گفت و گوویژه

سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل ؛ بی احترامی به آرای وکلا

وکلاپرس- مصوبه سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با واکنش های متعددی از سوی موافقان و مخالفان همراه بوده است.

دکتر سیدمهدی حجتی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس از مخالفت خود با این مصوبه سخن گفت. مشروح این گفت و گو در ادامه آمده است.

این وکیل دادگستری ضمن مخالفت با این مصوبه اظهار کرد: سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل برخلاف ماده ٢ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری است.

بیشتر بخوانید:

سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل برخلاف قانون است

وی ادامه داد: قطعا مخالف سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل هستم. زیرا در قانون آمده است که کانون وکلا به وسیله هیأت مدیره اداره می شود که مرکب از ۱۸ عضو است.

بنابراین این ۱۸ عضو اعم از اصلی و علی البدل، مجتمعا اداره امور کانون را بر عهده دارند. در تمام ادوار گذشته هیأت مدیره نیز رویه به همین کیفیت بوده است که اعضای علی البدل نیز در مذاکرات و امور مربوط به اداره کانون وکلا نقش و حضور فعال داشته باشند و تنها حق رأی ندارند.

سلب حق اظهار نظر؛ بی احترامی به آرای وکلا

حجتی با تاکید بر این مسئله که این اعضا نیز منتخب جامعه وکالت هستند افزود: این اعضا نمایندگی لازم را از جامعه وکالت دارند و هرگونه سلب اظهار نظر از این افراد دلالت بر عدم احترام به آرای وکلا می کند.

وی ادامه داد: این مصوبه به دلیل تفسیر نادرستی که از آیین نامه اداره جلسات هیأت مدیره -که در دوره سی ام به تصویب رسیده است- شده است، نمی تواند دوام و قوام پیدا کند.

هم اکنون نیز طرحی را در هیأت مدیره جهت اصلاح مجدد موادی از این آیین نامه در دستور کار قرار داده ایم تا در صحن مورد بررسی قرار گیرد. خوشبختانه با صحبت هایی که با سایر دوستان صورت گرفته است اراده لازم برای اصلاح این مصوبه وجود دارد.

استدلال موافقان مصوبه سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل

حجتی با اشاره به استدلال موافقان سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل گفت: استدلال موافقان براساس ماده ای است که در آیین نامه درخصوص نطق پیش از دستور اعضای علی البدل صاحب حق رأی پیش بینی شده و آمده است اعضای علی البدلی که در غیاب اعضای اصلی حضور پیدا می کنند می توانند رأی دهند. بنابراین با حضور همه اعضای اصلی، اعضای علی البدل حق اظهار نظر ندارند.

بیشتر بخوانید: موافقت دکتر اشرافی با مصوبه سلب حق اظهارنظر اعضای علی البدل کانون وکلای مرکز

ضرورت بهره مندی کانون وکلا از ظرفیت تمام اعضا

این وکیل دادگستری ادامه داد: هرچند در بسیاری از کانون های وکلای دادگستری کشور، اعضای علی البدل در جلسات هیأت مدیره حاضر نمی شوند و حضور اعضای علی البدل درصورت فوت، استعفا، عزل و یا حجر عضو اصلی هیأت مدیره خواهد بود اما در کانون مرکز از سال ۱۳۰۹ تاکنون رویه بر استفاده از ظرفیت کلیه اعضا بوده است.

دلیل این امر نیز بارش افکار درمورد موضوعاتی که در جلسات هیأت مدیره عنوان می شود می تواند پتانسیل فکری هیأت مدیره را به شدت بالا ببرد. لذا معتقدم کانون وکلا نباید خود را از ظرفیت اعضای علی البدل محروم کند و این مصوبه با قوانین فعلی در تعارض است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا