اخبار صنفیویژه

تا وقتی فرهنگ مراجعه به وکیل نهادینه نشود، افزایش سرانه وکیل تأثیری ندارد

وکلاپرس- دکتر امیر حسین‌آبادی با تاکید بر ضرورت اجباری شدن استفاده از وکیل در دعاوی گفت:  تا زمانی که فرهنگ مراجعه به وکیل در کشور نهادینه نشود، افزایش سرانه وکیل در کشور تأثیری در کاهش پرونده‌های حقوقی ندارد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روزنامه قدس، دکتر امیر حسین‌ آبادی، رییس اسبق کانون وکلای مرکز، در گفت و گو با روزنامه قدس با اشاره به کمبود وکیل در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها نسبت به سرانه جمعیت بیان کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مراجعه به وکیل در کشور ما نهادینه نشده، از همین تعداد وکیل هم استفاده نمی‌شود و تعداد زیادی از وکیلان جوان ما بیکار هستند.

تعداد زیادی از وکلای جوان به زحمت هزینه دفتر و زندگی خود را تأمین می‌کنند

وکیل امیرآبادی معیشت وکلای جوان اظهار کرد: گرچه ممکن است معدودی از وکیل‌های کشور درآمدهای خوبی داشته باشند اما تعداد زیادی از وکیلان جوان به زحمت هزینه دفتر و زندگی خود را تأمین می‌کنند. بنابراین ابتدا باید فرهنگ مراجعه به وکیل در کشور آموزش داده و نهادینه شود سپس به فکر افزایش تعداد وکلا باشیم.

بیشر بخوانید: دکتر مالکی: نباید از وکیل بیکار انتظار پایبندی به سوگند وکالت داشت

دکتر حسین آبادی ادامه داد: در سایر کشورها مردم برای تنظیم هر قراردادی به وکیل مراجعه می‌کنند، اما در کشور ما تا زمانی که به آخر خط نرسند نیاز به وکیل نمی‌بینند، در واقع مردم ابتدا معاملات خود را انجام می‌دهند، سپس اگر با مشکل روبه‌رو شدند در موارد معدودی به وکیل مراجعه می‌کنند.

ضرورت اجباری شدن استفاده از وکیل در دعاوی

رییس پیشین کانون وکلای مرکز، با اشاره به ضرورت اجباری شدن استفاده از وکیل در دعاوی افزود: در صورت اجباری شدن گرفتن وکیل در دعاوی، دولت موظف است برای افرادی که به لحاظ اقتصادی توان پرداخت حق‌الوکاله وکیل را ندارند، وکیل بگیرد تا همه مردم بتوانند با گرفتن وکیل دعاوی خود را دنبال کنند، زیرا مسائل حقوقی بسیار تخصصی است و بدون داشتن وکیل نمی‌توان انتظار داشت در دعاوی حقی از فرد ضایع نشود.

بیشتر بخوانید: وکالت اجباری ؛ ضرورت و اهمیت

 نهادینه شدن فرهنگ مراجعه به وکیل از طریق رسانه‌ها

دکتر امیرآبادی ادامه داد: فرهنگ مراجعه به وکیل نیازمند آموزش است و باید از طریق رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی این فرهنگ در کشور نهادینه شود، اما متأسفانه رسانه ملی در بیشتر سریال‌ها چهره بدی از وکلا به تصویر می‌کشد و مردم را نسبت به آن‌ها بدبین کرده است. البته ممکن است در فعالان این حرفه مانند سایر حرفه‌ها از جمله پزشکی، افرادی سودجو و منفعت‌طلب باشند اما این دلیل مراجعه نکردن به وکیل نمی‌شود و همان‌گونه که مردم برای درمان بیماری‌های خود به پزشک مراجعه می‌کنند و صلاح آن‌ها دراین است که از خود درمانی پرهیز کنند، شایسته است برای دعاوی و معاملات خود نیز با وکیل مشورت کنند تا حقی از آن‌ها زائل نشود.

بیشتر بخوانید: صدا و سیما در نفرت پراکنی علیه وکلا ید طولایی دارد

خدمات رایگان وکیل معاضدتی به مردم

حسین آبادی درخصوص تعرفه‌های وکالت گفت: تعرفه حق‌الوکاله از سوی قوه قضاییه تعیین و تصویب می‌شود؛ البته ممکن است این تعرفه به درستی رعایت نشود، اما برخی از وکیل‌ها دعوی‌های سنگینی را عهده‌دار می‌شوند که حق‌الوکاله آن‌ها طبق قرارداد بین وکیل و موکل ملاک قرار می‌گیرد. البته تعداد این قبیل وکیل‌ها معدود است و بیشتر طبق تعرفه تعیین شده کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جدول تطبیقی تعرفه حق الوکاله

این وکیل پیشکسوت کانون وکلای مرکز درباره خدمات معاضدتی کانون های وکلای دادگستری گفت: علاوه بر این کانون‌های وکلای سراسر کشور اداره معاضدت دارند و مردمی که استطاعت گرفتن وکیل ندارند، می‌توانند به این کانون‌ها مراجعه کنند تا پس از بررسی‌های لازم وکیل رایگان به آن‌ها معرفی شود؛ به طوری که سالانه هزاران وکیل رایگان از سوی کانون وکلای مرکز به مردم معرفی می‌شود. بنابراین گران بودن تعرفه وکالت در کشور ما بهانه است و نمی‌توان نداشتن استطاعت مالی را دلیل مراجعه نکردن به وکیل و یا نداشتن وکیل در دعاوی قرار داد.

بیشتر بخوانید:  تفاهم نامه ۵ ساله بهزیستی و اسکودا؛ افزایش خدمات معاضدتی به مددجویان

منبع: قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا