اخبار کانون هاویژه

ماجرای نشت اطلاعات وکلای دادگستری

آیا نفوذ به بانک اطلاعات وکلای دادگستری اتفاق افتاده است ؟

وکلاپرس- امروز اخباری با عنوان نشت اطلاعات وکلای دادگستری منتشر شد که پس از آن قوه قضاییه با تکذیب نفوذ به سامانه اطلاعاتی وکلای دادگستر اطلاعات منتشر شده را از منبع پایگاه اینترنتی کانون وکلای دادگستری دانست.

نشت اطلاعات وکلای دادگستری !

امروز یک وبسایت به نام “سامانه ردیابی نشت اطلاعات ایرانیان” خبری با عنوان نشت بانک اطلاعاتی وکلای دادگستری و فروش آن در لیست فروشندگان بانک های اطلاعاتی منتشر کرد.

تکذیب قوه قضاییه

پس از آن انتشار خبری در «میزان» خبرگزاری قوه قضائیه مبنی بر تکذیب «هرگونه ارتباط نشت بانک اطلاعاتی مربوط به وکلا با سامانه‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه»، توجه بیشتری به این خبر جلب کرد.

انتشار تکذیبیه مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه و اشاره به اینکه «این موضوع مربوط به پایگاه مستقل کانون وکلای دادگستری است»، به نوعی تایید ضمنی بروز رخنه اطلاعاتی وکلای دادگستری داشت.

بزرگنمایی یک وبسایت

وبسایت “سامانه ردیابی نشت اطلاعات ایرانیان” در معرفی فعالیت خود اعلام کرده است که با تحقیق و پیگیری «به کاربران اطلاع می دهد که آیا آن ها در لیست نقض های امنیتی بزرگ وجود دارند یا خیر و تلاش می کند تا سواد امنیتی مردم را افزایش می دهند».

با این حال به نظر می رسد این وبسایت درباره خبر نشت اطلاعات وکلای دادگستری، دست به بزرگنمایی زده است، چیزی که از وبسایتی که به طور تخصصی در زمینه اطلاعات رایانه ای فعالیت می کند قابل پذیرش نیست.

اصلاح خبر پس از تکذیب قوه قضاییه

این وبسایت، پس از انتشار تکذیبیه قوه قضایی شرح خبر تلگرامی اش را اصلاح کرد و منشا اطلاعات را که ابتدا سامانه قوه قضاییه اعلام کرده بود، به «پورتال کانون وکلای دادگستری (https://icbar.org)» تغییر داد.

متن خبر سامانه ردیابی نشت اطلاعات ایرانیان:

نشت جدید: بانک اطلاعاتی حاوی بیش از ۱۱ هزار خط نام، نام خانوادگی، شهر، آدرس یا نشانی، کد پستی، پایه وکالت، شماره تلفن همراه، شماره تلفن دفتر، شماره پروانه، تاریخ اعتبار پروانه، وضعیت اشتغال به کار و تصاویر پرسنلی مرتبط با “پورتال کانون وکلای دادگستری (https://icbar.org)” در لیست فروشندگان بانک اطلاعاتی مشاهده شده است.

عکس های وکلای دادگستری کانون وکلای دادگستری مرکز
تصویری که به عنوان اطلاعات وکلای دادگستری منتشر شده است
اطلاعات وکلای دادگستری کانون وکلای دادگستری مرکز
تصویری که به عنوان اطلاعات وکلای دادگستری منتشر شده است

واقعا چه اتفاقی افتاده است ؟

چیزی که به عنوان «نشت اطلاعات» مطرح شده است، استخراج دسته بندی شده اطلاعات در دسترس وبسایت کانون وکلای دادگستری مرکز است.

به این عمل در اصطلاح فنی رایانه وب اسکرپینگ Web Scraping گفته می شود. وب اسکرپینگ یک روش ساده برای گردآوری منظم اطلاعات ارائه شده در یک وبسایت است.

وب اسکرپینگ Web Scraping چیست ؟

 وب اسکرپینگ دقیقا مشابه کاری که هر کاربر می تواند با کپی و پیست کردن تک به تک اطلاعات در دسترس از هر وکیل دادگستری در وبسایت کانون وکلای دادگستری مرکز، انجام بدهد.

به احتمال زیاد پیش از این هم کسانی برای گردآوری اطلاعات وکلای دادگستری اقدام کرده اند، گردآوری این نوع اطلاعات دسته بندی شده مخصوصا برای استفاده در انتشار تبلیغات تجاری می تواند ارزشمند باشد.

در وب اسکرپینگ چه نوع اطلاعاتی قابل دستیابی است ؟

در وب اسکرپینگ فقط همان اطلاعات عمومی و در دسترس به طور خودکار و منظم (مثلا در قالب یک جدول اکسل) گردآوری و استخراج می شود، بنا بر این اصلا نمی توانیم وب اسکرپینگ را در ردیف نفوذ (هک) یا نشت اطلاعات قرار بدهیم.

خطر نشت اطلاعات وکلای دادگستری

اسکرپ شدن اطلاعات وکلای دادگستری کانون مرکز هیچ خطر یا تهدید خاصی ایجاد نمی کند و تنها عرضه عمومی این اطلاعات دسته بندی شده ممکن است موجب شود در آینده پیامک های تبلیغاتی ناخواسته بیشتری دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا