اخبار قوه قضاییهویژه

معاون اول قوه قضاییه: چرا پروانه وکالت وکیلی که نظام و قانون را قبول ندارد باطل نمی‌شود؟

وکلاپرس- معاون اول قوه قضاییه در مراسم معارفه رئیس جدید مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با تاکید بر استقلال وکیل این سؤال را مطرح کرد که چرا پروانه وکالت وکیلی که نظام و قانون را قبول ندارد باطل نمی‌شود؟

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، محمد مصدق در مراسم تکریم و معارفه روسای مرکز وکلای قوه قضاییه که روز گذشته برگزار شد، با تقدیر از اقدامات بهادری جهرمی از رئیس جدید مرکز وکلا درخواست کرد  قانونی در توضیح ساختار مرکز وکلا تدوین کند.

بیشتر بخوانید: با وکلایی که در مسیر انقلاب حرکت نمی کنند، برخورد جدی خواهیم داشت

حجت الاسلام محمد مصدقه ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: خادم بودن برای نظام افتخار بزرگی است و همه ما در هر جایگاهی که هستیم باید برای خدمت به مردم افتخار کنیم.

بدون وکیل در بسیاری از پرونده‌ها، دادرسی منصفانه امکان‌پذیر نیست

وی افزود: قوه قضائیه براساس اسناد بالادستی مکلف است زمینه اجرای عدالت را در همه موارد مرتبط به دستگاه عدلیه فراهم کند. موضوع وکالت نیز بخش مهمی از این داستان است. حق دفاع یک حق اساسی است که هم در شریعت و هم در قانون اساسی و قوانین عادی به رسمیت شناخته شده و وکلای محترم طلایه‌داران این حق هستند و این افتخاری است برای شما و مستحضر هستید بدون وکیل در بسیاری از پرونده‌ها، دادرسی منصفانه امکان‌پذیر نیست.

می‌خواهند نهاد وکالت را در برابر نهاد قضاوت قرار دهند

مصدق ادامه داد: نهاد وکالت و قوه قضائیه با کمک هم می‌توانند اجرای عدالت کنند و این‌که گفته شده وکالت و قضاوت دو بال فرشته برای اجرای عدالت هستند به همین معناست. گاهی صداهایی شنیده می‌شود که می‌خواهند نهاد وکالت را در برابر نهاد قضاوت قرار دهند و بدانید این کار، کار دشمن است و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. گاهی به شما برچسب می‌زنند که شما وکیل حاکمیت هستید اما من از شما می‌پرسم چه فرقی بین شما و وکلای کانون‌های دادگستری است؟

بیشتر بخوانید: جلیل مالکی: چگونه می‌توان بین کانون‌ وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه تفاوت قائل نشد؟

استقلال وکیل به معنای نفی نظارت از آن‌ها نیست

معاون اول قوه قضائیه گفت: وکیل در برابر دفاع از حق استقلال دارد اما استقلال وکیل به معنای نفی نظارت از آن‌ها نیست و شما خودتان نهاد نظارتی دارید اما در جایی که براساس قانون نظارتی برای قوه قضائیه پیش‌بینی شده، قطعا قوه قضائیه اعمال حاکمیت می‌کند و قوه قضائیه موظف است نذارد پرونده از مسیر خارج شود.

بیشتر بخوانید: عمده چالش کانون وکلا با قوه قضاییه در نگاه نظارت‌محور و دخالت محور است

وی با بیان این‌که نظارت به معنای دخالت نیست گفت: ما مدعی هستیم که همه حقوقدانیم و باید پایبند قانون باشیم. برخی باید پاسخگو باشند. وکیلی که نظام و قانون را قبول ندارد صلاحیت وکالت ندارد و چرا پروانه وکالت این قبیل وکلا باطل نمی‌شود؟

مدیر جدید مرکز یک برنامه عملیاتی هدفمند با زمان‌بندی مشخص ارائه کند

مصدق بیان کرد: خدمات بسیار خوبی در دوران آقای بهادری جهرمی انجام شده است و وقتی ما به عملکرد این مرکز نگاه می‌کنیم کارنامه قابل قبولی دارد و من به نمایندگی از رئیس قوه قضائیه از تلاش‌های مجدانه آقای بهادری جهرمی تشکر می‌کنم و برای ایشان در سمت جدیدشان آرزوی موفقیت دارم.

معاون اول قوه قضائیه با تبریک به رئیس جدید مرکز وکلا گفت: با توجه به سوابق ایشان، ایشان بسیار درخشیدند و از وقتی مشخص شد آقای بهادری جهرمی از این سمت تشریف می‌برند بیش از ۵۰ گزینه برای تصدی ریاست مرکز معرفی شد و نهایتا بین چند نفر مردد بودیم و با هیئت نظارت مشورت کردیم تا ایشان انتخاب شدند و یکی از امتیازات ایشان این بود که از اعضای خود مرکز بودند.

بیشتر بخوانید: علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت شد

وی ادامه داد: ما از رئیس جدید مرکز انتظار داریم که مرکز را توسعه و ارتقا دهند و بتوانند مشارکت مردم را جلب کنند. هم‌چنین موضوع خدماتی حقوقی رایگان و حضور حدی در مناطق کم برخوردار و ارائه خدمات معاضدتی به خانواده شهدا انتظار ماست. مدیر جدید مرکز حتما باید یک برنامه عملیاتی هدفمند با زمان‌بندی مشخص بنویسند و به ما ارائه کنند.

وجود نهاد موازی وکالت را به مصلحت نمی‌دانیم

معاون اول قوه قضائیه در پایان گفت: وجود نهاد موازی وکالت را به مصلحت نمی‌دانیم و ما از آقای عبدلیان‌پور میخواهیم قانونی در توضیح ساختار این مجموعه تدوین کند و می‌دانیم مجلس انقلابی هم ظرفیت تصویب آن را دارد.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا