اخبار کانون هاویژه

تخلفات انتخاباتی نامزدهای کانون وکلای مرکز

وکلاپرس ـ سی و یکمین انتخابات کانون وکلای مرکز روز پنجشنبه ۵ تیر برگزار شد. اگرچه حضور پر شور وکلای دادگستری، با وجود شرایط کرونایی حاکم بر کشور، تصویری امیدبخش از دغدغه اعضای این صنف را بازنمایی می کرد اما تخلفات انتخاباتی برخی از نامزدهای حاضر در این رقابت(که بعضا از سوی وکلا برگزیده شدند) چهره ای متفاوت از این روز را در یادها ماندگار کرد.

نامه انتقادی یکی از نامزدهای منتخب

در همین زمین دکتر «محمدرضا کامیار» عضو هیأت مدیره دوره سی و یکم کانون وکلای مرکز، یادداشتی را با عنوان «دستوراتی که جدی گرفته نشد» منتشر کرده که در ادامه می خوانید:

یکی از نزدیکان و هواداران من دیشب با حالتی تند مرا مؤاخذه کرد و گفت برای تو متاسفم که نگذاشتی من هم دیروز چند تا بنر نصب کنم و کتاب و کادو و پوسترتوزیع کنم. مگر ندیدی چقدر بنر اطراف کانون نصب شده بود. مگر آنها وکیل نیستند.

چرا تو خودت را از آنها وکیل تر میدانی؟مسابقه است و تو باید تلاشت را می کردی. فکر کردی با یک کارت ویزیت ٧در١٠سانتی متری میتوانی با بنر۵متر در ٣ متر هماوردی کنی؟!

من البته می‌دانستم او از سر دوستی مرا عتاب و خطاب کرد و صد البته که جواب او هم معلوم است اما آیا کسی هست که به طور اساسی در قبال این وسوسه تبلیغ، ایستادگی کند؟

آیا هیأت نظارت برای توقف این تخلفات انتخاباتی کاری می کند؟ آیا از کسانی که خود مرتکب این نوع تخلفات شدند می توان انتظار اقدامی مثبت داشت؟

خوب است همکاران بدانند طی روزهای سوم و چهارم تیر از سوی هیأت نظارت پیام هایی به نامزدها ارسال و تذکرات و توجهاتی به آنان داده شد که در واقع یادآوری مقررات حاکم بر تبلیغات انتخاباتی بود.

متاسفانه آن تذکرات بطور گسترده نقض شد و نیاز به گفتن ندارد که آثار خود را درجلب رای برای متخلفان هم گذاشت.

سوال اساسی این است که ضمانت اجرای نقض این دستورات هیات‌ نظارت چیست؟ نامزدهایی که بدلایلی حاضر نشدند این دستورات را رعایت کنند آیا با گرفتن رأی ناشی از این تخلفات جایزه نگرفته اند؟

 نامزدهایی که تبلیغ نکرده و موفق به کسب آرای لازم نشدند اینک چه احساسی دارند؟ آیا خود را بابت رعایت این دستورات سرزنش می کنند؟

آیا در دوره بعد باز هم دستورات و نظامات انتخابات را فقط گروهی رعایت خواهند کرد؟ و گروهی با نقض آن خود را در مسابقه جلو خواهند انداخت؟آیا آرایی که حاصل تخلفات نامزدها از این دستورات بود اعتبار حقیقی دارد؟ و کسانی که بدلیل رعایت این امور رأی کمتری آوردند حقی از آنان تضییع نشده است؟

بیشتر بخوانید: نتایج انتخابات کانون وکلای مرکز

موفقیت در مسابقه ای که همراه با تخلف و تقلب باشد چقدر ارزشمند است؟!

هیأت نظارتی که دستور منع تبلیغ و منع توزیع هدیه و … داده و انتظار داشته دستورش اجرا شود بدلیل تخلفات بعضی منتخبان در مقابل رعایت کنندگان انتخاب نشده چه پاسخی دارد؟

اساسا وکیلی که قانون مداری در تعهد ذاتی اوست ولی مرتکب تخلف می شود، می تواند در معنای واقعی خود را وکیل حقیقی بنامد؟ کسی که در نتیجه تخلف در مسابقه و رقابت انتخاباتی برنده شده واقعا برنده است!؟

آیا اصلا برای وکلایی که رأی دادند مهم است که برخی نامزدها تخلف کردند و برخی نه!

هیأت نظارت که با ارسال پیامک این امور را تذکر داد اینک برای دفاع از احترام و حرمت خود برای این تخلفات چه برخوردی را در نظر خواهد گرفت؟

پیامک های ارسالی برای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی

نگاهی به این پیامک ها می‌اندازیم:

پیامک ٣تیر ٩٩ هیأت نظارت به نامزدها:

«ضمن دعوت جهت افتخارآفرینی در انتخابات پنجم تیر ، توجه شما را به نکات زیر معطوف می نماید :
١-….
٢-…
۳ -…
۴ – اهدا و توزیع هر قِسم هدیه ، از جمله کتاب ، خودکار ، خودنویس ، گل ، سی دی ، بج سینه ، کاور های چرمی و غیر چرمی ، هر مدل محافظ مدارک و امثالهم به هر نام و عنوان و در هر قالب که باشد و بالجمله جمیع مصادیق و طرق تبلیغاتی که مستلزم به کار گرفتن هر نوع شیء و وسیله ای که باشد ، در روز رای گیری (پنجشنبه ۱۳۹۹/۴/۵) در شعاع اطراف کانون وکلای دادگستری مرکز از جمله خیابان زاگرس ، بنا بر مقررات قانونی و بهداشتی ممنوع است .

با سپاس از همکاری و همراهی صمیمانه شما
هیأت نظارت بر انتخابات

پیامک مورخه ۴ تیر ٩٩ هیأت نظارت به نامزدها:

کاندیدای محترم
با عنایت به بازدید بازرس بهداشت ، وجود هر گونه تبلیغات به هر شکل و عنوان و قالب ، در خیابان زاگرس ، به کلی ممنوع است.
لذا توجها به اطلاعیه ها و پیامکهای قبلی ، لطفا در اسرع وقت نسبت به برچیدن تبلیغات منصوب خود ، اقدام فرمایید.

در غیر این صورت ، با توجه به پروتکل وزارت بهداشت ، راسا و مستقیما اقدام خواهد شد .
با سپاس از همکاری و همراهی صمیمانه شما
هیات نظارت بر انتخابات

این دستورات و پیامهای تحذیری برای چه بود؟ نکند خود روشی بود برای هموار کردن راه کسانی که از عدم برخورد هیأت نظارت با خود مطمئن هستند؟!
فیه تأمل

منبع: انعکاس

بیشتر بخوانید: هیأت مدیره کانون وکلای مرکز درباره ابهامات دوره مدیریتی خود گزارش دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا