یادداشت

درخواست اصلاح بند ت ماده ۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان

وکلاپرس ـ بازرس کانون وکلای خراسان در یادداشتی خطاب به رییس قوه قضاییه از وی خواستار اصلاح ماده ۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان شد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عبدالله خدابخشی، بازرس کانون وکلای خراسان و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در یادداشتی شبیه به نامه خطاب به رییس قوه قضاییه، از وی خواستار اصلاح بند ت ماده ۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان شد.

بر اساس بند ت ماده ۹ قانون مذکور، علیرغم آن که ایراد جراحت بر سر و صورت و گردن اطفال و کودکان مستوجب کیفر حبس درجه ۸ (تا سه ماه) خواهد بود، اما این ماده در مورد جراحات سایر نقاط بدن ساکت بوده و بر اساس اصول کلی این چنین صدماتی بر کودکان حداکثر موجب پرداخت دیه خواهد شد.

در ادامه نامه این وکیل فعلی و قاضی سابق دادگستری را خطاب به رییس قوه قضاییه خواهید خواند:

به نام خدا
رییس محترم قوه قضاییه جناب آقای دکتر رییسی؛

با سلام و احترام

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹/۲/۲۳ از نظر حجم قواعد و حمایت از اشخاص موردنظر، مناسب است.

از میان نواقص آن می توان به مواردی اشاره کرد که در بند ت ماده ۹ قانون منعکس شده است؛ زیرا در این قانون، تنها جراحت سر و صورت و گردن جرم انگاری عمومی شده است و ارتکاب صدمات بدنی در سایر نقاط بدن (در حد بند ت ماده ۹) که نوعا توسط والدین صورت می گیرد، تنها موجب مسئولیت به پرداخت دیه می شود.

این نقص با توجه به پرونده های کودک آزاری، جدی است زیرا ارتکاب عمل، به صورت مکرر و مستمر متوجه طفل می شود و جمع این اعمال نیز فاقد جنبه عمومی و فاقد وصف مجرمانه خاص است. نظر به لزوم حمایت بیشتر از اطفال، مستدعی است دستور فرمایید معاونت محترم حقوقی قوه قضاییه، اقدام مقتضی برای تهیه لایحه مناسب و طی مراحل بعدی به منظور اصلاح قانون در این خصوص انجام دهند.

عبدالله خدابخشی
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

ماده ۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان:

هرگاه در اثر بی توجهی و سهل انگاری اشخاص غیر از والدین نسبت به اطفال و نوجوانان نتایج زیر واقع شود، مقصر علاوه بر پرداخت دیه به شرح زیر مجازات می‌شود:

الف) فوت طفل یا نوجوان حسب مورد به مجازات حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامی؛

ب) فقدان یکی از حواس یا منافع، قطع، نقص یا از کارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایراد؛

جراحت از نوع جائفه یا بالاتر حسب مورد به مجازات حبس درجه شش قانون مجازات اسلامی؛

پ) نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضاء و یا بروز بیماری روانی به مجازات حبس درجه هفت قانون مجازات اسلامی؛

ت) جراحت سر و صورت و یا گردن در صورت عدم شمول هر یک از بندهای (ب) و (پ) به مجازات حبس درجه هشت قانون مجازات اسلامی؛

ش) آزار جنسی ناشی از بی توجهی و سهل انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات های درجه هشت قانون مجازات اسلامی؛

تبصره – هرگاه بی توجهی و سهل انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود؛ حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بندهای فوق محکوم می شوند، در خصوص بند «ت» این ماده در صورتی والدین مشمول حکم این تبصره می شوند که اقدامات لازم برای جلوگیری از صدمه را انجام نداده باشند و صدمه مستند به آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا