اخبار اسکوداویژه

توضیحات دکتر کوشا درباره صدور پروانه وکالت برای قضات شاغل توسط مرکز وکلای قوه قضاییه+مصاحبه با رادیو ایران

وکلاپرس- رادیو ایران در برنامه پیک بامدادی خود درباره صدور غیر قانونی پروانه وکالت برای قضات شاغل توسط مرکز وکلای قوه قضاییه با دکتر جعفر کوشا  مصاحبه کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جعفر کوشا(رییس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران) در این گفت و گو ضمن تایید خبر “صدور پروانه وکالت برای قضات شاغل توسط مرکز وکلای،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه” توالی فساد ناشی از این رویه را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

دکتر کوشا در پاسخ به صحبت های مجری رادیو ایران مبنی بر اینکه “مرکز وکلای قوه قضاییه پیش از بازنشستگی برای قضات خودش پروانه وکالت صادر می کند یعنی در حال حاضر قاضی دادگستری هم ابلاغ قضایی دارد و هم پروانه وکالت که صدور و داشتن دو حکم توأمان و باهم خلاف قانون است” گفت:

صدور پروانه در زمان اشتغال منع قانونی دارد در حال حاضر آنچه که بر اساس اسناد و اخبار داریم، مرکز وکلا مشاوران قوه قضاییه و کارشناسان رسمی دادگستری وابسته به قوه قضاییه برای قضات شاغل با بیش از ۲۰ سال سابقه، پروانه وکالت صادر می کند و این متاسفانه مغایرت با قانون اساسی و قوانین موضوعه دارد.

به هر حال مشکلی که الان وجود دارد این است که به عنوان مثل پروانه محل تهران به قاضی میدهند؛ کسی که الان قاضی تهران باشد و پروانه تهران داشته باشد خلاف است. طبق قانون قاضی نمی تواند حداقل سه سال در محلی که قضاوت کرده، وکالت کند و پرونده داشته باشد.

بحث طرح تسهیل هم که شورای نگهبان گفته  قضات برای کسب پروانه وکالت آزمون ندهند، بحث آزمون است. قضات نباید آزمون بدهند ولی اگر آزمون ندهند دلیلی بر این نیست که چون قاضی هستند ما به آنها پروانه بدهیم.

الان صدور پروانه برای قضات در حال اشتغال چند مسئله دارد و توالی فاسد دارد یکی اینکه این قاضی الان وقتی پروانه دارد،  یک حق مستقلی برایش به وجود می‌آید و شما هر طرح تسهیل و هر قوانین دیگری که بعداً بخواهید تصویب کنید دیگر شامل این فرد نمی شود

دوم اینکه این آقا از نظر آسیب شناسی وقتی ببیند پروانه دارد انگیزه برای قضاوت ندارد.

من اینجا خواهش می کنم از دادستان محترم کل کشور به عنوان مدعی العموم و با توجه به اینکه  مرکز مشاوران زیر نظر قوه قضائیه هست و به خاطر رعایت عدالت بایستی جلوی این کار را بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا