اخبار

سامانه میخک ؛ ارائه دهنده خدمات کنسولی به ایرانیان

وکلاپرس- سامانه میخک ارائه دهنده کلیه خدمات کنسولی شامل امور گذرنامه، امور سجلی، امور حمایت های کنسولی و قضایی، تنظیم وکالتنامه، تایید اسناد و… است.

به گزارش وکلاپرس، سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی) برای ارائه خدمات کنسولی در حوزه هایی شامل امور گذرنامه، امور سجلی، امور حمایت های کنسولی و قضایی، تنظیم وکالتنامه، تایید اسناد و… برای ایرانیان ایجاد شده است.

این سامانه بنا به ملاحظات امنیتی و رعایت حفاظت از اطلاعات حریم خصوصی مراجعین، اطلاع رسانی و علام نتایج درخواست فقط از طریق ارسال ایمیل به ذینفع انجام می شود. به همین دلیل با ارسال درخواست تکمیل شده، هیچ اطلاعات و سوابقی در سامانه باقی نمی ماند و هرگونه اصلاح یا تکمیل اطلاعات درخواست نیز صرفا از طریق مراجعه به نمایندگی تعیین شده درخواست امکان پذیر است.

نحوه ثبت نام در سامانه میخک

متقاضی در ابتدا بایستی وارد صفحه ثبت نام شود. در این قسمت با وارد کردن پست الکترونیک، کد ملی و کد امنیتی رمز عبور یکبار مصرف دریافت می کند. رمز عبور یکبار مصرف به ایمیل ارسال می شود.

برای ورود به سامانه بر روی لینک زیر کلیک کنید:

سامانه میخک

متقاضی پس از ثبت نام و دریافت رمز عبور، امکان ورود با رمز عبور را برای دفعات بعدی پیدا خواهد کرد.

ثبت پروفایل

در این قسمت متقاضی باید اطلاعات خود را تکمیل کند و با کلیک روی دکه ثبت، به مرحله بعد وارد شود. در این صفحه مشخصات متقاضی، اطلاعات محل زندگی، اطلاعات محل اقامت و اطلاعات تماس با وی بایستی درج شود.

با وارد کردن اطلاعات مذکور، پیش نمایشی از تمامی اطلاعات متقاضی نمایش داده می شود که او می تواند پس از چک کردن صحت اطلاعات، روی گزینه ثبت نهایی کلیک کند.

نحوه درخواست صدور گذرنامه

۱) درخواست صدور گذرنامه برای خود شخص

چنانچه متقاضی درخواست صدور گذرنامه برای خودش را داشته باشد، می تواند با گزینه «درخواست صدور گذرنامه برای خودم» اقدام کند. در این قسمت اطلاعات هویتی شخص که قبلا تکمیل شده است نمایش داده می شود. (درصورت مغایرت اطلاعات پس از ثبت و تکمیل درخواست و دریافت رسید، جهت ویرایش اطلاعات بایستی به نمایندگی مراجعه شود.)

علاوه بر این بایستی سایر اطلاعات درخواست توسط متقاضی تکمیل گردد و سپس تصاویر مدارک ثبت شود.

در ادامه متقاضی باید اطلاعات محل زندگی خود را تکمیل کند. درصورت مغایرت نشانی محل زندگی، امکان ثبت نشانی جدید وجود دارد.

در صفحه بعد متقاضی بایستی اطلاعات سوابق تحصیلی خود را تکمیل کند. درصورت مغایرت اطلاعات تحصیلی، امکان ثبت اطلاعات تحصیل جدید وجود دارد.

در مرحله بعد متقاضی باید اطلاعات تماس خود را وارد کند. درصورت مغایرت اطلاعات تماس، امکان ثبت اطلاعات تماس جدید وجود دارد.

در پایان درصورتی که اطلاعات ثبت شده مورد تایید متقاضی بوده باشد و مدارک بارگذاری شده نیز مطابق با اصل آنها باشد، بایستی روی گزینه ثبت نهایی کلیک کند تا کد رهگیری و رسید دریافت کند.

لازم به ذکر است اگر مدارک بارگذاری شده با اصل مدارک که توسط متقاضی به نمایندگی ارائه می کند مطابقت نداشته باشد و صحت صدور هر یک از مدارک نیاز به بررسی توسط مسئول مربوطه داشته باشد، ممکن است روند صدور گذرنامه به تاخیر بیفتد.

۲) درخواست صدور گذرنامه برای فرزند زیر ۱۸ سال

چنانچه متقاضی درخواست صدور گذرنامه برای فرزند زیر ۱۸ سال خود را داشته باشد، می تواند با انتخاب گزینه «درخواست صدور گذرنامه برای فرزندم (زیر ۱۸ سال توسط پدر/ جد پدری قیم قانونی)» اقدام کند.

متقاضی پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز که قبلا نیز به آن شاره شده است بایستی با در دست داشتن رسید، به نمایندگی مربوطه مراجعه کند.

نحوه درخواست صدور برگه عبور

چنانچه متقاضی درخواست صدور برگه عبور برای خود یا فرزندش را داشته باشد، می تواند با انتخاب گزینه «درخواست صدور برگه عبور برای خودم/ درخواست صدور برگه عبور برای فرزندم» اقدام کند.

متقاضی بایستی اطلاعات مورد نیاز از قبیل اطلاعات هویتی، ثبت مدارک و اطلاعات شغلی را تکمیل کند.

لازم به ذکر است اگر متقاضی قصد دارد با همسر یا فرزند زیر ۱۸ سال خود عبور کند، مشخصات آنان را به عنوان همراه در برگ عبور اضافه و فرم تکمیل کند.

در پایان درصورتی که اطلاعات ثبت شده مورد تایید متقاضی بوده باشد و مدارک بارگذاری شده نیز مطابق با اصل آنها باشد، بایستی روی گزینه ثبت نهایی کلیک کند تا کد رهگیری و رسید دریافت کند. نمایندگی پس از رسیدگی به درخواست بایستی نتیجه را به پست الکترونیکی متقاضی ارسال کند و متقاضی نیز بایستی با در دست داشتن رسید و اصل مدارک، جهت دریافت خدمت خود به نمایندگی مربوطه مراجعه کند.

نحوه درخواست اجازه خروج

چنانچه متقاضی درخواست اجازه خروج را داشته باشد، می تواند با انتخاب گزینه «درخواست اجازه خروج» اقدام کند.

متقاضی در این بخش بایستی اطلاعات مورد نیاز از قبیل اطلاعات هویتی، اطلاعات محل زندگی و سوابق تحصیلی، اطلاعات تماس، ثبت مدارک را تکمیل کند.

در پایان درصورتی که اطلاعات ثبت شده مورد تایید متقاضی بوده باشد و مدارک بارگذاری شده نیز مطابق با اصل آنها باشد، بایستی روی گزینه ثبت نهایی کلیک کند تا کد رهگیری و رسید دریافت کند. سپس متقاضی بایستی با در دست داشتن رسید و اصل مدارک، جهت دریافت خدمت خود به نمایندگی مربوطه مراجعه کند.

بیشتر بخوانید:

نحوه ثبت درخواست در سامانه میخک

تکته مشترک در ثبت تمامی درخواست هایی که در ادامه به آن اشاره می شود، این است که متقاضی ابتدا باید نسبت به ثبت نام و ثبت پروفایل اقدام کند. سپس وارد حساب کاربری خویش شود و باقی مراحل مربوط به درخواست موردنظر را انجام دهد.

الف) ثبت درخواست تشکیل پرونده تحصیلی

درصورتی که متقاضی بخواهد از مدارک تحصیلی خارج از کشور خود در داخل کشور استفاده کند باید حتما مدارک خود را به تایید سفارت و نمایندگی جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خود برساند. به همین منظور می بایست مدارک خود را به نمایندگی مورد نظر ارائه کند تا نمایندگی مهر، امضاء و صحت مدرک را تایید کند.

برای این کار ابتدا باید وارد سامانه شود و از لینک پرونده تحصیلی وارد درخواست تشکیل پرونده تحصیلی شده و پرونده تحصیلی خود را ثبت کند و سپس نسبت به درخواست تایید مدارک تحصیلی اقدام کند.

در این صفحه متقاضی (دانشجو) اطلاعات تحصیلی (نام موسسه/ دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گرایش تحصیلی، تاریخ شروع به تحصیل و تاریخ پایان تحصیل) و نمایندگی محل تائید (نام سفارت یا سرکنسولگری) را وارد و سپس تصاویر مدارک مورد درخواست را بارگذاری و بر روی دکمه تایید کلیک کرده و می تواند رسید (کد رهگیری) خود را دریافت و سپس به نمایندگی محل تائید مراجعه کند.

ب) ثبت درخواست تایید مدرک تحصیلی و درمانی

اشخاصی که برای معالجه و درمان به خارج از کشور مراجعه کرده اند، برای اینکه بتوانند هزینه های معالجات خود را بعد از بازگشت به کشور از وزارت بهداشت و یا بیمه دریافت کنند باید از طریق لینک درخواست تایید مدارک تحصیلی/ درمانی وارد صفحه درخواست تایید مدارک درمانی شده و مدارک درمانی خود را اعم از (گواهی بستری، آزمایش، صورت حساب بالینی وغیره) بارگذاری کرده و بعد از کلیک بر روی دکمه تایید اقدام به تایید مدارک درمانی خود کنند و سپس به نمایندگی مورد نظر مراجعه کرده تا نمایندگی مدارک درمانی را تایید کند.

ج) ثبت درخواست تنظیم وکالتنامه/ تصدیق امضا

تصدیق امضاء به معنی تایید امضا است. وکالتنامه ها و هر آنچه حکم صدور مجوز دارد مثل مجوز اجازه ازدواج برای دختر توسط پدر یا مجوز خروج همسر و فرزندان و غیره در این بخش انجام می شود.

درصورتی که متقاضی (موکل) بخواهد به فردی در داخل ایران وکالت برای انجام کاری بدهد، باید وارد لینک درخواست تنظیم وکالتنامه و تصدیق امضاء شده و سپس نوع وکالتنامه خود را که قرار است به متقاضی مورد نظر بدهد انتخاب کند.

در اینجا متقاضی به عنوان موکل می بایست مشخصات وکیل را وارد کند و بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده درخواست خود را ثبت و تایید و پس از دریافت رسید یا کد رهگیری به نمایندگی مورد نظر مراجعه  کند.

بدیهی است پس از تائید و مهر و امضا وکالتنامه، رضایت نامه یا مدرک تصدیق امضا توسط مامور کنسولی نمایندگی تایید و بارگذاری آن در سامانه، مراحل تائید و تصدیق تکمیل شده و در صورت نیاز مراجع داخل کشور، با مراجعه به سامانه از صحت صدور آن مطلع می گردند.

د) ثبت درخواست ایرانی بدون کد ملی

متقاضی ایرانی بدون کد ملی برای انجام امور خود، نخست بایستی با ثبت درخواست احراز هویت و مراجعه حضوری به نمایندگی بعد از طی مراحل قانونی، کد ملی خود را دریافت و سپس اقدام به ثبت پروفایل و درخواست کند.

ه) ثبت استعلام گواهینامه رانندگی

چنانچه متقاضی بخواهد گواهینامه رانندگی صادرشده ایرانی را ارائه دهد، باید تاییدیه پلیس راهنمائی و رانندگی ایران را داشته باشد. از طریق لینک استعلام گواهینامه متقاضی درخواست تایید گواهینامه رانندگی خود را ثبت و ارسال و سپس به نمایندگی مورد نظر مراجعه می کند.

و) ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه

چنانچه متقاضی قصد دریافت گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشد، از لینک درخواست گواهی عدم سوء پیشینه می تواند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام و بعد از ثبت درخواست با در دست داشتن رسید به نمایندگی مربوطه مراجعه کند.

ز) ثبت درخواست عابرین غیرمجاز

چنانچه متقاضی عابر غیرمجاز بوده باشد و قصد دریافت خدمت مانند گذرنامه و غیره داشته باشد، می بایست درخواست عابر غیرمجاز خود را ثبت و پس از ثبت درخواست با در دست داشتن رسید به نمایندگی مربوطه مراجعه کند.

ح) ثبت درخواست فوت

این درخواست بایستی از طریق پروفایل متوفی درج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا