اخبارویژه

در دهمین اجلاس رؤسای کانون های وکلا چه گذشت؟

وکلاپرس ـ دهمین اجلاس رؤسای کانون های وکلا روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزیر دادگستری و معاون حقوقی رییس قوه قضاییه برگزار شد.در این جلسه رؤسای کانون های وکلای دادگستری درباره تحول در نهاد وکالت و پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا به ایراد سخن پرداختند.

آن چنان که علیرضا آذربایجانی گفته، در این جلسه با مهلتی ۵ روزه جهت اعلام نظر رؤسای کانون های وکلای دادگستری موافقت شد تا کانون های وکلا«با توجه به استماع آخرین نظرات قوه قضائیه، موضوع را در جلسه فوق العاده هیات مدیره های خود مطرح و نظر نهایی در خصوص اصل و نحوه پیشنهاد و تعامل با قوه قضائیه را جهت جمع بندی نهایی در اختیار اسکودا قرار دهند.»

بیشتر بخوانید:‌ مهلت پنج روزه برای تصمیم گیری کانون ها

موضع گیری رییس کانون وکلای مرکز

نظر مشاور رییس اسکودا با موضع گیری فوری رییس کانون وکلای مرکز روبرو شد. عیسی امینی در گفتگو با روابط عمومی کانون متبوع خود مهلت پنج روزه را تکذیب کرد و گفت:‌ « در این جلسه از کارگروه پیش‌نویس آیین‌نامه، که در واقع اعضای آن، نمایندگان کانون‌های وکلای دادگستری در بحث پیش نویس آیین نامه هستند و متشکل است از آقایان جناب جندقی، دکتر کوشا، دکتر مالکی و جناب ثابت‌قدم، دعوتی نشد. اظهارِنظر شخصی که عضو کارگروه نبود ، محل اعتراض و تامل است و بهیچوجه مفاد عجیب ان اظهارات نیز موردِتایید بنده نیست. به‌هرحال، صحبت‌های جناب دکتر مصدق، معاون محترم قوه قضاییه، با تاکید بر تعامل کلی قوه و کانون‌های وکلا و رعایت شان وکیل و تشریح مسائل پیش آمده و بدون اتخاذ تصمیم مشترک همراه بود و همچنین در جلسه‌ای که بنده حضور داشتم چنین ضرب‌الاجل و مهلتی را مطرح نفرمودند… آنچه انتظار می‌رود نگهداشتن اتحادیه در مقام وحدت‌بخشی، ضرورت حفظ همدلی مدیران کانونها در اجرای قانون و شفافیت همگی در برابر صنف است. »

انتقاد دکتر امینی سبب شد تا مشاور رییس اسکودا در توضیحی بیشتر که در اختیار کانال خبری «تنویر» قرار داد، درباره مهلت ۵ روزه چنین بگوید:‌ «هیچ مهلت و ضرب الاجل جدیدی از طرف قوه قضائیه مستقیم و یا غیر مستقیم تعیین و اعلام نشده و به منظور تسریع در امعان نظر کانونهای محترم وکلا ،توافق گردید که با توجه به مباحث مطروحه در جلسه روسا ،در مهلت توافق شده ،هیات مدیره های محترم نسبت به شیوه پاسخگویی بعدی به قوه قضائیه با تشکیل جلسه هیات مدیره تحلیل و بررسی و نتیجه را جهت جمع بندی نهایی به اسکودا اعلام فرمایند »

بیشتر بخوانید: کانون های وکلای دادگستری ؛ اجلاس روسا در اصفهان

گزارش روابط عمومی کانون وکلای اصفهان از دهمین اجلاس رؤسای کانون های وکلا

در همین راستا کانون وکلای اصفهان نیز که میزبان دهمین اجلاس رؤسای کانون های وکلا بود، در گزارشی کوتاه به روند برگزاری این مراسم پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است:

روز پنج شنبه مورخ ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۹ کانون وکلای استان اصفهان میزبان دهمین اجلاس رؤسای کانون های وکلای کشور و هیات رئیسه اتحادیه بود. در این اجلاس با توجه به اهمیت دستور کار همایش، جناب آقای آوایی وزیر دادگستری، جناب آقای دکتر مصدق معاونت حقوقی قوه قضاییه، سرکار خانم دکتر جنیدی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر حبیبی رئیس کل دادگستری استان اصفهان و جناب آقای دکتر رضایی استاندار استان اصفهان، نیز حضور داشتند.

در این نشست بر دغدغه های مشترک کانون های وکلا و ریاست محترم قوه قضاییه در ارتباط با حقوق مردم، سلامت دستگاه قضا و نهاد وکالت، اجرای اصل حاکمیت قانون، استقلال کانونها و برخی موارد دیگر تاکید ورزیده شد.

بر اساس این گزارش، در این اجلاس هر یک از روسای کانون های وکلا نظرات و دیدگاه های خود را در ارتباط با مباحث مختلف موضوع اجلاس بیان نموده و مهمانان اجلاس نیز هر یک نظرات خود را در ارتباط با نگرانی ها و دغدغه های کانون های وکلا بیان کردند.

اگرچه از محتویات گفته های سخنرانان این مراسم جزییاتی منتشر نشده است، اما به نظر می آید در این نشست بر حفظ استقلال کانون های وکلا و ضرورت تحول در نهاد وکالت و تدوین و تنظیم سند چشم انداز نهاد وکالت تأکید شده است.

در انتهای گزارش کانون وکلای اصفهان از این اجلاس، صحبت از پیگیری تنظیم سند چشم انداز نهاد وکالت در اجلاس یازدهم رؤسای کانون های وکلای دادگستری کشور شده است: «با توجه به طولانی شدن مباحث و اهمیت این موضوع و ضرورت طرح مفصل آن و کمبود وقت، مقرر گردید موضوع مذکور بطور مفصل در اجلاس بعدی روسا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا