اخبار قوه قضاییهویژه

معاون حقوقی قوه قضاییه در جشن استقلال: نیازمند تعامل و همزبانی هستیم

وکلاپرس _ معاون حقوقی قوه قضاییه با ذکر این نکته که کانون وکلا و قوه قضاییه در کنار هم می‌توانند موفق عمل کنند، گفت: نیازمند تعامل و همزبانی هستیم تا آنچه که به صلاح عدالت است را اجرایی کنیم.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، بهزاد پورسید (معاون حقوقی قوه قضاییه) در مراسم روز وکیل با تبریک این روز به همه وکلا و کارآموزان، گفت: در موضوع استقلال مرکز وکلا باید بگوییم رابطه جدی بین استقلال قضایی و استقلال وکلا وجود دارد.

وی افزود: پیش بینی‌هایی نیز در قانون اساسی برای تضمین استقلال قوه قضاییه صورت گرفته است و اصول متعددی در این زمینه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به صلاحیت‌های محاکم اشاره کرد که یگانه مرجع تظلم خواهی از سوی مردم است.

بیشتر بخوانید:

معاون حقوقی قوه قضاییه اظهار کرد: قاضی تنها باید قانون را مدنظر قرار دهد چرا که قاضی تحت هیچ فشار، توصیه و دستور سیاسی نیست و حق ندارد عدالت را زیر پا بگذارد.

 وکلا نقش مهمی در تحقق عدالت در محاکم دارند

پورسید، گفت: اگر دنبال تحقق عدالت در محاکم هستیم یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را وکلا ایفا می‌کنند.

وی افزود: از زمانی که در سال ۱۲۸۸ دستورالعمل در مورد وکلای عدلیه تدوین شد تا تصویب لایحه استقلال وکلا پنجاه سال طول کشید تا کانون‌های وکلا دادگستری بتوانند به رسمیت شناخته شوند از این منظر کانون‌های وکلا یکی از قدیمی نهاد‌های مدنی است.

یکی از علل چالش های جدی نهاد وکالت عدم بلوغ است

پورسید، اضافه کرد: یکی از دلایل اینکه این نهاد با چالش‌های جدی مواجه است ناشی از عدم بلوغ است، کانون وکلا اگر می‌خواهد به عدالت کمک بیشتری کند باید قدرتمند‌تر باشد.

وی به مفهوم استقلال اشاره کرد و گفت: اگر مراد از استقلال این است که هر کسی بدون ضابطه و نظارت بتواند پروانه وکالت بگیرد و فعالیت حرفه‌ای داشته باشد موافقتی با آن وجود ندارد و من نیز مطمئن هستم که وکلا نیز با آن موافق نیستند.

بیشتر بخوانید:

معاون حقوقی قوه قضاییه، افزود: باید کمی تئوری‌ها عوض شود از این رو نیازمند این هستیم تئوری‌های جدید را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال آیا وکیل به هر طریقی می‌تواند از موکلش دفاع کند؟ آیا وکیل حق دارد موجبات اطاله دادرسی را فراهم کند؟ به نظر می‌رسد یکی از نگرانی‌ها در قوه قضاییه در رابطه با وکالت همین موضوع است، همانگونه که کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند موجبات اطاله دادرسی را فراهم کنند در مورد وکلا هم صدق می‌کند.

ما درصدد دفاع از استقلال کانون های وکلا هستیم

پورسید، گفت: اعتقاد دارم که کانون‌ها باید ارتقا بیشتری در راستای مبارزه با مفاسد داشته باشد ما نیز درصدد دفاع از استقلال آن‌ها هستیم.

شغل وکالت باید در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه به لحاظ کارشناسی مخالف قانون تسهیل هستم، گفت: نمایندگان باید بدانند در کجا مرتکب خطا شده‌اند، اگر دنبال تسهیل پروانه وکالت هستیم نمی‌توانیم کیفیت پروانه را نادیده بگیریم، با ارتقای آموزش و مبارزه با مفاسد باید اشتباهات را از بین ببریم چرا که شغل وکالت باید در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

کانون وکلای ضعیف نمی‌تواند حامی عدالت باشد

وی خاطرنشان کرد: همه باید پایبند به وظایف حرفه‌ای باشیم. کانون وکلا و قوه قضاییه در کنار هم می‌تواند موفق عمل کنند، قوه قضاییه ضعیف نمی‌تواند حامی شما باشد، همانطور که کانون وکلا ضعیف نمی‌تواند حامی عدالت باشد. نیازمند تعامل و همزبانی هستیم. دست در دست هم دهیم و آنچه که به صلاح عدالت است را اجرایی کنیم.

منبع: میزان

‫۳ دیدگاه ها

  1. نمی دونم چرا هرکس وارد محفل کانون وکلا میشه ساز مخالف قانون تسهیل میزنه اگه توجه کنید تو این دوسال که از تصویب قانون تسهیل میگذره تنها نهادی کن بیشترین انتقاد را نسبت به قانون تسهیل داشته کانونها وکلا بودند علتش معلومه چون انحصار وانحصارگری به کلی از بین رفته والان دست رو دست داره زیاده میشه و عرصه بر آنها تنگتر میشه اینا نگران حق و حقوق موکل و ملت نیستند باور کنید نگران منافع و آینده خودشون هستند اصلا به فکر دواطلب آزمون وکالت نیستند نگاه کنید قبل قانون تسهیل بودند کسانی بخاطر یک تست از آزمون وکالت مردود میشدند حسرت به دل میموندن در کل قانون تسهیل باعث پیشرفت و انحصارردایی رونق تولید و اشتغال و باعث به وجود آمدن امید در بین جوانان و و همچنین باعث پایان دادن به حق الوکاله های نجومی و دسترسی راحت و ارزان مردم به خدمات حقوقی خواهد شد قانون تسهیل باید با جدیت فراوان دنبال شود و دامنه آن گسترده شود

    1. دوست گرامی فقط کانون وکلا مخالف این طرح نیستند شما اگر تعصب رو کنار بگذاری و با حداقل یک قاضی کارکشته هم کلام بشی از کم وکیف کار اگاه میشی که این قانون چقدر نقص داره اشتباهات کانون رو نمیشه نادیده گرفت اما باور کنید این قانون راه مناسبی برای اصلاح رویه کانون نیست و الحق دود این اشتباه (قانون)به چشم مردم ودستگاه قضا خواهد رفت انشاله که در ازمون قبول بشی و ببینی که بعد از ازمون هم خبری نیست

      1. دوست عزیز هدف قانون تسهیل شکستن بنیان انحصار وانحصارگری است و اینکه صدور مجوز تسهیل بشه دیگه وقتی طرف تو آزمون قبول شد و صلاحیت احراز شد وارد میدان میشه اگر تونست عرضه داشت کارمیکنه نداشت خود به خود می‌ره کنار این دیگه به خود هرکس وتلاش های هرکس مربوط میشه نه فسادی به وجود میاد نه مشکل دیگه پیش میاد یا اصلا به عبارتی وکیل زیاد بشه به خدا هیچ مشکلی پیش نمیاد بماند تا دسترسی مردم به خدمات حقوقی تسهیل ارزان وبعضا رایگان میشه باور کنید وقتی میگن انحصار واقعا انحصاری هست که میگن چرا به سایر مشاغل نمیگن طرف لیسانس روانشناسی می گیره بدون آزمون می‌ره کلینیک روانشناسی و مشاوره حالا یه نمونه اینه درکل انحصارگران هدف شوم فقط منافع خودشون نه منافع ملت
        موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا