گفت و گوویژه

از راه اندازی «تنویر» تا مشکلات فعالیت رسانه ای رایگان در صنف وکالت

هیأت مدیره دوره سی و یکم کانون وکلای مرکز اسیر جناح گرایی است

وکلاپرس امروزه اهمیت و جایگاه رسانه ها در جهان بر کسی پوشیده نیست. صحت اخبار و دقت در انتشار آن اصولا نیازمند تخصص و یادگیری مسائل مرتبط با همان حوزه است.

از آن جا که تخصص و دانش، شرط موفقیت فعالیت رسانه ای در هر حوزه ای است، ضرورت بهره مندی از وکلای متخصص در امور رسانه در انتشار مسائل حقوقی ضروری است. مریم رهنما، وکیل پایه یک دادگستری و مدیر رسانه تنویر، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس از مصائب و چالش های فعالیت در حوزه نهاد وکالت گفت. مشروح این گفت و گو در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: ضرورت بهره مندی از وکلای متخصص در امور رسانه

ابتدا به معرفی سوابق حرفه ای خود در حوزه رسانه بپردازید.

سال ۸۶ پروانه کارآموزی وکالت را دریافت کردم. همزمان با ثبت نام و پیش از دریافت پروانه، کمیسیون روابط عمومی مرکز از گروهی ازجمله من دعوت کرد تا به طور افتخاری با کمیسیون روابط عمومی همکاری داشته باشیم. از همان زمان به صورت افتخاری وارد کمیسیون شدم و همکاری را آغاز کردم.

پس از دریافت پروانه وکالت با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آن سال محمدکاظم نوروزی به طرق مختلف همکاری کردم. لازم به ذکر است کتابخانه، موزه و مرکز اسناد به شکل امروزی آن نبود بلکه تلاش ها و کمک های اشخاصی چون آقای نوروزی و هیأت امنای آن سال باعث شکل گیری این کتابخانه به ظکل امروزی آن شد.

اگرچه در دوره بعد وارد کمیسیون تسخیری شدم اما دو دوره بعدی مجددا به کمیسیون روابط عمومی بازگشتم و از همان زمان به امور رسانه علاقه مند شدم.

لازم به ذکر است دوره کوتاه ۲ تا ۳ماهه به دعوت وکیل امیرسالار داوودی با کانال بدون روتوش همکاری صنفی داشتم. شاید بتوان گفت فعالیت من به صورت جدی و رسمی از آن جا آغاز شد که در قالب مصاحبه، گزارش، انتشار اخبار و.. فعالیت می کردم.

بعد از اتفاقاتی که برای امیرسالار داودی و تاحدی برای من نیز رخ داد، حدود ۸ ماه فعالیت نکردم و درنهایت با کانال تنویر به حوزه رسانه بازگشتم.

رسانه تنویر از چه سالی و با چه هدفی راه اندازی شد؟

کانال تنویر آبان سال ۹۸ تاسیس شد. تنویر، رسانه ای مستقل و روشنگر رخدادها، مسائل روز و تصمیمات تاریخ ساز وکالت و کانون های وکلای دادگستری ایران است که با استعانت از حضرت حق و یارى جامعه فخیم وکالت به منظور تنویر افکار عمومى همکاران  مطابق حقایق گام بر می دارد. تصمیم دارم در تولد ۱سالگی تنویر به طور مفصل به شرح اقدامات تنویر بپردازم.

عملکرد رسانه ها در انتشار اخبار حقوقی را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروزه رسانه های حقوقی فعال در نهاد وکالت زیاد هستند؛ برخی تخصصی هستند و صرفا به اخبار حقوقی می پردازند، برخی مثل تنویر صرفا اخبار صنفی را منتشر می کنند و برخی نیز مجموع این موضوعات را پوشش می دهند که تاکنون عملکرد خوب و مثبتی داشته اند.

عملکرد هفته نامه وکالت نامه را چطور ارزیابی می کنید؟

۲ شماره از هفته نامه وکالت را دیده ام. شاید قضاوت درمورد نشریه ای که ۳شماره از آن منتشر شده است زود باشد اما به نظرم این هفته نامه بیشتر قالب مصاحبه دارد و محتوای جدید و خاصی که سایر رسانه ها قادر به انجام آن نباشند در آن دیده نمی شود.

بیشتر بخوانید: هفته نامه وکالت نامه ؛ غیر وکلا برای وکلا

نظر شما درمورد انتشار زنده و یا گزارش جلسات هیأت مدیره چیست؟

با پخش زنده جلسات هیأت مدیره موافق نیستم زیرا در برخی جلسات به امور بسیار مهم نهاد وکالت پرداخته می شود که باتوجه به شرایط فعلی و حواشی موجود موافق انتشار جلسات نیستم.

علاوه بر این ناظران، تماشاگران و همکاران نیز در جلسه حضور دارند. من نیز اصولا در جلسات حاضر هستم. ولی با انتشار گزارش موافقم زیرا جامعه وکالت باید بدانند در جلسات چه اتفاقی می افتد. به طور کلی با عدم شفافیت مخالفم.

آیا قصد شرکت در انتخابات هیأت مدیره دوره آتی را دارید؟

باتوجه به اینکه هیأت مدیره دوره سی و یکم به تازگی آغاز به فعایت کرده است، برای شرکت در انتخابات زود است تصمیم گیری کنم اما فعلا تصمیمی ندارم.

چه انتقاداتی را به هیأت مدیره فعلی وارد می دانید؟

بزرگترین نقد وارد بر هیأت مدیره دوره سی و یکم، جناح گرایی است. متاسفانه هیأت مدیره به شدت اسیر منافع جناحی شده است. تاکنون شاهد ترجیح منافع جناحی بر منافع کلان صنف بودیم.

بدون شک این مسأله در تاریخ وکالت ثبت شد. برای مثال در انتخاب دادیاران و اعضای دادگاه انتظامی شاهد بودیم که باتجربه ترین دادیاران رأی نمی آورند و بعضا می شنویم مسائل قومیتی بر مسائل کلان و مصلحت صنف ترجیح دارد.

از مصائب مشکلات خبرنگاری و به ویژه زنان خبرنگار در حوزه وکالت بفرمایید.

مشکلات مربوط به زنان نیست. خبرنگاران همواره در همه حوزه ها دچار مشکل هستند. نهاد وکالت نیز از این مشکلات بی نصیب نمانده است.

مهم ترین مسئله در حوزه وکالت این است که گاهی به خاطر اظهارنظر شخصی پیرامون یک موضوع مورد بی مهری قرار می گیریم و همین قضیه سبب می شود در گفت و گو و یا دادن اخبار به ما، همکاری صورت نگیرد و یا با دشواری صورت گیرد.

علی رغم اینکه ما در حال ارایه خدمت به صورت رایگان هستیم اما همین مسئله نیز با مشکل مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا