اخبار کانون هاویژه

دکتر کاشانی: چالش‌هایی شبیه طرح تسهیل برای نهاد وکالت تازگی ندارد

وکلاپرس- نشست هم اندیشی وکلای استان یزد چهارشنبه گذشته (مورخ ۲۱ مهر) پیرامون طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار با حضور دکتر کاشانی (حقوقدان و استاد دانشگاه شهید بهشتی) و اعضای هیات مدیره کانون وکلای یزد برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس در این نشست ضمن ابراز تاسف نسبت به تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار و همچنین بررسی ابعاد و پیامد های تصویب طرح تسهیل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دعوت شد تا نسبت به انتقاد های وارده پاسخ گو باشند.

رییس کانون وکلای یزد: صرفاً در صدد تسهیل صدور مجوز، نه ایجاد اشتغال!

در این نشست دکتر علی زارع مهرجردی، رییس کانون وکلای یزد، با اشاره به تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی، این طرح را مخرب دانست و افزود: فقط عنوان این طرح با مسماست چرا که متاسفانه نه تنها حرفه وکالت را یک کسب و کار می‌داند، بلکه صرفاً در صدد تسهیل صدور مجوز آن می‌باشد نه ایجاد اشتغال؛

بیشتر بخوانید: دادستان یزد در خصوص طرح تسهیل مجوز کسب ‌کار: منتظر طوفانی از دعاوی و شکایات و ترغیب مردم به چالش حقوقی باشید

صرف اعطای پروانه وکالت می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد نماید؟

رییس کانون وکلای یزد عنوان کرد: این طرح ظاهراً می خواهد به فارغ‌التحصیلانِ بیکارِ رشته حقوق پروانه وکالت اعطا و اشتغال ایجاد نماید ولی آیا صرف اعطای پروانه وکالت می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد نماید؟ ایجاد اشتغال نیاز به بسترسازی و ایجاد زمینه هم دارد. مجلس می‌بایست در صدد لغو ظرفیت‌های غصب شده وکالت باشد.

ادعای اشتغال در مجلس واقعیت ندارد

دکتر زارع افزود: این درحالی است که با طرح‌های دیگری که در مجلس در حال بررسی یا ارائه هست معلوم می‌شود که ادعای اشتغال واقعیت ندارد. چرا که از یک‌سو با این طرح تعداد وکیل را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر با طرح‌هایی چون ساماندهی موسسات حقوقی و طرح اصلاح قانون استفاده از نمایندگان حقوقی، زمینه فعالیت وکیل در محاکم را از بین می‌برند.

مجلس می‌بایست درصدد لغو ظرفیت‌های غصب شده وکالت باشد

این وکیل دادگستری در ادامه بیان کرد: به‌نظر ما مجلس می‌بایست درصدد لغو ظرفیت‌های غصب شده وکالت از جمله ماده ٣٢ قانون آیین دادرسی مدنی و ارتقای فرهنگ مراجعه به وکیل باشد. در هر حال باید سرنوشت این طرح را به قضاوت آیندگان سپرد. ولی به عقیده ما این طرح اشتغال پایدار ایجاد نمی‌نماید و یک عده فارغ‌التحصیل را به سردفتر، کارشناس رسمی دادگستری و وکیل بیکار تبدیل می‌نماید و آن هم با یک معیار نسنجیده و ناکارآمد یعنی۷۰ درصد نمره ۱ درصد نفرات برتر، بدون آنکه ظرفیت حِرَف مهمی همچون سردفتری، کارشناسی رسمی دادگستری و وکالت در آموزش و همچنین ظرفیت و زیرساخت‌های دادگستری سنجیده شود.

بیشتر بخوانید: علی خضریان مدعی شد: هدف طرح تسهیل کسب‌وکار اشتغال آفرینی برای فارغ‌التحصیل حقوق نیست

حرفه وکالت حرفه‌ای انحصار طلب و نجومی بگیر نمی‌باشد

دکتر زارع بیان داشت: مخالفت مدیران نهاد وکالت با هجمه‌هایی از طرف مخالفان روبرو می‌شود ولی شما وکلای جوان جامعه که بیشتر از همه متوجه هستید، واقعاً می‌دانید حرفه وکالت، حرفه‌ای انحصار طلب و نجومی بگیر نمی‌باشد و باید لب و قلم به اعتراض بگشایید، من متاسفم که بگویم بعضاً وکلای جوان ما توانایی پرداخت اجاره دفتر و یا حق عضویت کانون را ندارند و از کانون درخواست معافیت از پرداخت دارند ولی با توجه به اینکه کانون ردیفی در بودجه کشور ندارد و یک نهاد خودگردان می‌باشد، نمی‌تواند به طور کامل از وکلای جوان خود در زمینه مالی حمایت نماید. امیدواریم در آینده نزدیک، مدافعان طرح تسهیل متوجه آسیب‌های فراوان آن شوند

اگر بدنه نهاد وکالت انفعال و سکوت را کنار بگذارد…

رئیس کانون وکلای استان تاکید کرد: اگر بدنه نهاد وکالت انفعال و سکوت را کنار بگذارد، قطعاً گفتار آنان از گفتار مدیران نهاد وکالت تاثیر گذارتر خواهد بود.

وی با ابراز تاسف از تصویب این طرح در مجلس اظهار داشت: تلاش‌های مدیران نهاد وکالت در اتحادیه و کانون‌های بیست و شش‌گانه استانی به ثمر ننشست و این طرح به تصویب رسید ولی به طور قطع امیدواریم در آینده نزدیک، مدافعان این طرح متوجه آسیب‌های فراوان آن شوند و هرچه زودتر درصدد اصلاح آن برآیند.

دکتر کاشانی: استقلال کانون وکلا مرهون تلاش‌های وکلای دادگستری است

در ادامه این نشست دکتر محمود کاشانی، وکیل دادگستری و استاد برجسته دانشگاه شهید بهشتی، با ابراز تاسف، از تصویب طرح تسهیل در مجلس اعلام کرد: برای من این گونه چالش‌ها و مشکلات برای نهاد وکالت تازگی ندارد و استقلال کانون وکلا مرهون تلاش‌های وکلای دادگستری است و همیشه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ برای دولت لازم الاجرا بود.

بیشتر بخوانید: واکنش رییس کانون وکلای مرکز به تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

وی ضمن بیان تاریخچه‌ای از کانون وکلای دادگستری، از تصویب قوانینِ ضد استقلالِ نهاد وکالت و کانون وکلا انتقاد کرد و افزود: قانون کیفیت اخذ پروانه مصوب سال ۱۳۷۶ نیز زیر پا گذاشته می‌شود به طوری که نامزد متقاضی شرکت در هیات مدیره کانون وکلا، پس از رد صلاحیت در دادگاه عالی انتظامی قضات باید از حق دفاع برخوردار باشد.

تسهیل صدور مجوز کسب و کار نمی‌تواند عنوان یک قانون باشد

وی ضمن انتقاد از طرح تسهیل گفت: چرا در این طرح تسهیل برخی از مجوزهای کسب و کار مورد نظر است، پس تسهیل سایر مجوزها در این طرح چه جایگاهی دارد؟! همچنین تسهیل صدور مجوز کسب و کار نمی‌تواند عنوان یک قانون باشد، زیرا طبق آیین‌نامه داخلی مجلس طرحی که در مجلس مطرح می‌شود باید دارای موضوع و عنوان مشخصی باشد. نمایندگان مجلس به صورت مستدل به انتقادهای وارده به طرح تسهیل پاسخ دهند.

نمایندگان مجلس انتقادهای وارده به طرح تسهیل را پاسخ دهند

دکتر کاشانی با اشاره به تاسیس صدها دانشکده حقوق، از عدم تصویب قوانین بروز و مورد نیاز جامعه در حال حاضر انتقاد کرد.

وی از نمایندگان مجلس دعوت نمود تا به صورت مستدل انتقادهای وارده به این طرح را پاسخ دهند. این استاد دانشگاه همچنین از عدم امکان حضور عادلانه وکلا در رسانه ملی جهت ارائه توضیحات و بیان انتقادات نسبت به این طرح ابراز گلایه نمود.

بیشتر بخوانید: رییس اسکودا: قوه قضاییه باید پاسخگوی پیامدهای حذف ظرفیت باشد

وی در پایان از وکلا خواست تا از قانون اساسی به عنوان حقوق ملت ایران دفاع نمایند و ابراز امیدواری کرد وکلا رسالتی را که تاریخ بر دوش ایشان گذاشته است بر عهده بگیرند.

منبع: کانون وکلای یزد

‫۲ دیدگاه ها

  1. یکی ازبدترین اساتیددانشگاه شهیدبهشتی که یه جزوه ۴۰۰صفحه ای برای مدنی ۷داشت امادریغ ازیه مقداردلسوزی برای تدریس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا