اخبار قوه قضاییهرای

صدور یک رأی اصراری کیفری در هیأت عمومی دیوان عالی کشور درباره قتل غیر عمد

وکلاپرس ـ صفحه اینستاگرامی رییس دیوان عالی کشور از صدور یک رأی اصراری کیفری در هیأت عمومی دیوان عالی کشور(شعب کیفری) خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، صفحه اینستاگرامی حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی کشور، از صدور یک رأی اصراری درباره موضوع قتل خبر داد.

بیشتر بخوانید:

در توضیحات پست منتشر شده آمده است:

در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور (شعب کیفری) روز سه شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ در خصوص رای اصراری دادگاه کیفری یک استان خوزستان به شرح اینکه استفاده از کلت کمری به شوخی بعد از درآوردن خشاب و چکاندن آن به سوی شخص در یک مجلس خصوصی که نتیجه آن شلیک شدن یک گلوله( که از قبل در لوله سلاح بوده ومتهم آگاه نبوده) و اصابت به سر طرف مقابل و قتل وی بوده است، قتل غیرعمدی تشخیص دادند و رای شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور که مشعر بر این امر است را با رای قاطع تایید کردند.

زمانی‌که در مورد اتهامی دادگاه شخصی را مجرم شناخته و حکم به مجازات وی می‌دهد؛ اما پرونده حسب مورد برای تجدید نظر به دیوان عالی می‌آید و شعبه دیوان عالی کشور دلائل را برای مجرمیت متهم کافی نمی‌داند و حکم دادگاه را نقض و پرونده را به دادگاه دیگری می‌دهد. آن دادگاه نیز بر آنچه دادگاه قبلی نظر داده اصرار می‌ورزد و نظر دیوان عالی کشور را نمی‌پذیرد.

هیات عمومی دیوان عالی کشور با حضور سه چهارم روسا و مستشاران شعب کیفری رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم می‌کند. به این نظریه که فقط یک بار و برای دادگاه بدوی سوم لازم‌الاتباع و الزام‌آور است، رای اصراری گفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا