اخبار اسکوداویژه

بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته و هنوز نتوانسته‌ایم‌ عدالت اجتماعی ایجاد کنیم

طرح اورژانس وکیل برای شرایط بحران‌زا حائز اهمیت است

وکلاپرس- جلسه رونمایی از طرح «اورژانس وکیل» قزوین روز گذشته (۳ شهریور ماه ۱۴۰۱) با حضور رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا دکتر کوشا در این جلسه بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تاکید و اظهار کرد: بزه‌دیده شناسی، علمی حمایتی است که بر اساس آن بزه‌دیده در چرخه‌ی جرم، باید مورد حمایت قرار گیرد و قوانین از عدالت کیفری به سمت عدالت تقنینی حرکت کنند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران عنوان کرد: وقتی بزه‌دیده در ارتکاب جرم نقش داشته باشد قانونگذار با نگاه علمی پرونده را بررسی خواهد کرد. شایسته است از اقشار آسیب‌پذیری که مورد جرم واقع شده‌اند حمایت اضطراری شده و مشاور و وکیل رایگان به آن‌ها ارائه شود.

هنوز نتوانسته‌ایم‌ عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم

وی خاطرنشان کرد: بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته و ما در گام دوم انقلاب، هنوز نتوانسته‌ایم‌ عدالت اجتماعی ایجاد کنیم. وجود زنان آسیب‌پذیرِ بدسرپرست و یا سرپرست خانوار به‌دلیل عدم استقرار عدالت در جامعه است. وکلا باید به میدان آمده و از لحاظ فکری و حقوقی به‌عنوان یک نهاد حمایتی به این جامعه هدف کمک کنند.

این مسئول با بیان اینکه معلولان، سالخوردگان، زنان و کودکان در تقنین و قضا و اجرا باید به‌طور ویژه مورد حمایت قرار گیرند، تصریح کرد: قوانین باید به سمتی حرکت کند که اگر قشر آسیب‌پذیر همچون زنان و کودکان، مورد جرم واقع شدند، مجازات سنگین‌تری برای مرتکبین در نظر گرفته شود. در این مواقع باید تناسب بین جرم و جزا به وضوح برای جامعه مشخص شود.

وی اظهار کرد: «اورژانس وکیل»، خدمات حمایتی است که به‌صورت فوری با حفظ زمان صورت می‌گیرد و یک وظیفه اجتماعی است اما وقتی در دادگاه از یک قشر آسیب‌پذیر حمایت می‌کنیم فرآیند صدور مجوز باید با عقل و منطق باشد و تسریع سبب ضایع‌شدن حقوق مردم نشود.

بیشتر بخوانید:

طرح اورژانس وکیل برای شرایط بحران‌زا حائز اهمیت است

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: «اورژانس وکیل»، مشاوره‌ی حقوقی رایگانی است که در لحظه می‌تواند از بِزه‌دیدگانِ بی‌پناه گره‌گشایی کند. امیدوارم وکلای نیکوکاری که به‌صورت داوطلبانه پا به میدان گذاشته‌اند در این مسیر ثابت قدم باشند و با افتخار و بی‌منّت به خدمت خود ادامه دهند.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات فرد بزه‌دیده در شرایط روحی و روانی سختی قرار می‌گیرد که بلاتکلیف مانده و قدرت تصمیم‌گیری از او سلب می‌شود و در این شرایط پراسترس‌ به‌دنبال یک حامی است.

وی عنوان کرد: طرح اورژانس وکیل که توسط کانون وکلای دادگستری استان قزوین آغاز شده، برای شرایط بحران‌زا حائز اهمیت است و برای قشر در معرض آسیب همچون کودکان، جوانان و زنان مفید فایده خواهد بود.

قانون حمایت از حقوق کودکان و زنان بی‌سرپرست وجود دارد اما به‌صورت آنی و اضطراری نیست

وی تصریح کرد: اگر اورژانس وکیل عملکرد موفقی داشته باشد می‌تواند در کانون وکلای سراسر کشور تسرّی پیدا کرده و یاریگر اقشار آسیب‌پذیر در لحظات بحرانی و پراسترس باشد.

غضنفرآبادی اظهار کرد: مخاطبان اورژانس وکیل، افرادی هستند که متأسفانه پناه خاصی ندارند و بعضاً از حمایت کسی برخوردار نیستند و از ناحیه نزدیکان خود مورد تعرض و آسیب قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: قانون حمایت از حقوق کودکان و زنان بی‌سرپرست وجود دارد و در قالب معاضدت‌های قضایی حامی آن‌هاست اما به‌صورت آنی و اضطراری نیست و خدمات آن‌ها معطوف مراحل رسیدگی به پرونده در دادگاه و دادسراست؛ اما طرح وکیل تلفنی، حمایتگر، در دسترس و مؤثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مشکلات مردم در اولویت است و رسیدگی به آن‌ها ضروریست

فریبا رضایی، وکیل دادگستری و رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری استان قزوین در این جلسه گفت: مشکلات مردم در اولویت است و رسیدگی به آن‌ها ضروریست. اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری قزوین، همچون پیشخوان ارائه خدمات قضایی رایگان برای مردم است که با فاصله گرفتن از مدیریت سنتی، با اطاعت از قانون، رسیدگی آنی به مشکلات اجتماعی را برای خود تعریف کرده است.

وی گفت: برخی از مخاطبان بزه‌دیده و در معرض آسیب حتی هزینه رفت و آمد برای رسیدگی به مسائل خود در اداره معاضدتی را هم ندارند درصورتی‌که در خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده، لحظات حائز اهمیت هستند. لحظات را باید غنیمت شمرد و برای خدمت‌رسانی به مردم لحظه‌ای درنگ نکرد.

این وکیل دادگستری گفت: استان قزوین با برخورداری از ظرفیت وکلای داوطلب و نیکوکار طرح وکیل تلفنی را راه‌اندازی کرده تا با ارائه خدمات فوری مشاوره‌ی تلفنی به عموم مردم، در کنار مردم باشد تا مشکلات‌شان رفع شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا