گفت و گوویژه

استقلال؛ شرط تعامل کانون های وکلا با قوه قضاییه و مقننه

وکلاپرس دکتر هما داوودی ضمن تاکید بر ضرورت حفظ استقلال کانون های وکلا، به تشریح نحوه تعامل وکلا با قوه مقننه و قوه قضاییه پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، دکتر هما داوودی در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس، ضمن تاکید بر ضرورت حفظ استقلال کانون های وکلا، به تشریح نحوه تعامل وکلا با قوه مقننه و قوه مجریه پرداخت.

استقلال؛ شرط تعامل کانون های وکلا با قوه قضاییه و مقننه

این استاد دانشگاه شرط تعامل کانون های وکلا با قوه قضاییه و مقننه را داشتن استقلال دانست و گفت: نخست باید تأکید کنیم که کانون وکلا تنها با حفظ استقلال خود می تواند با سایر قوا تعامل داشته باشد.

نحوه تعامل کانون وکلا با قوه قضاییه

این وکیل دادگستری درخصوص نحوه تعامل کانون وکلا با قوه قضاییه گفت: در چارچوب دادرسی های عادلانه، همواره از ۳ مقام تعقیب (دادستان)، تحقیق (بازپرس) و رسیدگی (قاضی) یاد می شود. اما من معتقدم وکیل نیز باید به عنوان رکن چهارم وجود داشته باشد. لذا می توان بنایی را با ۴ ستون تصور کرد که تعادل آن حفظ شود؛ مقام تعقیب (دادستان)، مقام تحقیق (بازپرس)، مقام رسیدگی (قاضی) و مقام دفاع (وکیل). مقام دفاع از لحاظ کارکرد دقیقا مقابل مقام تعقیب قرار می گیرد تا به دادرسی عادلانه تأمین گردد و هر یک رسالت و کارکرد خاص خود را دارد .

وی افزود: اگر متهمی به قانون مسلط باشد مگر نمی تواند از خود دفاع کند؟ حال می تواند دفاع از خود را به شخص دیگر یعنی وکیل مورد اعتماد خود واگذار کند. در این حالت وکیل نباید وابسته به دستگاه حاکم باشد چرا که وکیل زبان متهم یا خوانده و حتی شاکی و خواهان است و این وابستگی اعتبار دفاع را مخدوش می کند و زبان مدافع را الکن .

نحوه تعامل کانون وکلا با قوه مقننه

دکتر داوودی درخصوص نحوه تعامل کانون وکلا با قوه مقننه به سرمایه علمی وکلا اشاره کرد و گفت: کانون وکلا گنجینه ای از سرمایه های علمی و حقوقی کشور محسوب می شوند و مملو از افراد دانشمند و حقوقدانانی است که می توانند به عنوان مشاور و مقام مشورتی به دستگاه تقنینی در امر قانونگذاری کمک کنند.

این استاد دانشگاه در پایان نیز تاکید کرد: البته همه اینها در زمانی است که اصل «استقلال» وکیل و کانون وکلا محفوظ بماند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا