گفت و گوویژه

جزئیاتی دیگر از دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز با رییس قوه قضاییه

وکلاپرس- نایب رییس کانون وکلای مرکز به ارائه گزارشی از نشست اعضای هیات مدیره با رییس قوه قضاییه پرداخت و گفت: در این جلسه تسریع در ابلاغ اصلاحیه آیین نامه و همچنین حذف تبصره ماده ۴۸ درخواست شد.

 رییس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در تاریخ ۶ آذر ماه ۱۴۰۱ با رییس قوه قضاییه دیدار کردند.

وکیل محمد شاه محمدی، نایب رییس کانون وکلای مرکز، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به جزییات این نشست پرداخت و گفت: در این نشست ۱۲ عضو اصلی هیات مدیره حضور داشتند. از سوی قوه قضاییه نیز غلامحسین محسنی اژه ای (رییس قوه قضاییه) و احمد بیگی حبیب آبادی (مشاور عالی رییس قوه قضاییه) حضور داشتند.

بیشتر بخوایند:

دکتر صفادوست: بیش از یک سوم وکلای سراسر کشور عضو کانون مرکز هستند

نایب رییس کانون وکلای مرکز اظهار کرد: رییس کانون وکلای مرکز در ابتدای جلسه با اشاره به تعداد وکلای عضو اعلام کرد که بیش از یک سوم وکلای سراسر کشور عضو کانون مرکز هستند.

وی ادامه داد: یک ساعت ابتدائی جلسه به بیان دیدگاه های اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز اختصاص داشت. وکیل حسن صفادوست (رییس هیات مدیره) ابتدا مطالب کلان را مطرح و گزارشی از وضعیت این کانون ارائه کرد.

شاه محمدی افزود: رییس کانون وکلای مرکز با اشاره به تعداد اعضای کانون وکلای مرکز گفت که این کانون ۲۱هزار عضو دارد و این جمعیت، معادل یک سوم وکلای کل کشور است. در ادامه موضوع آیین نامه مطرح شد و وی درخواست کرد که سریعتر اصلاحیه آیین نامه امضا و ابلاغ شود.

درخواست تعویق اجرای تبصره ماده ۴۸ از طریق استجازه پیشنهاد شد

وکیل شاه محمدی ادامه داد: رییس کانون وکلای مرکز همچنین به مسئله وکلای بازداشتی اشاره کرد و خواهان تعیین تکلیف و رسیدگی به وضعیت آنان شد. درمورد تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری صحبت شد و باتوجه به اینکه همه ارگان‌ها با اجرای این ماده مخالف هستند، تا زمان رسیدگی به موضوع و اصلاح آن توسط مجلس، تعویق اجرای آن از باب استجازه و در راستای حفظ حقوق ملت، درخواست شد.

نایب رییس کانون وکلای مرکز با اشاره به صدور کیفرخواست برای اعضای سابق هیات مدیره کانون مرکز افزود: در این جلسه از رییس قوه قضاییه درخواست شد باتوجه به اینکه اعضای هیات مدیره دوره ٣١ در راستای انجام وظایف خود اقدام کرده اند، پرونده انتظامی ایشان مختومه شود.

انتظار داریم برابری شأن وکالت و قضاوت به آیین نامه بازگردد

شاه محمدی گفت: اعلام شد انتظار داریم برابری شأن وکالت و قضاوت که مصداقش در ماده ۲۲ آیین نامه لایحه استقلال ۱۳۳۴ آمده بود و در آیین نامه جدید حذف شده است، مجددا تصریح گردد. براساس ماده مذکور رییس کانون وکلای مرکز هم شأن دادستان کل کشور است.

وی با اشاره به ضرورت ثبت روز وکیل در تقویم ملی گفت: یکی از همکاران خواستار مساعدت رییس قوه در جهت ثبت هفتم اسفند بعنوان روز وکیل در تقویم ملی شد.

بیشتر بخوایند:

اژه ای: دیدگاه مردم نسبت به جامعه وکلا و قضات پایین تر از متوسط است

شاه محمدی با اشاره به صحبت های رییس قوه قضاییه گفت: وی ابتدا خواست نمره ای به دیدگاه مردم نسبت به جامعه وکلا و قضات داده شود. ما نمره متوسط را انتخاب کردیم اما ایشان معتقد بود نمره واقعی پایین تر میباشد. صرف مراجعه مردم به قاضی و وکیل معیار کاملی از میزان رضایتمندی نیست. چرا که مردم یا اعتماد دارند و یا اینکه مجبورند اعتماد کنند. او برای افزایش این اعتماد، بر ضرورت همکاری نهاد وکالت و قوه قضاییه تاکید کرد.

ابراز امیدواری نسبت به حروج وکلای بازداشتی از بازداشت موقت

این وکیل دادگستری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص قول قوه قضاییه برای پیگیری پرونده وکلای بازداشتی گفت: قرار شد براساس اسامی وکلای بازداشتی که توسط اسکودا جمع آوری شده است، درخواستی از سوی کانون مرکز به قوه قضاییه داده شود و کارگروه سه نفره پیگیر موضوع باشد.

او در مورد تعداد وکلای بازداشتی گفت: وکلایی که در وقایع اخیر بازداشت شده اند و همچنین وکلایی که پیش تر بازداشت شده بودند و حکم محکومیت قطعی دارند موضوع درخواست مساعدت بودند. امیدواریم با پیگیری کارگروه، سایر وکلایی که در حوادث اخیر بازداشت شده اند نیز سریعتر از بازداشت موقت خارج شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا