اخبار کانون ها

بیانیه کانون وکلای دادگستری گیلان در پی قطع همکاری دانشگاه گیلان با دکتر نظری‌نژاد

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری گیلان در پی قطع همکاری دانشگاه گیلان با دکتر نظری‌نژاد -رئیس سابق این کانون- بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس در روزهای گذشته دکتر نظری نژاد رئیس سابق کانون وکلای دادگستری گیلان در استوری اینستاگرامش خبر اخراج خود را از دانشگاه گیلان اطلاع رسانی کرده بود.

در همین راستا کانون وکلای گیلان در بیانیه ای ضمن نقد اقدام برخی مسئولان و جامعه بر تقویت ارتباط بین نهاد وکالت و دانشگاه ها تاکید کرده اند و خواستار بررسی مجدد مدارک و مستندات به دور از سیاسی کاری شده اند.

بیشتر بخوانید:

متن این بیانیه در ادامه آمده است:

این روزها شاهد اتفاقاتی نامیمون و ناعادلانه از سوی برخی مدیران و مسئولان هستیم که شوربختانه حاصلش، تخصص زدایی و افول علمی در جامعه خواهد بود؛ مقاومت در برابر تفکر و اندیشه مستقل و نیز نهاد مدنی مستقل از جمله این اتفاق است که نمونه آن گذراندن طرح‌ها و لوایح مختلف علیه نهاد مستقل وکالت دادگستری نزد مراجع تصمیم گیر از یک سو و اخراج گسترده اساتید دانشگاه از سوی دیگر است.

در هنگامه‌ای که آزادی بیان و لزوم بهره گیری از همه سرمایه‌های اجتماعی و انسانی، تعاطی افکار و تضارب آرا، راه رسیدن به حقیقت یا دستکم کاهش خطا و اشتباه قلمداد می‌شود و بر این مبنا، تلاش نظام‌های سیاسی فراهم ساختن زمینه‌های گفتگو، نقد و هم‌اندیشی است، در کمال تعجب و تاسف هر روزه خبر اخراج اساتید دانشگاه به گوش می‌رسد که عموما منتقد وضع موجودند در حالی که آزادی اندیشه و استقلال عملی در دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی – که ضرورت تاثیرگذاری آن در روند توسعه پایدار کشور محل تردید نیست – همواره مورد شناسائی بوده و در صورت عدم توجه به آن قطعا دانشگاه، دیگر محلی برای برخورد و تبادل اندیشه‌های گوناگون نخواهد بود.

از جمله این اساتید، همکار محترم آقای دکتر نظری‌نژاد رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری گیلان است که به گواهی وکلا، قضات و اهل دانشگاه، جز در لوای قانون، به حسن نیت و وطن‌پرستی قلم نمی‌زند و قدم بر نمی‌دارد. خبر قطع همکاری دانشگاه گیلان با این استاد عرصه‌ی دانش و اندیشه، موجب تشویش، ناخشنودی و بهت زدگی جامعه حقوقی و حتی غیر حقوقی شده و این اعتقاد را متبلور ساخته است که متضرر اصلی چنین رفتاری، جامعه‌ای خواهد بود که معلمینی شجاع و‌ عالم را از دست می دهد.

کانون وکلای دادگستری گیلان ضمن اعلام نارضایتی و ابراز تاسف عمیق از چنین اقدامی، انتظار دارد با بازبینی و بررسی مدارک و مستندات این همکار وکیل، بصورت مستقل و بدور از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی، و با قدرشناسی و سعه صدر و برداشتن موانع، زمینه استمرار ارتباط نهاد وکالت با ساحت مقدس دانشگاه و بهره‌گیری دانشجویان از دانش علمی و تجارب عملی این استاد فرهیخته با دلجوئی از ایشان فراهم شود.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. کانون وکلا حق دارد در مورد تسهیل در امر دادرسی و بازنگری قوانین اظهار نظر نماید اما در مورد استخدام و مجوزهای قانونی وکالت که توجه کافی به روشهای متداول گزینش در ان گردیده اعتراض آن مورد پذیرش میباشد این موضوع بارها گفته شده یک نوع انحصار و خودبینی را درجامعه وکالت بوجود میآورد که مقبول جامعه نیست. همین روش را جامعه پزشکی با استدلال غیر منطقی عنوان نمودند و وزیر و دولت را تحت فشار قرار دادند در صورتیکه منطق حکم میکرد بررسی میدانی از نیاز پزشک در جامعه شهری و روستایی بعمل آید در آن صورت بطور آشکاری کمبود پزشک نمایان میگردید و ترس و وحشتی که بابت ورود پزشکان جدید به بازار کار میباشد کاملا بیهوده است زیرا ورودیهای کنونی به دانشگاه پزشکی زمان طولانی را بخود اختصاص میدهد. تا بعنوان یک پزشک وارد بازار کار شوند. اما افسوس که دولت و مجلس نتوانستن انحصار رشته پزشکی مقابله کنند

    1. واقعا متاسفم واقع ناراحت کننده هست ، یک عده ای که متخصص نیستند و دست راست و چپ خود را تشخیص نمیدهند در مورد حرفه و تخصص وکالت و پزشکی که مبتنی بر قوانین مورد قبول همه ی کشورها و بین المللی هست نظر بیهوده میدهند.
      وکیل باید مستقل باشد تا بتواند رودرروی دولت بایستد و از حق دفاع کند ، پزشک باید متبحر و باهوش باشد تا با جان انسانها بازی نشود ….
      با این تفکر متاسفانه به عصر ماقبل حجر ، تبدیل میشوید .
      افسوس افسوس

  2. اکنون شاهد هجمه عده ای…تمامیت خواه به دانشگاه ها و کانون های وکلا هستیم
    عده ای که فقط و فقط به منافعشان فکر می کنند و پیشرفت یا پسرفت جامعه برایشان بی مفهوم است

  3. چطور کانون های وکلا برای خودشون استقلال می خوان ولی برای دانشگاه نه!؟
    رییس دانشگاه به هر دلیلی حق نداره قطع همکاری داشته باشه یا ادامه ی همکاری نده با یک شخص!؟

    1. اگر ناشی از استقلال دانشگاه باشد ایرادی ندارد مشکل اینجاست که ناشی از عدم استقلال دانشگاه و علم از سیاست زدگی این تصمیمات اتخاذ میشود

    2. نفرین مردم و کارآموزان کار خودشو داره می‌کنه و همه شماها باید از گردونه قدرت کانون وکلا خارج بشین

    1. از نظر شما لابد امثال صادق زیباکلام نخبه هستند که حتی حوصله خواندن دوتا کتاب جدید را ندارند و اطلاعات ذهنیشون برای ۳۰ سال پیش هست و همون را به خورد جوانها می دهند

  4. درود ، روندگان تاریکی همواره ازپویندگان روشنایی هراس دارند وشمع های روشنی دهنده بشریت را به خاموشی برند زهی خیال باطل نور دانایی بر جهالت تاریکی پیروزاست

  5. سلام
    در همه جای دنیا این یک اصل است که منتقد باشید نه مخرب بسیاری از اساتید متاسفانه حقوق کلان می‌گیرند ولی در خدمت نظام سرمایه داری هستند .انصافا دمشون گرم نیازمند غربال بیشتری هستیم .مگه وکلا از حق الوکاله خودش کوتاه میان …..

  6. با سلام،،،آقای نظری نژاد زمانی که در هیات رئیسه کانون وکلا بود برای دادن پروانه وکالت خطی و سلیقه ای عمل میکرد مخصوصاً برای اونای که شرایط ماده ۸ اخذ پروانه وکالت را داشتن،،،تا مدتی هم ایشان بود کانون وکلای گیلان پیشرفتی نداشت،البته هیات رئیسه جدید هم پازل خودشن، ،،،،ان شاءالله نظارت بیشتری به کانون وکلای گیلان بشه تا موجبات تضیع حقوق متقاضیان پروانه وکالت نشن،،در پایان آموزش عالی ربطی به کانون وکلا نداره که دخالت خلاف قانون کردن و از موارد تخلف انتظامی قضات بوده،امیدوارم ریس محترم دادگاه عالی انتظامی قضات ورود کنن ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا