اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

طرح تسهیل کسب و کار برای سومین بار اصلاح و تصویب شد/ معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت باقی ماند

وکلاپرس ـ نمایندگان مجلس با حذف بند مربوط به معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت موافقت کردند و بر این اساس طرح تسهیل کسب و کار برای سومین بار اصلاح و تصویب شد.

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار امروز به عنوان اولین دستور کار صحن علنی مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

ماده ۵ طرح مذکور که قضات دادگستری را ملزم به شرکت در آزمون وکالت کرده بود، دو مرتبه مورد اشکال شورای نگهبان قرار گرفته بود و همین امر موجب تداوم اختلاف مجلس با شورای نگهبان شده بود.

بیشتر بخوانید:

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عقب نشینی از موضع چند ماهه خود، با حذف عبارت «هرگونه سابقه ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد شد» موافقت کرد و این بند از انتهای ماده ۵ طرح تسهیل حذف شد.

این مقرره با ۱۲۲ رای به تصویب نمایندگان مجلس رسید که رأی شکننده ای محسوب شده و نشان می‌دهد تعدادی از نمایندگان مجلس با موضع اخیر کمیسیون جهش تولید مخالف هستند.

 بر این اساس معافیت قضات و نمایندگان مجلس از شرکت در آزمون وکالت همچون گذشته مجرا خواهد بود و این دو قشر همانند سابق بدون نیاز به شرکت در آزمون وکالت، بر اساس ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری پروانه وکالت خواهند گرفت.

ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری

ماده ۸- (اصلاحی ۱۳۷۳) باشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده می شود:

‌الف – به کسانی که دارای ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب – کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌آنها نشده باشد.

ج – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند.

د – کلیه کسانیکه دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره۱ – کسانیکه دارای دانش نامه لیسانس بوده و دو سال سابقۀ خدمت قضائی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف میباشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانۀ وکالت جزء خدمت محسوب نمیشود.

تبصره ۲ – کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا