اخبار بین المللی

اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان

وکلاپرس- اولاف شولتس (OLAF SCHOLZ) وزیر سابق دارایی آلمان در ۶۳ سالگی به عنوان صدراعظم جدید آلمان جانشین آنگلا مرکل شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز اولاف شولتس که فارغ التحصیل رشته حقوق است و در کارنامه اش وزارت کار، شهرداری هامبورگ، وزارت دارایی  و… را دارد به عنوان صدراعظم جدید آلمان انتخاب شد.

او در ۱۴ ژوئن ۱۹۵۸ در اسنابروک واقع در شمال آلمان و از پدری فروشنده دوره گرد و مادری خانه‌دار به دنیا آمد. آقای شولتس در سال ۱۹۷۵ به شاخه جوانان حزب سوسیال-دموکرات پیوست.

بیشتر بخوانید: دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت پناهنده ایرانی را رد کرد

سوابق وکالت

اولاف از اواخر دهه ۱۹۵۰ به عنوان وکیل دادگستری در حوزه قوانین کار به فعالیت پرداخت و موفق شد در سال ۱۹۵۸ یک دفتر حقوقی با هدف حل و فصل دعاوی مرتبط با قانون کار تاسیس کند. وی در این مدت  نماینده کارمند ها در حفاظت از اخراج آن ها بود.

همچنین وی به عنون مشاور حقوقی شوراهای کاری جدید و مدافع جدی حقوق کارگران در جریان خصوصی‌سازی شرکت‌ها در جریان اتحاد دو آلمان بود.

دبیر کل حزب سوسیال-دموکرات‌ها(SPD)

فعالیت سیاسی او در سال ۱۹۹۸ و پس از پیروزی در انتخاب مجلس به طور جدی آغاز شد. سپس در سال ۲۰۰۲، تحت رهبری صدراعظم باتجربه گرهارد شرودر، مربی سیاسی‌اش، دبیرکل حزب سوسیال-دموکرات‌ آلمان شد.

اصلاحات در بازار کار آلمان در دوران وزارت شولتس

زمانی که آنگلا مرکل در سال ۲۰۰۵ قدرت را در دست گرفت و نخستین دولت ائتلافی خود را با مشارکت  احزاب سوسیال-دموکرات‌ و اتحادیه دموکرات مسیحی تشکیل داد، اولاف شولتس به عنوان وزیر کار منصوب شد.

بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، او عضو دولتی بود که موفق شد کشور را از گرفتار شدن در بحران جدی مالی-اقتصادی نجات دهد.

بیشتر بخوانید: احزاب آلمان قصد دارند شرایط مهاجرت به آلمان را تسهیل کنند

او در تدوین برنامه اصلاحات در بازار کار آلمان که در دهه ۲۰۰۰ از سوی گرهارد شرودر به اجرا گذاشته شد، نقش داشت و در کسوت وزارت کار آلمان نیز سن بازنشستگی در این کشور را افزایش داد.

در سال ۲۰۱۱، او به عنوان شهردار هامبورگ انتخاب شد و در دوران تصدی خود یک مهدکودک رایگان برای خانواد‌ها تاسیس کرد و یک برنامه عظیم ساخت و ساز مسکن را کلید زد.

اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان
اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان

وزیر دارایی و معاون صدراعظم در ۶۰ سالگی

آقای شولتس در سال ۲۰۱۸ و زمانی که ۶۰ ساله شده بود به عنوان وزیر دارایی و معاون صدراعظم، آنگلا مرکل، دوباره به دولت ائتلافی آلمان بازگشت.

بیشتر بخوانید: از منظر حقوق آلمان حرفه وکالت کسب و کار تلقی نمی‌شود

آقای شولتس در حالی مدیریت بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را در دست گرفته که نشریه اشپیگل او را نماد «کسالت در سیاست» توصیف کرده است.

پرونده پولشویی اولاف شولتس

درست قبل از انتخابات، او مجبور شد در برابر کمیته مالی بوندستاگ حاضر شود و در مورد اتهام عدم افشای اطلاعات مربوط به عملیات ضد پولشویی توسط مقامات وزارت دارایی از خود دفاع کند.

بیشتر بخوانید: حقوق و مزایای نمایندگان مجلس آلمان به چه میزان است؟

اولاف شولتس مدعی شد که وزارت دارایی در دوران صدارت او مبارزه با جرایم مالی را «به طور مستمر بهبود بخشیده» است.

وزارت دارایی تحت هدایت او پیشتر نیز به دلیل عدم نظارت کافی در دوران ورشکستگی شرکت وایرکارد (Wirecard) که بزرگترین رسوایی مالی آلمان پس از جنگ جهانی دوم لقب گرفته، مقصر دانسته شده بود. با این حال، این موارد مانع از تکیه او بر کرسی صدارت اعظم آلمان نشد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا