اخبار کانون ها

بیانیه مجمع عمومی کانون وکلای همدان: شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضاییه جلوی تبدیل مصوبات مجلس به قانون را بگیرند

وکلاپرس– مجمع عمومی کانون وکلای همدان روز گذشته اول شهریور ماه در پایان نشست فوق العاده این کانون، بیانیه ای پیرامون مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، منتشر کردند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری همدان جلسه فوق العاده هیات عمومی این کانون با موضوعیت بررسی مسائل پیرامون جامعه وکالت و مصوبه اخیر مجلس شورا اسلامی روز چهارشنبه۱۴۰۲/۶/۱ برگزار شد.

در بیانیه منتشر شده از سوی این نهاد از مراجع ذیربط قانون گذار اعم از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضاییه تقاضا شده است که از تبدیل این مصوبه به قانون جلوگیری کنند.

همچنین این کانون در اعتراض به این مصوبه روزهای شنبه و یکشنبه هفته آتی را تعطیل اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه پایانی جلسه فوق العاده مجمع عمومی کانون وکلای دادگستری همدان در خصوص مصوبات اخیر

حق دفاع یکی از اصول مطرح در قانون اساسی است که هم در شرع انور اسلام و هم در متون بین الملل مورد تایید قرار گرفته است و از جمله لوازم این حق دفاع، استقلال وکیل دادگستری در دفاع حقوقی از شهروندان می باشد و کانون های دادگستری از زمان تاسیس تا کنون مدافع حقوق و آزادی های مشروع و نیز نگهبان و پاسدار اجرای قانون بوده اند. متاسفانه مجلس شورای اسلامی طی مصوبه ای صدور، تمدید، اصلاح و تعلیق پروانه وکالت را به بخشی از وزارت اقتصاد و دارائی واگذار نموده است و کانون های وکلا را به صورت نهادی تابع این وزارتخانه قرار داده است که این مصوبه در تعارض با اصول قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، سخنان بنیان گذار انقلاب مبنی بر استقلال کانون وکلا می باشد.

وکلای دادگستری استان همدان ضمن اعلام مراتب اعتراض خود و نگران از اضمحلال حق دفاع از مراجع ذیربط قانون گذار اعم از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضاییه تقاضا دارد از تبدیل این مصوبه به قانون جلوگیری نمایند تا ضمن برخورداری شهروندان از حق دفاع و دادرسی عادلانه مصرح در قانون اساسی کشور منافع کشور در عرصه بین المللی حفظ گردد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری همدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا