گفت و گو

پیشنهادات کانون وکلای مرکز درباره اصلاح فصل تخلف انتظامی و دوره کارآموزی در آیین‌نامه لایحه استقلال

وکلاپرس- بازرس کانون وکلای مرکز با اشاره به مصوبات هیات مدیره درخصوص شرایط و نحوه برگزاری آزمون دوره کارآموزی گفت: در راستای مساعدتر شدن شرایط کارآموزی، پیشنهاد تلفیق دوره دوم و سوم مطرح شد.

به گزارش وکلاپرس، براساس مصوبه جلسه ۲۱ خرداد هیات مدیره کانون وکلای مرکز، شرایط و نحوه برگزاری آزمون مرحله اول کارآموزی تغییر کرده است.

جزئیات شرایط و نحوه برگزاری آزمون مرحله اول کارآموزی

وکیل بهنام حبیب زاده مومن ، عضو هیات مدیره و بازرس کانون وکلای مرکز، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این مصوبه گفت: براساس مصوبه هیات مدیره، ۷۰درصد آزمون مرحله نخست کارآموزی به صورت کتبی و تشریحی وحداکثر ۳۰درصد آن تستی خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین تصویب شد که قبولی در این آزمون مشروط به کسب نمره ۱۰ از ۲۰ در حداقل پنج درس و معدل کل ۱۲ از ۲۰ در هفت درس باشد.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد تلفیق دوره دوم و سوم در راستای مساعدتر شدن شرایط کارآموزی

بازرس کانون وکلای مرکز با اشاره به ایرادات ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال گفت: در این ماده شرایط دشواری برای کارآموزی پیش بینی شده بود تا حدی که قوه قضاییه، هیات مدیره های کانون های وکلا و کارآموزان را نگران کرده بود؛ چرا که حضور مستمر کارآموزان در دادگستری متناسب با ظرفیت موجود نبود. علاوه بر این ممنوعیت اخذ پرونده در دو ماه نخست دوره اول و ۶ماه دوره دوم برای کارآموزان منطقی نبود.

او افزود: به همین دلیل هیات مدیره در راستای مساعدتر شدن شرایط کارآموزی، پیشنهاد تلفیق دوره دوم و سوم را تصویب کرد تا کارآموزان به طور کلی دو دوره داشته باشند. علاوه بر این پیشنهاد شده است با شروع دوره دوم، کارآموز بتواند پرونده بگیرد و وکالت کند و میزان حضورش در دادگستری به دو روز در هفته تقلیل یابد تا به تکالیفش هم رسیدگی کند.

شورای اجرایی در جلسه آتی خود موضوع را به رای خواهد گذاشت

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه اصلاحات پیشنهادی قبلا به قوه ارسال شده بود، گفت: باتوجه به اینکه اصلاحات آیین نامه در قالب ۱۶ ماده پیشتر به قوه قضاییه تحویل شده است، شورای اجرایی در جلسه آتی خود -که پنجشنبه ۲۵ خردادماه برگزار خواهد شد- موضوع را به رأی خواهد گذاشت و در صورت تصویب، به قوه قضاییه اعلام خواهد شد تا تایید نهایی صورت بگیرد.

او درخصوص نحوه برگزاری آزمون گفت: معتقدم دوره کارآموزی با مرحله برگزاری آزمون وکالت متفاوت است و لذا اختلاف نظر اعضا درمورد میزان درصد سوالات تستی بود و عموم همکاران با تشریحی بودن آزمون موافق بودند. به همین دلیل تصمیم نهایی هیات مدیره ۷۰درصد تشریحی و ۳۰درصد تستی بود.

بیشتر بخوانید:

ارائه پیشنهاد اصلاحات در حوزه انتظامی کانون ها

حبیب زاده با اشاره به اینکه مصوبه ای درخصوص ارائه پیشنهاد اصلاحات در حوزه انتظامی کانون ها نیز داشته اند، گفت: در بحث انتظامی هم یکسری اصلاحات داشتیم که باید روند تایید شورای اجرایی و در نهایت قوه را طی کند؛ برای مثال موضوع عدم تمدید پروانه که منتهی به ابطال پروانه شود، مشارکت وکیل در محکوم به و… با هیچ کد اخلاقی و حرفه ای منطبق نیست و به نظر میرسد سیاست سخت گیرانه در قبال وکلا در آیین نامه وجود دارد.

او در پایان گفت: انتظار داشتیم قوه قضاییه در این مرحله با انعطاف و سرعت بیشتری با کانون های وکلا تعامل کند و کانون ها را از برزخ فعلی خارج کند. متاسفانه ۹ ماه گذشته است اما به طور دقیق نمی توان گفت چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد لکن باز امیدوارم با توجه به مشکلات اجرایی این موضوع توسط قوه محترم قضاییه رفع ‌و ابلاغ گردد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا