اخبار صنفیویژه

قوه قضاییه نمی‌تواند برای کانون وکلا آیین‌نامه وضع کند

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت

وکلاپرس- یحیی کمالی پور نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه نمی تواند برای کانون وکلا آیین نامه وضع کند، هرگونه اقدامی در این مسیر را تنها از مسیر مجلس شورای اسلامی ممکن دانست.یحیی‌ کمالی‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه کانون وکلای دادگستری دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و قوه قضائیه نمی‌تواند برای این کانون آیین‌نامه وضع کند، گفت: کانون وکلای دادگستری سال‌ها است به عنوان نهادی مستقل شناخته شده بنابراین هر گونه اقدام برای از بین بردن استقلال آن مستلزم تصویب قانون است و این امر با آیین‌نامه، بخشنامه و دستورالعمل امکان پذیر نیست.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر گونه اقدام انجام شده در راستای استقلال قانون وکلا باید توسط مجلس شورای اسلامی و در قالب مصوبه محقق شود.

♦بیشتر بخوانید:

وی محتوای پیش‌نویس اصلاح آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا را مغایر با قانون اساسی و قوانین بالادستی دانست و گفت: این موضوع از اختیارات قوه مقننه است بنابراین می‌طلبد قوه قضائیه از قوانین تمکین و تبعیت کند و به طور قطع چنین دستورالعمل‌هایی بیشتر تنش زا است تا مشکلی را حل کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استقلال کانون وکلا بر مبنای قانون به دست آمده و مبتنی بر قانون است بنابراین خدشه دار کردن آن مستلزم قانون جدید است و مجلس باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

یحیی کمالی پور سوابق متعدد قضایی از جمله ریاست دادگستری شهرستان جیرفت، ریاست دادگستری شهرستان بم، ریاست دادگاه تجدید نظر استان کرمان، معاونت رییس کل دادگاهای عمومی و انقلاب کرمان و قاضی دیوان عالی کشور را در کارنامه خود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا