اخبارویژه

کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلای مرکز برای مشاوره حقوقی به پناه‌جویان افغانستانی اعلام آمادگی کرد

وکلاپرس- کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلای دادگستری مرکز با صدور بیانیه ای درخصوص مسائل اخیر افعانستان در حمایت از پناهجویان افغانستانی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش وکلاپرس کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلای دادگستری مرکز با نامشروع خواندن حاکمیت طالبان علام کرد: تنها حکومتی می تواند نماینده افغانستان در جامعه بین المللی باشد که مشروع و مورد قبول اکثریت مردم افغانستان بوده و دارای  معیارهای دموکراتیک و مردم سالار باشد.

بیشتر بخوانید: احتمال خروج برخی از وکلای افغانستانی از این کشور توسط آلمان

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلای دادگستری مرکز درباره مسائل اخیر افعانستان

تغییر خشونت‌بار و قهرآمیز نظام جمهوریت در افغانستان و تصرف مناطق مختلف و پایتخت این کشور توسط گروه طالبان به زور اسلحه، به هیچ وجه نمی‌تواند اقدامی مشروع تلقی گردد.

حقوق بین‌الملل و قاعده مشروعیت حکمرانی دموکراتیک

براساس حقوق بین‌الملل و قاعده مشروعیت حکمرانی دموکراتیک، شناسایی حکومت‌هایی که به طریق قهرآمیز و با ساقط کردن دولت‌های عضو سازمان ملل متحد بر سرکار می‌آیند ممنوع بوده و کشورها باید از شناسایی چنین حکومت‌هایی تازمانی که مبتنی آرای مرده در یک انتخابات دموکراتیک نباشد خودداری نمایند.

همبستگی ایران و افغانستان

کمیسیون امور بین‌الملل کانون وکلای دادگستری مرکز ایران، کهن‌ترین نهاد مدنی ایرانی، با تاکید بر پیوندهای دیرینه و ناگسستنی ملتهای ایران و افغانستان، همبستگی خود را با ملت مظلوم افغانستان اعلام کرده و از نظام مشروع و مبتنی بر جمهوریت و حاکمیت ملی در افغانستان و همچنین مقاومت به‌حق علیه تجاوز خارجی و خشونت طلبان داخلی پشتیبانی می‌نماید.

حکومتی فراگیر، مشروع و مورد قبول اکثریت مردم افغانستان

این کمیسیون با توجه به منشور ملل متحد و مقررات و موازین بین‌المللی تاکید دارد، تنها حکومتی می تواند نماینده افغانستان در جامعه بین المللی باشد که فراگیر، مشروع و مورد قبول اکثریت مردم افغانستان بوده و دارای  معیارهای دموکراتیک و مردم سالار باشد.

مشاوره حقوقی به پناهجویان افغانستانی

افزون بر این، کمیسیون امور بین‌الملل، آمادگی خود را برای ارائه هرگونه مشاوره حقوقی به پناه‌جویان افغانستانی اعلام می‌کند و از دولت ایران نیز درخواست دارد تا حدأکثر تسهیلات ممکن را برای این پناهجویان عزیز فراهم آورد.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا