ویژهیادداشت

حواشی انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه دارد

انتخاباتی که به پایان رسید و حکایاتی که همچنان باقی است

وکلاپرس- سی و یکمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، پس از تاخیر طولانی به دلیل وضعیت کشور و بیماری کرونا، سرانجام با دریافت استعلام از وزارت بهداشت در تاریخ ۵ تیر به صورت حضوری بزگزار شد. با اعلام نتایج انتخابات یکسری حواشی و چالش ها به وجود آمد.

به محض اعلام نتایج، دکتر سعید باقری، وکیل دادگستری و از منتخبین سی و یکمین دوره انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز، به روند انتخابات و نتایج آن اعتراض کرد. باقری در حساب توییتری خود نوشت: 

«نعمت روی زمین قسمت پر رویان است، خون دل می خورد آنکس که حیایی دارد
مقررات هیئت محترم نظارت بر ‎#انتخابات ‎#کانون_وکلا را رعایت کردم، نه التماس کردم، نه پوستری نصب کردم و نه بنری، نه کادویی پخش کردم و نه برای رویش رای مانکن و طفل صغیر آوردم.
اما چه فرقی بین نجبا و ناقضین بود؟
هیچ»

این اعتراض سبب شکل گیری دو واکنش شد؛ برخی از وی حمایت کردند و گروه دیگری درصدد حفظ اتحاد وکلا، مخالفان را به سکوت فرا خواندند. محمدرضا کامیار ازجمله منتخبینی بود که با وکیل باقری هم عقیده است. ژاله غفاری، وکیل دادگستری، طی یادداشتی تحت عنوان «بوی ابطال انتخابات نمی آید» نوشت: 

«مگر ابطال انتخابات به مصلحت جامعه وکالت است؟ ذکر مخالفان کانون وکلا چه بگویند و بنویسند و انجام دهند که باورمان شود تئوری توطئه در کار نیست و ما دایی جان ناپلئون نیستیم.

بلکه هجمه ها واقعی است

(کانون وکلا تنها مانده است)

عجیب است که خودمان علیه خودمان شده ایم و بوی ابطال را جار می زنیم

خودمان تیشه را برداشته و بر خود می زنیم و می گوییم ای داد…

خودمان سیل در خانه مان می اندازیم و می گوییم ای داد…

وکلای گرامی اعتراضاتی دارند و طبق قانون اقداماتی داشته اند و قانون است ختم کلام.

اکنون به جای خراب کردن سقف بر سر خودمان و ایجاد زلزله ۸ ریشتری از سوی خودمان، فقط منتظر نتیجه باشیم و به پیشواز حدس های آنی، واهی و بی اساس نرویم.»

باقری در پاسخ به وکلایی که برای حفظ اتحاد می‌کوشند گفت:

«آبادی و اعتلای ‎#کانون_وکلا به بلندی صدای منتقدین آن است.»

منشا اعتراضات چه بود؟

انتقاد نخست؛ عدم برگزاری انتخابات آنلاین

ازجمله انتقادات اساسی وارده به انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، عدم برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی است. این مسئله به ویژه پس از آن که کانون وکلای دادگستری فارس انتخابات الکترونیک برگزار کرد بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
وکیل باقری در این خصوص این چنین اظهار نظر کرد:

«‏آنلاین پیشکش، وکلا هرچه گفتند ‎#انتخابات_الکترونیک برگزار کنید تا شائبه ای پیش نیاید (مانند البرز، یزد و اسکودا) بدون هیچ توجیهی زیر بار نرفتند، تقاضای بازشماری می کنیم هیئت نظارت می گه نمی شماریم، قصد اعتراض قانونی به این روش کاملاً غلط رسیدگی را داریم می گن توطئه است!
‎#تشکل_مُتَوهم»

محمدرضا کامیار، ضمن انتقاد نسبت به برگزاری انتخابات حضوری نوشت:

«متاسفانه خبر ابتلای تعدادی از همکاران وکیل شرکت کننده در انتخابات به ‎کرونا تایید شد. به کارنامه ‎رئیس جوان و کم تجربه‌ کانون مرکز حالا باید برگزاری لجوجانه انتخاباتی ‎پرخطر، پر اشکال و ایراد و سراسر تخلف  را هم اضافه کنیم! مسئولیت کامل این شرایط با شخص ‎رئیس کانون مرکز است.»

البته که این مسئله با واکنش بسیاری از وکلا و حقوقدانان مواجه شد؛ چراکه تشخیص ابتلای بیماری درخصوص وکلایی که روزانه به مراجع قضایی و دادگاه ها مراجعه دارند دشوار است و نمی توان علت آن را به انتخابات ۵ تیر نسبت داد.

بیشتر بخوانید:

انتقاد دوم؛ خاتمه زودهنگام کار هیات مدیره دوره سی ام

انتقاد دیگری که به فرآیند پس از انتخابات مربوط می شود، خاتمه کار هیات مدیره دوره سی ام، پیش از آغاز به کار هیت مدیره جدید است.
باقری در این رابطه نیز بیان کرد:

«‏رییس محترم ‎کانون به کار هیات مدیره دوره سی ام خاتمه داد و عکس یادگاری هم گرفت، عرض کردم قانوناً تا ‎انتخاب هیات مدیره جدید شما حق چنین اقدامی را نداشتید و اکنون اقدامات و مشروعیت خود شما به عنوان منتخب هیات مدیره سی ام زیر سؤال می رود، پاسخ دادند لازم باشد جلسه تشکیل می دهیم!!؟»

وکیل کامیار نیز در این مورد نوشت:

«آخرین جلسه هیات مدیره دوره ۳۰، ده تیر برگزار شد. این تعطیلی زودهنگام هیات مدیره محل تامل است. کانون لااقل تا آخر تیرماه  فاقد هیات مدیره شده و صرفا امور اداری کانون انحام می شود. این یک تصمیم عجولانه و بدون تعمق و تفکر بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا