ویژهیادداشت

عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز: آزمونی بزرگ پیش روی دادستان کانون قرار دارد

وکلاپرس- علی یاراحمدی عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز در یادداشتی اینستاگرامی نسبت به جلسه اخیر هیات مدیره کانون وکلای مرکز و انتخاب دادستان انتظامی این کانون انتقاداتی مطرح کرد.

به گزارش وکلاپرس جلسه در اخیر هیات مدیره کانون وکلای مرکز که با حواشی نیز همراه بود وکیل کامران آقایی با کسب ۷ رأی از مجموع ۱۲ رأی به عنوان دادستان دادسرای انتظامی این نهاد انتخاب شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل یاراحمدی در یادداشتش با اشاره به خروج ۵ نفر از اعضای اصلی هیات مدیره از جلسه و عدم حضور آن ها در دور دوم انتخابات، جلسه را فاقد رسمیت دانسته و از وکیل کامران آقایی به عنوان منتخب دادستان انتظامی کانون مرکز درخواست عدم پذیرفتن این سمت را کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت وکیل یاراحمدی به شرح زیر است:

آزمونی بزرگ برای دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز

بر هیچ یک از همکاران گرامی پوشیده نیست که، هیات مدیره دوره سی یکم کانون وکلای مرکز در راستای همگرایی با سایر کانونها و تصمیم مجمع عمومی اسکودا، مصوبه ای مبنی بر عدم اجرای آیین نامه ۱۴۰۰ قوه قضاییه تصویب نمود، و بعد از اعلام نتایج انتخابات صحیح و کم نظیر، هیات مدیره دوره سی دوم، به ناگاه پنج نفر از منتخبین گرامی با رای دادگاه عالی انتظامی قضات از عضویت در هیات مدیره کانون وکلای مرکز، تعلیق گردیدند و پنج عضو دیگر از علی البدل به اصلی ارتقاء جایگاه حاصل نمودند.

برابر دادنامه فوق که در سایت کانون وکلای مرکز نیز وجود است، کانون مرکز را ملزم به رعایت آیین نامه ۱۴۰۰ می نماید.

متعاقباً در اجلاس عمومی اسکودا در تهران، بیانیه اجرای آیین نامه را هم زمان با اصلاح مواد ناقض استقلال مورد پذیرش اکثریت کانونها قرار گرفت و متعاقبا بیانیه ای در این خصوص منتشر گردید.

حسب اطلاع برای اعضای بزرگوار هیات مدیره دوره سی یکم به جهت صدور مصوبه منع پذیرش آیین نامه ۱۴۰۰ کیفرخواست انتظامی صادر گردیده است.

با استقرار اعضای جدید هیات مدیره دوره سی دوم تمامی جلسات بر اساس آیین نامه ۱۴۰۰ اداره و تشکیل می گردد، به نحوی که تا کنون امکان شرکت برای اعضای محترم علی البدل در هیچ رای گیری، به جای عضو اصلی غایب مهیا نمی گردد.

همانطور که استحضار دارید، دادستان محترم انتظامی نقش کلیدی و از افتخارات کانونهای وکلاء برای اداره دادسرای انتظامی در فرایند خود انتظامی وکلای محترم دارد.

اصولا دادستان انتظامی از بین همکاران غیر جناحی، مسلط به قوانین و مقررات،همچنین آشنا به رویه های دادسرا و دادگاه انتظامی که دارای سابقه کافی در این حوزه باشد، انتخاب می گردد.

باتوجه به مذاکرات سابق اعضای محترم هیات مدیره مقرر بود تا در جلسه مورد نظر نامزدهای دادستانی تعرفه وسپس رزومه و سوابق همچنین دیدگاه های آن ها در جلسه بعد با حضور نامزدها تشکیل گردد،تا دادستان محترم با پشتوانه حداکثری اعضای محترم هیات مدیره انتخاب گردد،که با درخواست تنفس انتخاب دادستان متوقف گردید و با عدم پذیرش تجدید جلسه انتخاب دادستان و خروج پنج عضو هیات مدیره از جلسه، متاسفانه به جهت تعجیل در انجام مراسم، بدون رعایت اصل تساوی بین نامزدها و عدم تمایل به شنیدن سوابق آنها، شخصی که فاقد سابقه و مسولیت در مرجع انتظامی بود،بعنوان منتخب هفت عضو محترم اعلام می گردد.

ایراد قانونی وارده به این انتخاب، عدم نصاب هشت عضو اصلی موضوع ماده ۳۴ آیین نامه ۱۴۰۰ می باشد، چرا که اعضای رای دهند خود اعتقاد به اجرای آیین نامه فوق داشته و در رای گیری از آرای چهار عضو محترم علی البدل حاضر در جلسه مطابق آیین نامه ۱۳۳۴ بهره نمی گیرند و حتی دستورات بعدی را نیز به جهت عدم نصاب قانونی اعضاء برابر آیین نامه ۱۴۰۰ از دستور خارج می نمایند.

آنچه مسلم است در جلساتی هم چون مجامع عمومی اسکودا و غیره به هنگام رای گیری چنانچه اعضاء حاضر جلسه را ترک نمایند و نصاب اعضای حاضر سلب گردد، امکان رای گیری به جهت عدم رسمیت مهیا نخواهد بود.

ماده ۳۴ صراحتا دلالت بر حضور هشت عضو در جلسه برای رسمیت بخشیدن به آن اشاره دارد و با خروج اعضاء این رسمیت ساقط و موجبی برای ادامه جلسه نخواهد بود.

لذا برابر ماده ۳۴ آیین نامه ۱۴۰۰ به جهت عدم نصاب هشت عضو در زمان انتخاب دادستان، چنین انتخابی به لحاظ عدم رعایت تشریفات قانونی فاقد اثر می باشد و محکوم به تجدید انتخابات می باشد.

بزرگواری که قرار است پیرو جلسه فوق، بر مسند انتظام وکلاء جلوس نماید و نماد رعایت قانون باشد، چگونه می تواند با کمترین پشتوانه و عدم رعایت مقررات قانونی در انتخاب وی، در جایگاه والای دادستان انتظامی ارائه خدمت نماید ؟

امیدواریم، همکار محترم با لحاظ ایرادات اعلامی در جهت رعایت مقرارت و قوانین و مصلحت صنف شریف وکالت، از انتخاب فوق عدول و سمت دادستان انتظامی را نپذیرد تا شائبه قانون گریزی از هیات مدیره کانون وکلای مرکز و ارکان آن زدوده شود.

ماده ۳۴ آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری

جلسات هیئت‌مدیره با حضور اعضای اصلی تشکیل می‌شود. در کانون مرکز (تهران) حضور هشت عضو اصلی و در سایر کانون‌ها سه عضو اصلی برای رسمیت الزامی است. مصوبات هیئت‌مدیره در کانون مرکز (تهران) با اکثریت مطلق آرای اعضای اصلی حاضر در جلسه و در سایر کانون‌ها با حداقل سه رأی اعضای اصلی معتبر است. در صورت تساوی آراء، رأی گروهی که مشتمل بر رأی رئیس جلسه باشد، معتبر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا