافع و هم چنان رسیده گی به مشکلات وکلا را در سطح کشور به عهده دارند. که در بخشهای ذیل ایفای خدمت میکنند.

ریاست وکلای مدافع در مرکز دارای یک دفتر مرکزی در مقر وزارت عدلیه بوده و در ولایات شعبات ولایتی را تأسیس می نماید، که دفتر مرکزی قرار تشکیلات ذیل به فعالیت آغاز نموده است.

۱- ریاست:

رهبری وتأمین ماموریت ریاست وکلای مدافع شامل بست دوم در مطابقت به هدایات و اسناد در تشکیل وزارت عدلیه ا.ا.ا ایجاد گردیده که شامل دو آمریت ویک مدیریت عمومی تحت اثر می باشد که تماماً امورات اداری و اجرایوی این ریاست توسط مامورین اداری ومسلکی صورت گرفته و از اجراآت انجام داده خویش گزارش ده به مقام وزارت میباشد.

۲- آمرییت جوازنامه ها:

ریاست وکلای مدافع دارای یک آمربست (۳) ویک مدیر عمومی صدور جواز نامه ها بست (۴) و دو عضو صدور جواز نامه ها بست(۵) میباشد، که به اساس لایحه وظایف شان تؤظیف و به فعالیت آغاز نموده اند که تماماً امورات اجرایوی از قبیل توزیع جوازنامه ها تمدید، جواز نامه ها لغو، جوازنامه های وکلای مدافع را به عهده داشته و از اجراآت خویش به اساس سلسله مراتب اداری گزارش ده به مقام ریاست میباشد.

۳- آمریت نظارت:

ریاست وکلای مدافع، دارای یک آمر بست(۳) و پنج عضو مسلکی بست(۴) بوده که به اساس لایحه وظایف شان تؤظیف و به فعالیت آغاز نموده اند که تماماً امورات نظارتی از قبیل نظارت از تطبیق و رعایت احکام طرزالعمل انسجام وکلای مدافع و سایر اسناد تقنینی، نظارت از حق الزحمه و مسایل مالی و کلای مدافع، نظارت ساحوی دارلوکاله ها وتأدیب وکلای مدافع خاطی را به اساس طرزالعمل انسجام ولایحه هیئت نظارت به عهده دارند و از اجراآت خویش به اساس سلسله مراتب اداری گزارش ده به مقام ریاست میباشد.

۴- مدیریت عمومی اداری :

دارای یک مدیر عمومی اداری بست (۵) بوده ویک مامور اداری بست (۶) بوده که به اساس لایحه وظایف شان تؤظیف وبه فعالیت آغاز نموده اند که تماماً مسؤلیت پیش برد امورات اداری ریاست وکلای مدافع را به اساس طرزالعمل وقانون خدمات ملکی به عهده دارند و از تمامی اجراآت خویش به ریاست وکلای مدافع گزارش ده و مسول میباشد.

اداره ریاست وکلای مدافع وزارت عدلیه دارای وظایف و صلاحیت های ذیل می باشد:

  • تطبیق احکام طرزالعمل انسجام وکلای مدافع در چوکات نظام امارت اسلامی.
  • انسجام امور مربوط به وکلای مدافع و طرز فعالیت آنها در سطح کشور.
  • ثبت صدور وتجدید جوازنامه فعالیت وکلای مدافع.
  • تنظیم امور مربوط به حقوق ووجایب وکلای مدافع .
  • نظارت از فعالیت های وکلای مدافع.
  • رسیده گی به شکایات مؤکلین از وکلای مدافع به اساس طرزالعمل انسجام وکلای مدافع ولایحه نظارت فعالیت های وکلای مدافع.
  • تأدیب وکلای مدافع متخلف وخطا کار به اساس طرزالعمل انسجام وکلای مدافع.
  • دایر نمودن امتحانات کانکور برای متقاضیان جدید وکالت دفاع در سطح کشور.
  • ایجاد ستاژ وکالت دفاع در چوکات وزارت عدلیه امارت اسلامی.
  • توزیع حد اقل سه قضیه رایگان به وکلای مدافع در طول سال.

 

انجمن وکلای مستقل افغانستان در آخرین تلاش خود پس از تصمیم طالبان به انحلال این انجمن و ادغام آن در وزارت عدلیه، ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ترتیب برگزاری یک نشست خبری در هتل استقلال کابل را داده بودند که با هجوم افراد مسلح طالبان از برگزاری آن جلوگیری شد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا