آگاهی و آموزش حقوقی

نحوه تشخیص پیامک‌های جعلی به نام سامانه ثنا و عدل ایران

وکلاپرس- سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ توصیه‌ها و هشدارهایی را برای چگونگی تشخیص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا ارائه کرد.

له گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، سرهنگ گودرزی با بیان اینکه متاسفانه همچنان در مواردی شاهد آن هستیم که افراد سودجو و کلاهبردار در پوشش پیامک‌هایی مانند سامانه ثنا و … اقدام به کلاهبرداری یا سوءاستفاده از اطلاعات تلفن همراه کاربران کرده‌اند، اظهارکرد:‌ افراد سودجو و فرصت طلب با ارسال پیام‌هایی با محتوای ثبت شکایت، رسیدگی به پرونده قضایی و … از شهروندان می‌خواهند که وارد یک لینک خاص شوند. ورود به این لینک یا منجر به ورود بدافزار به تلفن همراه کاربران می‌شود، یا آنان را به صفحات جعلی برداشت از حساب و … هدایت می‌کند.

پیامک اصلی سامانه ثنا، فاقد لینک است

وی با بیان اینکه لازم است شهروندان تا قبل از اطمینان از صحت پیامک دریافتی، وارد هیچ لینکی نشوند، درباره اینکه چطور می‌توان پیامک‌های جعلی منتسب به سامانه ثنا را شناسایی کرد، گفت: اول از همه اینکه شهروندان توجه داشته باشند که پیامک اصلی سامانه ثنا، فاقد لینک است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ افزود:‌ اما در هر صورت شهروندان توجه داشته باشند که در صورت دریافت پیام های مشکوک یا دارای وعده‌ها و خبرهای عجیب. حاوی لینک به هیچ وجه بر روی لینک کلیک نکنند.

بیشتر بخوانید:

معظمی گودرزی درباره دیگر روش‌های تشخیص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا اظهارکرد:‌ شهروندان حتما باید  به سرشماره دریافت پیامک توجه کنند، سرشماره سامانه ثنا مشخص بوده و به هیچ وجه از شماره شخصی یا شماره‌های تبلیغاتی پیامک انبوه، پیامکی از طرف سامانه ثنا ارسال نمی‌شود. پس مشاهده با چنین موردی نیز نشان می‌دهد که پیامک جعلی و کلاهبردارانه است.

سامانه ثنا از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها پیام نمی دهد

وی افزود:‌ همچنین شهروندان توجه داشته باشند که سامانه ثنا به هیچ عنوان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی به خصوص تلگرام، واتس‌اپ و … برای ارسال پیام به کاربران استفاده نمی‌کند، پس فریب چنین پیام‌هایی را نیز نباید بخورند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست، گفت: هرگاه شهروندان با یک یا چند مورد از چنین موارد مواجه شدند، بهترین کار حذف آن پیام است. توصیه می‌شود که جوان‌ترها این موارد را به سالمندان و بزرگترها نیز یادآوری کنند.

منبع: ایسنا 

یک دیدگاه

  1. به تازگی یه پیام داخل سروش برام فرستادند و مدعی شده از طرف یک مامور پست هست و تاکید کرده سه بار مراجعه داشته و یک شماره مرسوله هم فرستاده و و عکس لوگو هم چند تا مامور پست با لباس فرم در حال کار در محل پست هست و یک app هم به پیوست پیام برای مشاهده جزئیات ارسال کرده البته این بار سوم هست که این مدل پیام ها برام ارسال میشه و هنوز هیچ مرجع قضایی حکم جلب من رو صادر نکرده و نگفته چرا باهاشون تماس نداشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا