اخبار مجلس شورای اسلامی

طرح اصلاح ماده ۵۴ قانون دفاتر اسنادرسمی وکانون سردفتران و دفتریاران

عنوان طرح: طرح اصلاح ماده ۵۴ قانون دفاتر اسنادرسمی وکانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵

ماده واحده – تعرفه حق التحریر اسناد وحق الزحمه سایر امور دردفاتراسنادرسمی ، بر طبق نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، باید در پایان هرسال جهت اجرا درسال بعد توسط سازمان ثبت اسناد واملاک کشور ابلاغ گردد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی وکانون سردفتران ودفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵ مقرر می دارد: میزان حق تحریر طبق تعرفه تعیین شده وزارت دادگستری خواهد بود که باید هر چهار سال یکبار مورد بررسی مجدد قرار گیرد و درصورت اقتضا در آن تجدید نظر شود.

از طرف دیگر وفق بند های (۱) الی (۳) ماده واحده قانون توزیع حق التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب ۲۸/۲/۱۳۷۳ ؛ سردفتر مکلف است ماهانه ۱۰% از حق التحریر را بابت بیمه وبازنشستگی وامور درمانی ورفاهی سردفتران ودفتریاران وعائله تحت تکفل آنها به حساب کانون سردفتران ؛ ۱۵% به حساب دفتریار اول و۵۱% بعنوان پاداش به کارکنان دفترخانه ( علاوه بر حقوق ، عیدی ، سنوات وغیره ) پرداخت نماید واز ۶۰% بقیه مالیات مشاغل؛ حقوق پرسنل ، حق بیمه سازمان تامین اجتماعی ، اجاره محل ؛ آب ، برق ، گاز ، تلفن ، اینترنت ، ملزومات ولوازم التحریر، آبدارخانه ، نامه رسانی وغیره را پرداخت نماید که افزایش هزینه های جاری بصورت سالانه بوده لکن تعرفه حق التحریر هر ۴ سال یکبار باید مورد بررسی قرار گیرد وبارها اتفاق افتاده که سالها این تعرفه مورد بررسی وتجدید نظر قرار نگرفته فلذا ضمن ایجاد مشکلات معیشتی برای دفاتراسنادرسمی اعم از سردفتر، دفتریار وکارکنان دفترخانه ؛ادامه فعالیت کانون سردفتران جهت پرداخت حقوق بازنشستگی وبیمه ودرمان سردفتران ودفتریاران وعائله تحت تکفل آنان که فقط از محل واریز ۱۰% حق التحریر سردفتران اسنادرسمی تامین می گردد غیرممکن خواهد شد.

جهت رفع این معضل ، سازمان ثبت اسناد واملاک کشور طی تبصره ۶ تعرفه حق التحریر شماره ۷۷۸۱۱/ ۹۴ مورخ ۱۲/۵/۱۳۹۴ مقررداشت: تعرفه های مقرر دراین بخشنامه تا تصویب تعرفه جدید ، هر یکسال پس از اجرا به میزان ۱۰ درصد افزایش می یابد’.

لکن هیات عمومی دیوان عدالت اداری بموجب دادنامه شماره ۳۴۷ مورخ ۲۰/۴/۱۳۹۶ با استدلال زیر مبادرت به ابطال تبصره مذکور نمود:

 ‘نظر به اینکه در تبصره ۶ بخشنامه مورد اعتراض بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی وتورم ، به طور سالیانه افزایش ۱۰ درصدی حق التحریر تجویز شده است بنابراین تصویب تبصره ۶ به لحاظ عدم رعایت شرایط قانونی مغایر قانون واز حدود اختیارات مقام تصویب خارج است وبه استناد بند (۱) ماده ۱۲ ومواد ۱۳ و۸۸ قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می شود’.

بنابراین مشکل ومعضل مذکور کماکان به قوت خود باقی است.

لذا اصلاح ماده ۵۴ قانون دفاتراسنادرسمی بشرخ زیر ، مبنی براصلاح سالانه تعرفه حق التحریر طبق نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ؛ ضروری می باشد.

لذا طرح ذیل تقدیم میشود:

اسامی امضا کنندگان طرح اصلاح ماده ۵۴ قانون دفاتر اسنادرسمی وکانون سردفتران ودفتریاران

محمدرضا دشتی اردکانی – علی اکبر علیزاده بِرُمُی – سید علی یزدی خواه – سارا فلاحی – انور حبیب زاده بوکانی – احمدحسین فلاحی – غلامرضا منتظری – شیوا قاسمی پور – فرهاد طهماسبی – یحیی ابراهیمی – حسین حق وردی – جعفر قادری – رمضانعلی سنگدوینی – عباس جهانگیرزاده – اسماعیل حسین زهی – جعفر راستی – سیدالبرز حسینی – اصغر سلیمی – جلال محمودزاده – احسان ارکانی – محمدحسین فرهنگی – ولی الله بیاتی – منصور شکرالهی – مجید ناصری نژاد – صُُدیف بََدری – قاسم ساعدی – سید غنی نظری خانقاه – سیدناصر حسینی پور – ذبیح الله اعظمی ساردویی – فاطمه محمدبیگی – بهروز محبی نجم آبادی – عبدالکریم جمیری – مجید نصیرائی – موسی احمدی

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. دفترخانه های اسناد رسمی و ازدواج و طلاق برای نوشتن یک سند
    دو سه صفحه ای که عمدتا متن رو آماده دارن و کپی پیست می کنن با یک سری تغییرات جزیی متن سند رو تنظیم می کنند و پول زیادی از مردم می گیرند . اسنادی که تنظیم شده رو ملاحظه بفرمایید که سردفتران به ازای هر کلمه از متن سند چه مبلغی از مردم دریافت می کنند ! سردفتران عمدتا از اقشار پردرآمد جامعه هستند جهت تنویر افکار عمومی کانون سردفتران و سازمان ثبت اسناد درامد حق التحریر هر ماه سردفتران را منتشر کند و مجلس هم از درامد سردفتران تحقیق و تفحص کند . نمایندگان مردم لطفا به این طرح رای ندهند چون ظلمی اشکار به مردم است .

    1. هستن دفاتری که درآمد زیادی دارن، ولی همه که مثل هم نیستن، با۱۵ سال سابقه سردفتری تو مرکز شهر تهران و ۲۰ سال درس خوندن، حق التحریر ۳۰ میلیونی دارم که ماهانه برای یه نفر کارمندم با بیمه و عیدی دارم ۱۰ میلیون پرداخت میکنم، ۳ میلیون بابت ۱۰ درصد کانون میدم، محل دفتر برای پدرم هست که اجاره نمیگیره(فقط۱۵ میلیون اجاره دفتر میشه)، ۱۵ درصد سهم دفتریار و پرداخت نمیکنم چون همسرم هست، حالا هزینه مالیات و اینترنت و برق و تلفن و خورد و خوراک و… حالا شما پیدا کن پرتقال فروش را!!! هر روز هم که مملکت تعطیله، شمایی که با کارمند مقایسه میکنی این هزینه ها رو پرداخت میکنی؟ یا هر روز تعطیل تو خونه نشستی و از جیب ما که مالیات میدیم میخوری؟ همین طوری یه چیزی میگی

      1. همون پرتقال فروش، مالیات میده ، عوارض میده ، حقوق کارگر میده ، بیمه پرداخت می کنه ، هزینه های اب و برق و گاز ووو پرداخت می کنه یا اون کارمندی که شما اشاره کردی با ۲۰ سال درس خوندن و ۲۰ سال سابقه کار دولت چقدر حقوق به این کارمند می ده ؟امسال ۲۰ درصد به حقوق کارمند افزوده شده ولی تورم بالای ۴۰ درصد هست ! این حقوقی که دولت به کارمند میده حقوق ده روز هم نیست اما سر هر ماه دولت اول مالیات از حقوق کارمند کسر میکنه . بنابراین تو بیشتر مشاغل این هزینه ها با درآمد کم هست .اما چرا بابت تنظیم یک سند دو سه صفحه ای که عمده متن هم کپی پیست هست مردم باید از جیب خودشان پول زیادی پرداخت کنند صرفا بخاطر اینکه به درآمد سردفتران افزوده شود ؟!! این اقدام موجب کاهش مراجعه مردم به دفاتر جهت تنظیم سند خواهد شد چون مردم توان پرداخت هزینه های اضافی جهت تنظیم سند رو ندارن .این تورم افسار گسیخته موجب بروز فشار حداکثری به مردم شده لذا نمایندگان باید به همه اقشار جامعه توجه داشته باشند نه فقط قشر خاصی مثل سردفتران . نمایندگانی که این طرح رو امضا کردند پاسخگوی کارمندان ، کارگران ، نظامیان و دیگر اصناف هم باشند . عدالت ایجاب می کند که نمایندگان بر اساس تورم واقعی که فشار مضاعفی بر مردم ایجاد کرده طرحی اماده کنند که همه اقشار جامعه را تحت پوشش قرار دهد نه اینکه صرفا قشر خاصی از جامعه مثل سردفتران که عمدتا وضع مالی خوبی دارند .

        1. همون بهتر که برای تنظیم سند خودرو که سالها عده ای تلاش کردند اون را از دفاتربگیرند وگرفتند بریم مرکز تعویض پلاک که قدر دفاتر دستمون بیاد الان هزینه ای که مراکز تعویض پلاک میگیرند کم که نشده چند روز باید کارت راول کنی که بخواهی دفترخانه نری ودرمرکز تعویض پلاک به اصطلاح همه کارها یکحا انجام بشه که اینطور نیست دفاتر همه کارها را خودشون انجام میدادن نه دنبال نقل وانتقال لازم بود بری نه شهرداری مه اینقدر معطلی منتهی ما ملت خودمون کاری کردیم که سه چهار روز برای تنظیم سند وتعویض پلاک باید معطل بشیم که قدرعافیت دستمون بیاد نه قبلا که یک صبح تاظهر هم تعویض پلاک میشد هم سند را دفترخانه تحویل میداد درتعویض پلاک هم فقط یک مورد پول پرداخت میشد ودردفترخانه کلا تصفیه حساب یکجا انحام میشد الان باید رفت پلیس باضافه ۱۰ خلافی گرفت بایدرفت دفتر پیشخوان نقل وانتقال پرداخت کرد اگر سیستم قطع نباشه بعد بایدرفت شهرداری عوارض داد باید رفت تعویض پلاک نامه گرفت برای بازدید افسر برگشت تعویض پلاک میگه برو دو روز یا سه روز دیگه بیا فیش ها را کارت همراهت باشه پرداخت کن وبرو دوباره یک روز دیگه بیا سند وپلاک راتحویل بگیر از کار وزندگی آدم باید بزنه تا بتونه یک سند بزنه حالا بهتر شد مسلمه که نه هزینه اش هم اضافه تر نشده کمتر هم نشده

      2. شما فرمودید که مردم اطلاعی از وضعیت درآمد دفترخانه ها ندارند و گفتیید ما نسنجیده حرف می زنیم .بسیار خب مجلس محترم در مورد دفترخانه ها اعم از درامد و هزینه ها تفحص کند و کانون سردفتران و سازمان ثبت هم حق التحریر ماهانه سردفتران را منتشر کند تا مردم متوجه واقعیت شوند و سپس درامد دفترخانه ها با دیگر مشاغل هم مقایسه شود و به اطلاع مردم برسد . اینکه فرمودید دفترخانه ها هزینه دارند درسته، ولی عمده مشاغل خصوصا مشاغل خصوصی یک سری هزینه هایی دارند اما ایا درسته که ما هزینه هامون رو از جیب مردم تامین کنیم اونم تا این شرایط اقتصادی ؟شما خودتون دارید می گید هزینه هامون بالاست و چیزی برامون نمی مونه توقع دارید که از مردم بگیرن بدن به شما ! از طرفی بنده عرض کردم با این تورمی که هست مجلس باید یه فکری به حال همه مشاغل کند چون درامدها با تورم افسار گسیخته تناسبی ندارد تقریبا همه مشاغل با این معضل مواجه هستند . اینکه طرحی داده بشه صرفا برای سردفتران درست نیست. همین الان پزشکان و وکلا و دیگر مشاغل از از وضعیت شغلی خودشان ناراضی هستند و نمایندگان باید هر روز طرحی برای افزایش درامد هر شغل به مجلس تقدیم کنند ، این درست نیست .
        نمایندگان باید به فکر همه مشاغل و اقشار جامعه باشن نه قشر خاص. اگر قراره هر سال بر اساس تورم واقعی به درآمدها اضافه بشه
        قانونی جامع و کامل برای همه مشاغل و اقشار جامعه وضع بشه نه قشر خاص

        1. دوست محترم درپاسخ به شما هستند عده قلیلی که وجوهی اضافه میکیرند اما اینگونه نیست که همه اینطور باشند بنده خودم ۳۴ سال دردرفتر اسنادرسمی خدمت کرده ام که ۱۲ سال دفتریار بوده ام و۲۲ سال سردفتر اما دارایی بنده یک خانه ویلایی ویک آپارتمان ۸۰ متری ویک اتومبیل کوئیک میباشد وفعلا بازنشسته هستم اگر بقول شما درآمدهای خیلی بالا دارند دفاتر مشت نمونه خرواراست قطعا سردفترانی بسیار زیاد وجود دارند که شرایط مادی آنها شاید از بنده هم کمترباشد یا بهترباشد اما وقتی،صحبت از مسئولیت مستقیم یک سردفتر میکنیم شما به این مطلب توجه نمیکنید که چه استرسی به سران دفاتر اسنادرسمی وارد میاید شما یک وکیل را درنطر بگیرید قطعا درآمد بیشتری از یک سردفتر دارند اما چون آماری نمیدهند درآمد آنان بر ملت پوشیده است یا شما بنکاه های املاک را درنظر بگیرید برای تنظیم یک مبایعه نامه ببینید چه مبالغی دریافت میکنند فقط بعضی روزنامه نگاران به سردفتران توجه کرده واذهان عمومی را خدشه دارمیکنند والا اینگونه نیست از طرفی تعرفه قانونی است وهیچ دفتری نمیتواند برخلاف مقررات وجهی دریافت نماید سند رسمی سند عادی نیست که تنظیم کننده آن مسئولیت کیفری یا جزایی داشته باشد

    2. داداش چرا خام صحبت می کنی سرت رو عین کبک کردی زیر ب ف و از شرایط اقتصادی و تورم جامعه و دخل و خرج بی اطلاعی. خواهشن برای اینکه، الکی یه چیزی گفته باشی نظر نده.

    3. خوب به شما چه ظلمی شده لطفا حضوری به یه دفترخونه سر بزن درآمدش رو ببین سپس هزینه هایش رو کم کن اون موقع قضاوت کن عزیز دل!!

    4. درود بر شما دوست عزیز. به نظر میرسد شما نیز مانند اکثریت مردم اطلاع چندانی از امور ثبتی و دفاتر اسناد رسمی و بویژه وجوه دریافتی دفترخانه ندارین چون در غیر این صورت قطعا نظر شما تغییر میکرد. اولا اعتبار اسناد تنظیمی توسط دفاتراسناد و ارزشگذاری آن مطلقا نباید بر مبنای تعداد سطور سند محاسبه شود. این بقول شما دو، سه سطر سند حافظ و متضمن حق و حقوق افراد است و وجوهی که توسط دفترخانه بابت تنظیم اسناد اخذ میشود باید با این معیار ارزشگذاری شود نه بر اساس تعداد اوراق یا تعداد سطرهای سند.ثانیا ۴۰٪ وجه دریافتی از هر سند به محض وصول بابت سهم دفتریار و سهم کارکنان و سهم کانون منظور میشه و سردفتر از شصت درصد باقی مانده باید هزینه های مربوط به اجاره دفتر و آب و برق و تلفن و اینترنت و کاغذ و تعمیر و نگهداری ماشینهای اداری و .. رو هم باید پرداخت کنه که این خدمات هم حداقل بیست درصد رو شامل میشه بنابراین در خوشبینانه ترین حالت فقط ۴۰٪ از درآمد دفترخونه به شخص سردفتر میرسه که با توجه به ارزش سند رسمی واقعا این درآمد ناچیز محسوب میشه…

    5. … من کارمند دفتر خانه هستم و شغل و تخصص من این هست اگه نتواندهزینه ها رو تامین کنه امثال ما یا باید با حقوق کم قانع باشیم یا بیکار بشیم مردم مردم که میکنین کی هستن من هم مردمم مگه چه گناهی کردم که ایران بدنیا اومدم

    6. دوست عزیز آواز دهل از دور خوش است پیاده شوید باهم برویم شما ذهن خود را زیاد خسته نکنید اولا حق التحریر دفترخانه آنچه که قانون مصوب کرده تماما مربوط به سردفتران نیست از کل حق التحریر ماهانه یک دفترخانه که بطور میانگین ۱۰۰ میلیون تومان است بطور قطع ۶۰ درصدآن متعلق به کانون سردفتران ودفتریار وکارکنان دفاتر اسنادرسمی وکرایه محل وملزومات اداری ولوازم التحریر وآب وبرق وگاز ومالیات بردرآمد اداره امورمالیاتی است وفقط ۴۰ درصد متعلق به سردفتراست واز یک سند وکالت فروش که حق التحریرآن درحال حاضر ۳۰۰ هزارتومان است حدودا ۱۲۰ هزارتومان متعلق به سردفتراست حق الثبت ومالیات نقل وانتقال مربوط به سازمان ثبت واداره امورمالیاتی است حال شما درنظر بگیرید بنگاه های املاک درصورت عدم سازش با طرفین معامله حداقل اگر قانونی کارکنند از یک خانه یک میلیاردی حداقل باتعرفه قانونی یک میلیون تومان وصول میکنند این مبلغ جدای از وجهی است که احیانا بعضی دفاتراملاک از فروشنده یا خریدار پنهانی وصول مینمایند درحالیکه دفاتر اسنادرسمی حق دریافت چنین وجوهی ندارند ونخواهند گرفت شما هرمبلغی دردفترخانه پرداخت میکنید را ابواب جمعی سردفتر منظور ننمائید هزینه استعلام وحق الثبت ومالیات متعلق به دفترخانه نیست بنده شخصا یک سردفتر بازنشسته هستم که برای فروش یک آپارتمان دریکی از شهرهای شمالی کشور بالاجبار بجای تعرفه قانونی بنگاه املاک مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان برای معامله ۱میلیارد و سیصد وشصت میلیون تومان پرداخت کردم شما سری به بنگاههای املاک بزنید متوجه عرایض بنده خواهید شد پس لطفا قضاوت ناحق نکنید چون برای پرداخت بدهی اجبارا آپارتمان مبلغ فوق را ۱۱۰ میلیون بنگاه دار ازبنده اخذ نمود که زودتر برایم پول تهیه کند واین ملک فروش برود درحالیکه نهایت تعرفه قانونی آن بنکاه نسبت به مبلغ مذکور وسهم بنده که فروشنده بودم از ۵ میلیون تجاوز نمیکرد

      1. همین امروز_ ۲۰ / ۳ / ۱۴۰۲ خبر گزاری تسنیم تو سایت و فضای مجازی یک خبر گذاشته مبنی بر افزایش صد در صدی حق التحریر و خدمات ثبتی بعد هم به یک تخلف از اخذ تا ۸ برابر هزینه رسمی سند اجاره اشاره کرده . عین متن خبر رو تو سایت ببینید .

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ – ۱۳:۰۷

  2. اینا همه اش شعاره بخدا ۲۵ساله در دفترخانه کار میکنم سردفتر قبلی بعد از ۱۸سال فوت کرد نزدیک ۷ساله با این سردفتر جدید کار میکنم حالا یه خورده حق التحریر رفته بالا میگه باید پوله بیمه را خودتان پرداخت کنید شکایت بردم پیش بازرسا میگن به ما ربطی نداره سردفتر خودش میدانه حال داد مان پیش کی ببریم نمیدانم یکی از دفاتر سطح سنندج

    1. بله دیدیم که بعضی کارکنان دفترخانه از سردفتران شاکی هستن و میگن سردفتران حق و حقوقمان را کامل پرداخت نمی کنن .

  3. واقعا برای کاری که انجام می داند زحمت و تلاشی نمی کنند
    چون قوه قضائیه و وکلا از خودشان است قوانین را هم به نفع خودشان تغییر می دهند.

  4. سردفتران اسنادرسمی رابایدازدرون دیدنه بیرون وجوه دریافتی دردفترخانه مشخص وطبق قانون است.باکمی دقت وجهی که برای سردفتر باقی میماندحتی درحدحقوق یک کارمند متوسط نیست.(البته سردفترمتعهد)که بسیارند.من سی سال. سردفتربودم همه هستی ام یک خانه صدمتری است‌.وحقوق بازنشستگی.اگرعزیزان زحمتکش کانون بخصوص بیمه ودرمان امسال بایک جراحی قلب همسرم باصدای خانه راهم می‌فروختم.مسئولیت وجدانی وقانونی سردفترباهیچ شغل قابل مقایسه نیست.بدینوسیله ازسازمان ثبت وکارکنان وهیات مدیره کانون قدردانی میکنم.منصف باشیم

  5. چرا نسنجیده می‌نویسی ،من بخاطر هزینه کم از سردفتری انصراف دادم،کدام پول،کدام هزینه زیاد،یکروز برو دفتر یکی از دفاتری که نزدیک هستید ببینید چرا نمیتونند کرایه مکان یا حقوق کارمند یا دفتر یار را بدهند،بله جاهایی هست که شلوغه در ماه حق والتحریر خوب میشه.امروزه مردم پولی ندارند یا توان خرید ملک را ندارند و از طرفی سند ماشین را از دفاتر گرفتند،وقتی بری تو کار میفهمیم که چرا ‌وکیل میخواد بره سردفتر بشه و سردفتر زحمت مطالعه میکشه که وکیل بشه.

  6. نمایندگان محترمی که این طرح رو پیشنهاد دادن ایراد از خودشونه . اساسا چرا ما تو کشورمون تورم داریم ؟ اون هم تورم ۴۰ ، ۵۰ درصدی که باعث شده درامدها با هزینه ها تناسب نداشته باشد ؟ طرحی بدهیم که تورم مهار بشه ، هزینه های مشاغل کاسته بشه ، ارزش پول ملی افزوده بشه ووو .
    جلو تورم رو بگیریم تا نخواهیم از جیب مردم جبران کنیم .

  7. باسلام من ۱۶سال دفتر ازدواج دارم هنوز مستاجرم درماه بااین اوضاع اقتصادی شاید ۷تانهایتا۱۰فقره ثبت ازدواج دارم که با تعرفه الان میشه۸۵۰۰که اجاره دفترماهیانه۴۵۰۰است کرایه منزل۵۵۰۰است به جز خرج سه تا فرزند بماند صدای دهل از دورخوش است با اینهمه تورم تعرفه عقد باید بالای ۳تومان بشود نه ۸۴۴تومان ببینید سران دفاتر ازدواج اکثریت به دلیل روحانی بودن حرفی نمیزنن

  8. دوست محترم تعرفه اضافه شود کارکنان دفاتر هم به نسبت تعرفه ۱۵ درصد آنرا از سردفتر دریافت میکنند از طرفی اگر دفاتر حقوق ثابت کارکنان غیر رسمی خودرا به میزان حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲ پرداخت کنند آنهم از طرف سازمان تامین اجتماعی همه ساله اضافه میگردد که دفاتر بایستی همه ساله حقوق کارمندان خودرا براساس مصوبه وزارت کار پرداخت نمایند پس اینگونه نخواهد بود که تعرفه دفاتر اضافه شود ولی کارکنان دفاتر همان حقوق قبلی رابگیرند توجه داشته باشید به این مطلب وهر دفتری تخلفی دراین زمینه بنماید قابل تعقیب خواهد بود

  9. خبرگزاری تسنیم ۲۰ / ۳ / ۱۴۰۲ نوشت :
    تسنیم/ دفاتر اسناد رسمی پس از افزایش ۱۰۰ درصدی حق‌التحریر، از شهروندان ۸ برابر هزینه رسمی را برای اسناد اجاره‌بها دریافت می‌کنند!

  10. دولت هیچ زمان به نفع مردم کار نکرده فقط راه دزدی رو برای آن نهادی که دوست داره باز میکنه قبلا روی یک روز سند در دفترخونه میزدی با مبلغ خیلی پایین‌تر الان به بدبختی باید نوبت بگیری ونیروی انتظامی برا هرجا دلش بخواد هزینه گذاشته باید پرداخت کنی وچهار روز علافی تا سند بهت بدن آخه این چه دولتیه

  11. بعضی از سردفترا چه داشته باشن چه نداشته باشن همش می نالن .تو سردفترا رقابت بر سر جمع آوری پول و حق التحریر بیشتر هست برای هم مسابقه پول جنع کنی گذوشتن .بنده های ناشکر

  12. ۱-درآمد دفاتر اسناد رسمی به اندازه کافی بالا است، شما نگران تباشد، ۲- مگر حقوق کارگر و کارمند را به اندازه تورم بانک مرکزی بالا می برید که حالا به فکر دفاتر اسناد رسمی افتادید، ۳-هزینه های تنظیم سند به اندازه کافی بالا است انرا بیشتر نکنید و مردم را از تنظیم سند پشیمان ننماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا