اخبار صنفیویژه

آماده پوشش دادن اقدامات کانون های وکلا در تلویزیون هستیم

جزییات دیدار برخی مدیران نهاد وکالت با مدیران صدا و سیما

وکلاپرس– در دیدار رییس کانون وکلای قم و مرکز به همراه نایب رییس اسکودا با برخی از مدیران صدا و سیما رایزنی هایی جهت تولید محتوا در بستر تلویزیون و رادیو با موضوع فرهنگ سازی مراجعه به وکیل صورت گرفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمونی کانون وکلای قم، روز گذشته در نشستی صمیمی که با هماهنگی کانون وکلای قم برگزار شد، روسای کانون وکلای مرکز، کانون وکلای قم و نایب‌ رییس اسکودا و هیات همراه با مدیران صدا و سیما در ساختمان جام جم دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که سید عباس فاطمی (رییس مرکز سیمای استان های صدا و سیما)، فرشید شکیبا (قائم مقام حوزه ریاست) و همچنین مدیران تولید شبکه های آموزش و مستند حضور داشتند، طرفین بر انجام توافق نامه جهت همکاری های مشترک و ادامه این نشست ها تاکید نمودند.

رییس کانون وکلای مرکز: یکی از عوامل کاهش دعاوی کشورهای دنیا فرهنگ‌ سازی استفاده از وکیل است

در ابتدای این دیدار دکتر جلیل مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، با اشاره به سابقه حدوداً صد ساله کانون های وکلای دادگستری اظهار داشت: یکی از بندهای مترقی فصل سوم قانون اساسی کشور افزایش آگاهی مردم است که متاسفانه این مهم مورد کم توجهی قرار گرفته و عدم توجه به آن موجب آسیب‌ های اجتماعی فراوانی شده است؛ لذا کانون های وکلا آمادگی کمک و همکاری با صدا و سیما در این زمینه را دارند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: ما در هر استانی، کانون وکلا داریم که می‌ توانند پتانسیل و بازوی خوبی برای صدا و سیما باشند تا با استفاده از این ظرفیت، برنامه‌ های مختلفی برای آموزش مسائل حقوقی و افزایش سطح آگاهی مردم تولید شود، چرا که معتقدیم علت و ریشه بسیاری از مشکلات حقوقی مردم و ضرر و زیان های ایشان در مسائل مالی و اقتصادی به دلیل عدم مشاوره با وکلای دادگستری است.

مالکی در ادامه با ابراز گله مندی از رسانه ملی افزود: متاسفانه فرهنگ وکالت در کشور ما ایجاد نشده است در حالی که یکی از عوامل کاهش دعاوی در همه کشورهای دنیا فرهنگ‌ سازی استفاده از وکیل است. لذا انتظار ما این است که صدا و سیما به فرهنگ سازی در این زمینه نیز بپردازد و جلوی سیاه‌ نمایی ها گرفته شود تا مردم صرفاً چهره درصد کمی از وکلای متخلف را نبینند، بلکه چهره واقعی وکلا و اکثریتی را ببینند که دلسوز مردم و پیگیری حقوق و مشکلات آنان هستند.

وی در پایان از مدیران صدا و سیما خواست تا به کانون‌های وکلا آمده و از اقدامات و کارهای معاضدتی کانون ها و همچنین دادگاه های انتظامی در بحث خود انتظامی و برخورد با وکلای متخلف برنامه تهیه کرده و برای افزایش آگاهی مردم پخش کنند.

رییس کانون وکلای قم: متاسفانه اقدامات معاضدتی کانون های وکلا به مردم اطلاع رسانی نشده است

در ادامه این دیدار  رضا سخایی، رییس کانون وکلای دادگستری استان قم، با اشاره به وکالت های تسخیری و معاضدتی کانون ها و ساعت ها مشاوره حقوقی رایگان به صورت حضوری و تلفنی اظهار داشت: متاسفانه این اقدامات به خوبی به مردم معرفی نشده و تعداد قابل توجهی از مردم از این اقدامات بی اطلاع هستند.

وی گفت: امیدواریم صدا و سیما در این زمینه با کانون های وکلا همکاری کرده تا افراد بیشتری بتوانند از خدمات کانون ها بهره‌مند شوند.

 دیدار برخی مدیران نهاد وکالت با مدیران صدا و سیما
دیدار برخی مدیران نهاد وکالت با مدیران صدا و سیما

نایب رییس اسکودا: در یکی از شبکه های صدا و سیما آمار بی پایه و اساس علیه وکلا داده می شود

دکتر ابراهیم کیانی، نایب رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ کانون در سراسر کشور داریم که سه کانون دیگر نیز در شرف تاسیس است، اظهار امیدواری کرد: کانون های وکلا و صدا و سیما بتواند در سه حوزه آسیب‌ های اجتماعی، فرهنگ‌ سازی وکالت و ساختارهای کانون های وکلای دادگستری همکاری نموده و این اقدامات هرچه زودتر به صورت عملیاتی و اجرایی درآید.

وی گفت: اراده ما آن است به مردمی که توان پرداخت حق الوکاله را ندارند، خدمات معاضدتی ارائه نماییم و بدانند که ما در کنارشان هستیم و از حقوق آنان دفاع می‌کنیم.

کیانی در ادامه با انتقاد از برخی برنامه های صدا و سیما افزود: در یکی از شبکه های رسمی صدا و سیما، توسط غیر متخصصین امر اعلام کردند که روزانه به هر وکیل دادگستری دو پرونده می‌رسد، اما اکنون با الکترونیکی شدن قراردادهای وکالت و ثبت ۱۷۷ هزار قرارداد در ماه به نسبت ۱۰۰ هزار وکیل در کشور مشخص شد که این آمارها بی‌پایه و اساس بوده و در هر ماه به هر وکیل دادگستری دو پرونده هم نمی‌رسد.

رییس مرکز سیمای استان صدا و سیما: آماده پوشش دادن اقدامات کانون های وکلا هستیم

در بخش دیگری از این دیدار سید عباس فاطمی، رییس مرکز سیمای استان های صدا و سیما، با اشاره به حجم بالای پرونده‌های قضایی که باعث گرفتاری مردم و خانواده‌ها شده است اظهار داشت: متاسفانه دلیل اصلی خیلی از این مشکلات ناشی از جهل مردم به قانون و عدم آگاهی ایشان از حقوق خود می باشد. لذا نیاز امروز جامعه ما به آگاهی های حقوقی به دلیل پیچیدگی های زیادی که دارد، امری ضروری است که وکلا و کانون ها نقش موثری در این زمینه دارند.

وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده افزود: شما فرمودید که چقدر وکالت مجانی یا مشاوره حقوقی رایگان در کانون های وکلا داشته اید اما متاسفانه معتقدم خیلی از مردم جامعه از این موضوع اطلاعی ندارند و در این زمینه کم کاری شده است که لازم است این موارد برای مردم اطلاع رسانی شود.

وی با اعلام آمادگی صدا و سیما برای پوشش دادن اقدامات اجرایی، علمی و فرهنگی کانون های وکلای دادگستری پیشنهاد کرد: وکلای ممتاز و مردمی را در کانون های وکلا انتخاب و در قالب مستندهای فاخر به مردم معرفی کنید.

قائم مقام حوزه ریاست صدا و سیما: وکلا می توانند با حضور در برنامه های صدا و  سیما پاسخگوی سوالات حقوقی مردم باشند

فرشید شکیبا، قائم مقام حوزه ریاست، نیز با اشاره به اینکه ما ۳۳ شبکه استانی داریم که به صورت ۲۴ ساعته برنامه دارند عنوان داشت: کانون های وکلا می توانند با معرفی وکلا و نمایندگان خود برای حضور در برنامه‌های گوناگون صدا و سیما از جمله برنامه‌های مشاوره و خانواده، ضمن معرفی خود، پاسخگوی سوالات و مشکلات حقوقی مردم باشند و این ظرفیتی است که صدا و سیما می‌تواند در اختیار شما قرار دهد.

گفتنی است در پایان این دیدار طرفین بر ادامه دیدارها و همکاری های دوجانبه تاکید نمودند و مقرر شد علاوه بر امضای تفاهم نامه همکاری با اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، کانون های وکلای سراسر کشور در هفته وکیل مدافع با حضور در مراکز استانی صدا و سیما، برنامه ها و خدمات خود را به اطلاع و آگاهی مردم برساند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا