دیدگاهویژه

دستور رییس قوه قضاییه حاوی چه پیامی بود؟

وکلاپرس ـ دستور اخیر رییس قوه قضاییه پیرامون پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال برای مذاکره و اعطای مهلت مناسب به کانون های وکلا که روز یکشنبه(۲۸ اردیبهشت) رسانه ای شد، با استقبال گسترده جامعه وکلا روبرو گردید.

اگرچه پیام اینستاگرامی رییس قوه قضاییه خبر از عزم این نهاد بر عدم پیگیری و تصویب پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال می داد، اما عده ای آن را عدم تغییر موضع این قوه و ادامه روند کنونی دانستند. وکیل «نجات علی پور» در این باره معتقد است:

دستور اخیر رئیس قوه قضائیه نگران کننده است. برخلاف نظر همکاران محترم عقیده بر این دارم که دستور اخیر رئیس قوه قضائیه امیدوار کننده نیست زیرا امری که خلاف نص قانون است را چه حاجت به زمان است. امر مردود،مردود است دیگر لزومی ندارد بعد از دو ماه استدلال، استدلال جدیدی آورده شود دوستانی که این دستور را به فال نیک میگیرند و فرصت را مغتنم می شمارند استدلالی دیگری جز استدلال های قبلی دارند؟! استدلال محکم خلاف مر قانون، بزرگواران را قانع نکرده است.

اما در سوی دیگر برخی دستور رییس قوه قضاییه را دارای پیام های بینامتنی دانسته که می شود از فحوای کلام آیت الله رییسی استخراج کرد. وکیل «محمدعلی بهمنی‌قاجار» با همین دیدگاه به تحلیل دستور قاضی القضات پرداخته است:

همین که ایشان به مخالفت‌ها با آیین‌نامه پیشنهادی اشاره می‌کند، مشخص است که پیام مخالفت ۱۲ هزار وکیل دادگستری ، ۳۰۰ استاد دانشگاه و ۱۸۰ قاضی عالی‌مقام سابق آنچنان رسا بوده که مورد توجه عالی‌ترین مقام قضائی کشور قرار گیرد و ایشان با دیدگاهی هوشمندانه که از پیشینه قضائی‌اش ریشه می‌گیرد، رویکرد تعاملی با منتقدان متن پیشنهادی آیین‌نامه معاونت حقوقی قوه را برگزیده است.
به نظر می‌رسد نباید چندان در بخش تحلیلی دستور رئیس قوه تمرکز کرد. مهم، دستور رئیس قوه قضائیه است که بر رعایت قوانین موضوعه تأکید کرده است. نکته دیگر بحث اعطای مهلت به کانون‌های وکلا برای ارائه پیشنهادات است. این موضوع نیز در میان برخی که نگاه بدبینانه‌تری دارند، به این معنا تعبیر شده است که گویا باز قوه قضائیه برای کانون، مقام ‌و جایگاه مشورتی قائل است و می‌خواهد نظرات مشورتی از کانون‌ها اخذ کند. به نظر چنین تعبیری با تأکید صریح ریاست قوه قضائیه در مورد ضرورت رعایت قوانین موضوعه و استقلال کانون‌های وکلا هماهنگی ندارد. دستور اخیر ریاست قوه قضائیه را باید به این‌گونه تعبیر کرد که رئیس قوه معتقد است هرگونه اصلاحی در آیین‌نامه قانون استقلال کانون‌های وکلا باید از طریق سازوکارهای قانونی آن باشد و در این راستا خواستار تعامل و مذاکره کانون‌های وکلا و قوه قضائیه؛ یعنی دو مرجع تنظیم و تصویب آیین‌نامه مذکور شده است.

اگرچه این دو نگاه از دو رویکرد زبانشناسی نشأت می گیرد که یکی منطوق گفتار و نوشتار را مراد اصلی گوینده و نویسنده تلقی کرده و دیگری مفهوم پیام های صادره را از منطوق آن مهم تر و در نتیجه قابل اعتنا می داند، اما به نظر می رسد برای رمز گشایی دقیق‌تر از دستور رییس قوه قضاییه باید منتظر کنش‌های جدید مدیران نهاد قضایی کشور نسبت به آیین نامه لایحه استقلال و ضرورت تحول در نهاد وکالت در هفته های پیش رو نشست.

 سید سبحان هوشیار امامی

در این زمینه بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا